"לא, אנחנו לא נמשיך להתפתח ולצמוח ולהתיישב. זה לא הפתרון שלנו לטרור ולא התשובה שלנו למחבלים. החיים שלנו נהרסו. אתם מבינים?". כך כתבה אלירז איתם, תושבת עתניאל, במכתב שהפך ויראלי בעיקר ברשתות החברתיות של הציבור הדתי־לאומי.
מכתבה הפתוח של איתם עורר סערה בקרב ציבור המתיישבים ביו"ש, הידוע בחוסן שלו וביכולת שלו לקום ממשברים ולהתחזק מהם. "לא, אתם לא מבינים מה זה 23 יתומים בחמישה חודשים", הוסיפה וכתבה איתם, "אתם לא מבינים מה זה להפסיק הכל ולבוא ללוויה של שכן או שכנה. אתם לא מבינים מה זה להתרגל למוות. וכן, אנחנו מתרגלים".
בהמשך מכתבה קראה איתם תיגר על ניסיון הממשלה להרגיע את הרוחות בקרב המתיישבים במתן אישורי בנייה מצומצמים, ולעתים תוך מחזור מכרזי בנייה קודמים. "תשובה לנכד שעכשיו גם הסבא השני שלו נרצח בפיגוע ירי, כמו הראשון, זה לא 42 יחידות דיור וגם לא 43. החיים שלנו לא יכולים להימשך ככה יותר. לא נראה לכם כמה אנחנו גיבורים, כי אנחנו לא. לא נמשיך לקום לעבודה, לא נמשיך ללכת לקניות, כי החיים שלנו נעצרו. והם ימשיכו רק כשנדע שיש להם לאן להמשיך. כי כרגע, החיים שלנו נוסעים בכביש, ומחכים לרכב שיעקוף אותם או לבקת"ב שיתעופף מעליהם. החיים שלנו יושבים בשעת ערב בבית, ורואים את הצוציק עם הסכין עולה לכיוונם. וככה לא חיים". 

איתם ממשיכה ודורשת במכתבה חיים נורמליים, כמו לכל אזרח אחר במדינה. היא מסרבת להתגבר ולהיות חזקה אל מול הקושי. "אני רוצה לנסוע בכביש בבטחה. אני רוצה להפסיק לדאוג למשפחה, לשכנים ולחברים שלי. אני רוצה שכולם יגיעו להבנה שאנחנו פשוט לא יכולים יותר. אני רוצה שיהיה זעזוע, שכולם ירגישו שאי אפשר יותר. אני רוצה שנעשה שביתה מהחיים עד שנראה שאפשר לחזור לחיות. אני רוצה שלא נהיה שאננים, ושלא נחזור לשגרה, כי השגרה הזאת רוצחת אותנו שוב ושוב ושוב. וגם אם השביתה שלנו לא תזיז לאף אחד, היא תעזור לנו לא לשמור בבטן את הכאב הבלתי נתפס, ולהוציא אותו החוצה, היא תעזור לנו להפסיק לחייך חיוכים מזויפים ולהגיד שאנחנו יכולים, כשאנחנו כבר לא", חתמה איתם את מכתבה.
בתוך כך, אתמול ביקרו שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש המוסד יוסי כהן את משפחת מרק מעתניאל, היושבת שבעה על אבי המשפחה מיכאל (מיכי) ז"ל, שנרצח ביום שישי בפיגוע ירי מרכב חולף בכביש 60. כהן הוא בן דודו של הנרצח ואף ספד לו בהלוויתו.
ראש המוסד יוסי כהן עם משפחתו שאיבדה את הרב מיכאל מרק ז"ל. צילום: דוברות הר חברון

 
השר ליברמן הודיע לבני המשפחה כי הוא לא מתכוון להיות פסיבי: "יש לבנות ולדאוג לביטחון. אנחנו לא עסוקים רק במגננה, צריך להוריד את ראש הנחש".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, קרא להשבת הביטחון ולהרחבת היישובים, ואף סיפר על ההסתה הבלתי פוסקת מהמסגדים בכפרים הפלסטיניים השכנים: "בכל יום שישי יש כאן קריאות 'איטבח אל יהוד' מהמסגדים, עצרו את המסיתים", הוסיף דמרי. בני המשפחה ביקשו מליברמן שיפעל להקמת נקודת התיישבות במקום הרצח.