פעם נוספת דחו היום (חמישי) שופטי בג"ץ עתירה נגד הריסת בתיהם של מי שלקחו חלק בטרור. עם דחיית העתירה, אישר בג"ץ להרוס את ביתו של הפלסטיני שסיפק נשק למחבלים שביצעו את הפיגוע המשולב בשער שכם בירושלים, בו נרצחה שוטרת מג"ב הדר כהן ז"ל ונפצעה לוחמת נוספת בחודש פברואר האחרון. את העתירה הגישו אביו של בלאל אבו זיד, אשר סיפק, לפי הנטען, את הרובה ששימש את שלושת המחבלים, וכן סייע להם להגיע אל זירת הפיגוע. העותר השני הוא בעל מסגרייה, הממוקמת בקומת הקרקע של המבנה בו נמצאת דירתו של אבו זיד, בה הוא מתגורר עם הוריו ואחיו, בישוב קבאטיה שבאזור השומרון. עם החלטת בית המשפט תושלם הריסת בתיהם של כל המעורבים בפיגוע, זאת לאחר שבחודש אפריל נהרסו בתיהם של שלושת המחבלים, אחמד נג'אח אלרוב, אחמד נג'אח אסמעיל ומוחמד אחמד מוחמד כמיל.



בעתירה נטען כי הריסת בתים מנוגדת לחוק הבינלאומי. עוד הודגש כי לא הוכחה אשמתו של בלאל ברמה הנדרשת לשם הוצאת ההריסה, וכי אין החשדות נגדו מציבים אותו ברף החומרה הגבוה ביותר, שכן לפי הנטען כלפיו, לא הוא שביצע ישירות את הפיגוע. לבסוף נטען, כי הריסת הבית תותיר את שני אחיו הקטנים ללא קורת גג.




"הצורך בהרתעה בעינו עומד"



השופטים, אליקים רובינשטיין, ניל הנדל ואורי שהם, ציינו בהחלטתם כי "כפי שעולה מהודעותיו של בלאל, תרומתו לפיגוע הרצחני היתה משמעותית מאוד; הוא סיפק את הנשק לשלושת המפגעים לשם ביצוע הפיגוע, ונטל חלק פעיל בהנחייתם למקום הפיגוע".



באשר לטענת הפגיעה בחפים מפשע כתבו השופטים כי "אין לכחד, אף כי מדובר באמצעי הרתעתי ולא עונשי, כי הפגיעה בבני משפחה, לרבות קטינים, שאינם חשודים בפעילות טרור כשלעצמה היא ברורה", אך כי "הצורך בהרתעה בעינו עומד". באשר לנזק שעלול להיגרם לבעל המסגרייה, ציינו השופטים כי "אין הדלת נעולה לעניין פיצויים".



נשקם של המחבלים. צילום: חטיבת דובר המשטרה
נשקם של המחבלים. צילום: חטיבת דובר המשטרה



לסיכום כתבו השופטים: "בעוד שורות אלה נכתבות, נודע כי מחבל נוסף רצח ילדה בת 13, הלל יפה אריאל ע"ה, בשנתה בביתה בישוב קריית ארבע; זדון בלתי אנושי, שומו שמים; ובתום כתיבתן נערכת הלווייתו של מיכאל מרק ע"ה, שנרצח בכביש ראשי ורעייתו ושני ילדיו יבל"א נפצעו מירי מחבל... כשאר מדינות העולם החפצות חיים, אין ישראל יכולה לשבת בחיבוק ידיים אל מול העומדים עלינו לכלותנו". הם הורו לכוחות הביטחון להמתין 10 ימים טרם ביצוע ההריסה, כדי לאפשר לנוגעים בדבר להיערך לכך.



כאמור, הריסתו הצפויה של ביתו של הסייען צפויה להשלים את הריסת בתי המחבלים. בחודש אפריל הרסו כוחות צה"ל בשיתוף עם לוחמי משמר הגבול והמנהל האזרחי את בתיהם של המחבלים. כזכור, כהן ז"ל נרצחה בפיגוע משולב דקירה וירי שהתרחש בשער שכם, כאשר שלושת המחבלים הגיעו לאזור כשהם חמושים בנשקים מסוג קרל גוסטב, סכינים ומטעני נפץ. צוות לוחמי מג"ב הבחין בהם לאחר שעוררו את חשדם, ובזמן שאחד המחבלים מסר את תעודת הזהות שלו לשוטר, מחבל אחר שלף רובה והחל לירות. הצוות הגיב במהירות, ביצע ירי ונטרל את המחבלים, קצין שהגיע למקום ביצע ירי גם הוא, והמחבלים חוסלו. על גופם של המחבלים נתפסו רובים מסוג קרל גוסטב, סכינים ומטעני נפץ שנוטרלו באופן מבוקר על ידי כוח חבלה מקצועי. שני מטעני חבלה שהיו על גופם של המחבלים פוצצו בזירה ובתוך כך נשללה הימצאותם של מטענים נוספים.



הדר כהן ז"ל (19) הגיעה לבית החולים "הר הצופים" בירושלים לאחר פציעתה, שם נלחמו הרופאים על חייה במשך שעות ארוכות, עד שלבסוף נאלצו לקבוע את מותה. רש"ט הדר כהן ז"ל, תושבת אור יהודה שהועלתה בדרגה לאחר מותה, התגייסה למשמר הגבול כחודשיים לפני הפיגוע והותירה אחריה הורים, אח ואחות. השוטרת שנרצחה הצילה את חיי חברתה שנכחה עמה במקום. על פי תמונות מסרטי מצלמות האבטחה עולה כי כהן חיסלה את אחד המחבלים רגע לפני שהוא ניסה לרצוח את חברתה, ורק אחרי שנטרלה אותו, התמוטטה ואיבדה את הכרתה.



זירת הפיגוע. צילום: מדברים תקשורת
זירת הפיגוע. צילום: מדברים תקשורת