במלאת שנתיים למבצע "צוק איתן" דורש היום (חמישי) חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) מיו"ר הועדה ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) לחדש את הדיונים שהועדה קיימה בעבר בנושא הכשלים הצבאיים והמדיניים של המבצע ולהביא לפרסום דוח הועדה בהקדם. לטענת ח"כ מרגלית ישנם מניעים אישיים המונעים את פרסום הממצאים. "אינטרסים פולטים של ראש הממשלה מונעים מהוועדה לחדש הדיונים ופרסום דוח אליו התחייבה כבר לפני שנתיים. לא ניתן לראש הממשלה להשתיק ולשתק את ועדות הכנסת - זו חובתנו למשפחות השכולות".



במכתב ששיגר הבוקר כתב מרגלית כי "היום מציינים שנתיים לפרוץ מבצע 'צוק איתן', מבצע, שלכל הדעות, היה נגוע בכשלים צבאיים ומדיניים. בתום המבצע התכנסה ועדת החוץ והביטחון 87 פעמים כדי לדון בכשלים אלה במטרה לגבש דוח מפורט שישפוך אור על שהתרחש במהלך ימי הלחימה. הדיונים היו בהשתתפותם של גורמים בכירים, מומחים, אנשי מקצוע וגם נציגי המשפחות השכולות. עקב ההחלטה ללכת לבחירות, הופסקו הדיונים ומעולם לא חודשו". בביקורת על אי פרסום הדברים הוסיף מרגלית: "עד היום, שנתיים לאחר תום המבצע ואחרי עשרות דיונים, לא הוגשו, לא ממצאים, לא מסקנות ביניים, ולא הדוח המדובר ונדמה כי איש אינו מעוניין להגיע לחקר האמת".



ח"כ אראל מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ אראל מרגלית. צילום: מרק ישראל סלם




"מחכים בכיליון עיניים לתחקיר רציני"



ח"כ מרגלית הדגיש במכתבו כי "תפקידה של ועדת החוץ והביטחון הוא לפקח על מדיניות החוץ והביטחון של הממשלה והינה זרוע של הכנסת. העובדה שאותה ועדה שיזמה הגשת דוח בוחרת כעת להתחמק ממסקנות פוגעת הן במעמד הועדה והן במעמד הכנסת". לדברי מרגלית, מדובר בחובה כלפי כלל אזרחי המדינה. "מבצע 'צוק איתן' השאיר צלקות רבות אצל מיליוני אזרחי ישראל, אשר מחכים בכיליון עיניים לתחקיר רציני שידע להתמודד עם הכשלים להם היינו עדים. ועדת החוץ והביטחון אמונה בדיוק על הדבר הזה".



בפנייה לדיכטר הוסיף מרגלית: "בחודש שעבר נחשף כי השר צחי הנגבי פעל על דעת עצמו וגיבש דוח 'אלטרנטיבי', אשר התיימר לנקות לחלוטין את הדרג המדיני מכשלי צוק איתן ובפרט מסוגיית המנהרות. מדובר בדוח פוליטי לכל דבר ועניין אשר נועד להסתיר את הממצאים הקשים שעלו בעשרות הדיונים בוועדה ובטיוטת דוח מבקר המדינה. גם אתה, יו"ר הועדה השבת לי במכתב רשמי כי דברי הנגבי אינם מטעם הועדה ואינם מהווים דוח רשמי של הועדה".




מכתבו של מרגלית. צילום מסך
מכתבו של מרגלית. צילום מסך




דיכטר: "מרגלית גוזה פה קופון"



בתגובה אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ דיכטר: "כשנכנסתי לתפקידי לקחתי על עצמי לאסוף את כל הקצוות שנותרו. בדקתי איזה מהנושאים שמונחים על השולחן מוגדר דחוף ובהול. הנושא של 'צוק איתן' הוא סוגיה כבדה מאוד של עשרות דיונים שכבר התקיימו, וזה לא נושא שאפשר לסיים במהירות כזאת. צוות הוועדה עובד כדי לאסוף לי את המידע".



עוד הוסיף דיכטר: "אראל מרגלית מכיר את העובדות, מכיר את מסכת השיקולים והוא יודע בדיוק מה העומס על הוועדה ומה זה סדרי עדיפויות. מאחר ומרגלית הוא אופוזיציונר, הוא גוזר פה קופון שאי אפשר להיכנס איתו אפילו להצגה יומית. זה לא סיפור לדיון מהיר שבתוך שעה ניתן לסיים. זה סיפור גדול מאוד וביקשתי לראות את התמונה לפני שנמשיך לעבוד עליה. בסוף נגיע למתכונת הטובה ביותר מבחינת לוחות זמנים וגיבוש דוח".



אבי דיכטר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אבי דיכטר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90