קניה סיכלה תכנית לפגיעה בשיירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעת ביקורו במדינה, כך דיווח היום (חמישי) העיתון הכוויתי "אל ג'רידה" מפי מקור שכינה אותו כ"יודע דבר". המקור אמר כי שלשום הודיעו בהפתעה שלטונות קניה לצוות האבטחה, על הצורך לשנות את מסלול השיירה, רגעים אחדים לפני שיצא לשדה התעופה, אל מקום ישיבתו בבירת קניה, ניירובי.



המקור הוסיף שההודעה גרמה לבלבול ואף לחילופי דברים חסרי תקדים בין הביטחון הקנייתי, לאנשי האבטחה של נתניהו וכי לטענתם הישראלים אף זלזלו תחילה בסידורי הביטחון של המדינה האפריקאית, שמארחת את ראש הממשלה נתניהו ורעייתו.



עוד הוסיפו המקורות כי לאחר שינוי המסלול, בהגעת הצוותים אל המקום הבטוח, עלה כי המודיעין בקניה הצליח לחשוף תכנית לפיצוץ מכוניות תופת ומטעני חבלה במסלול המקורי שתוכנן לשיירה של ראש ממשלת ישראל. עוד נמסר כי שינוי התכנית והמסלול הציל את הצוות הישראלי ממתקפה זו.



שלטונות קניה עצרו שני חשודים בחשד לקשר לתכנית, אך עד כה תכנית המתקפה לכאורה, וגם מי שעומד מאחוריה, נמצאים תחת מעטה סודיות מלא. המקור הוסיף כי אחד מאנשי הצוות הישראלי אמר: "שינויים רבים בוצעו בלוחות הזמנים המתוכננים לראש הממשלה נתניהו, תוך שעות ספורות". מלשכת רה"מ נמסר בתגובה לדיווח כי "לא היה ולא נברא".




נשיא קניה אוהורו קניאטה. צילום: רויטרס
נשיא קניה אוהורו קניאטה. צילום: רויטרס




"עלות הביקור נובעת מדרישות האבטחה"



נתניהו נמצא כעת בביקור באפריקה, כשרבים העבירו ביקורת על עלות הנסיעה המוערכת בלא פחות מ־28 מיליון שקל. במסגרת הביקור חכרה לשכת רה"מ עבור נתניהו ופמלייתו מטוס נוסעים. בנוסף, מטוס ראם של חיל האוויר הביא לטקס באנטבה נציגים של יחידות צה"ל שהשתתפו במבצע. כמו כן, מטוסי הרקולס הטיסו לאפריקה את ציוד האבטחה הכבד שמלווה את הביקור ומשלחת של אנשי עסקים הצטרפה אליו.



בסביבת ראש הממשלה דוחים את הביקורת על עלות הביקור. גורם בסביבת ראש הממשלה אמר לפני שלושה ימים: "זה לא ביקור ראוותני. מדובר בפגישות מדיניות ובפגישות של 70 אנשי עסקים שארגן מכון היצוא. עושים להם חיבורים עם חברות ומדינות באפריקה, שיניבו הרבה יותר מעלות הביקור. תתקיים באפריקה פסגה של שבעה ראשי מדינות, שמגיעים לאוגנדה לפגוש את ראש הממשלה. העלות נובעת מדרישות האבטחה".




נתניהו ורעייתו בטיסה לאפריקה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו ורעייתו בטיסה לאפריקה. צילום: קובי גדעון, לע"מ



לפני יומיים קיים נתניהו מסיבת עיתונאים עם נשיא קניה, אוהורו קניאטה. בפתיחת דבריו אמר ראש הממשלה כי "שמענו כאן דבר מאוד חשוב מנשיא קניה, שאומר בצורה הכי ברורה שהוא וחבריו, עמם נפגשתי, יפעלו להחזיר את ישראל למעמד של משקיף בארגון אחדות אפריקה".



לדברי נתניהו, יש לכך משמעות מאוד גדולה מבחינתנו. "אפריקה היא יבשת עם חמישים וארבע מדינות. האפשרות לשנות את הכיוון שלהן והיחס שלהן לישראל היא שינוי אסטרטגי במעמדה הבינלאומי של ישראל. זה מתחיל במקום אחד, המאמץ הזה, שהנשיא הגדיר אותו, להביא את ישראל למעמד של משקיף, בארגון אחדות אפריקה".