זעקת האב: רמי טבריה אביה של עדן טבריה ז"ל, נערה בת 18 ממודיעין, שנכנסה לטיפול לפני כשנה וחצי בבית החולים "תל השומר" ונפטרה, מאשים את משרד הבריאות בסחבת חמורה בטיפול וברשלנות רפואית לכאורה. לדברי האב, הטיפול הלקוי כביכול הוא שהביא למותה של בתו שחלתה באפילפסיה ונפטרה במפתיע, כאשר דוח של משרד הבריאות תומך בטענותיו.



טבריה הציג בפני "מעריב אונליין" מסמך שקיבל ממשרד הבריאות בו מודה המשרד שמדובר היה בכשל בטיפול בנערה. "משרד הבריאות הודה בכשל אנושי. המשרד משמש חותמת גומי למה שקרה. אני בוש ונכלם שאני חי במדינה הזו" אמר טבריה. "הוקמה ועדה של משרד הבריאות, שהסכימה שמדובר ברשלנות ומאז אף אחד לא לוקח אחריות. הבאתי ילדה לבדיקה רגילה והוציאו אותה בארון מתים".



במסמך שהוצג בפני "מעריב אונליין" הנושא חותמת של משרד הבריאות מה-31.12.15 אכן נכתב כי בבית חולים "שיבא" היתה: "התנהלות לקויה בצוות הרפואי השייך לנוירולוגית ילדים ואחראי על החולים ושל וידאו ה-א.ק.ג". האב, רמי טבריה, מביע זעם ותסכול באומרו שהדוח יצא כבר לפני שנה וחצי, ומאז יש לדבריו, סחבת במסקנות, בהחלטות אופרטיביות כלליות וכלפי משפחת הנערה בפרט.



שרת הבריאות לשעבר, יעל ח"כ גרמן הגישה ביום שלישי שאילתה דחופה לשר הבריאות המכהן, יעקב ליצמן בעקבות פניית טבריה ומקרים נוספים שהגיעו לשולחנה, של סחבת לכאורה בטיפול ברשלנויות רפואיות. גרמן דרשה שקיפות מלאה בפני הציבור כדי לחשוף את זמני הטיפול בקבילות בתחום הרשלנות הרפואית



"נציבות הקבילות למקצועות הרפואה פרסמה דוח מטלטל על סיכומי 100 ועדות בדיקה, אך הוא אינו כולל את תאריך התלונה ומשך בדיקתה. מדוע מתעלם הדוח של משרד הבריאות מהערות מבקר המדינה בנושא ואינו מציין את תאריך התלונה ומשך הטיפול בה?", אמרה גרמן.



יעל גרמן פנתה לשר הבריאות המכהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יעל גרמן פנתה לשר הבריאות המכהן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גרמן הדגישה שכל נושא הרשלנות הרפואית אינו מטופל כראוי וכי יש לבחון אותו שוב על ידי מבקר המדינה ולשנות את הרכב הוועדות הבוחנות, כך שיהיה בהן גורם אובייקטיבי, כמו שופט, שלא יחשוש לחקור ללא חשש למשוא פנים. לטענתה, לצד זאת, יש לקבוע לוח זמנים ברור בין רגע הגשת התלונה עד להגשת המסקנות. גרמן הוסיפה כי "תלונות נמשכות שנים רבות ונגמרות בלא כלום, בין השאר היות ורופאים בוועדה אינם רוצים להעיד נגד עמיתיהם".




"נקיטת הליכים משמעתיים נשקלת בכל מקרה לגופו"


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "לצורך עבודתו מסתייע נציב קבילות הציבור במספר כלים לבדיקת תלונות ודיווחים, ביניהם: ועדות בדיקה, עריכת שיחות הבהרה, שימוש בחוות דעת מומחים וטיפול בתלונות באמצעות רופאים מומחים שמשמשים כיועצים מקצועיים בעלי התמחות בגינקולוגיה, כירורגיה כללית, כלי דם, המטולוגיה ופנימית. במסגרת עבודתו במהלך שנת 2015 התבררו בנציבות 1,320 תלונות. במסגרת הבירור ערך הנציב 93 שיחות הבהרה והסתייע ב-92 חוות דעת. זמן הבירור בתלונות נגזר ממורכבות התלונה, למשל: תלונות המצריכות מעורבות של מספר גורמים חיצוניים, חקירות משטרה, ניגודי עניינים, קבלת חוות דעת, דוחות נתיחה מהמכון לרפואה משפטית, תלונות המצריכות הקמת ועדת בדיקה וכו'. משך הזמן הממוצע לטיפול בתלונות ציבור המגיעות לנציב קבילות הציבור למקצועות הרפואה עומד על 117 יום כאשר החציון עומד על 84 ימים. במהלך השנתיים וחצי האחרונות, מאז 2014 ועד היום (יולי 2016) הוקמו 112 ועדות בדיקה (גידול של 29% במספר הועדות מהתקופה המוזכרת בדוח). בשנת 2015 משך הטיפול בתלונות אשר הוחלט על בירורן באמצעות ועדות הבדיקה ארך 10 חודשים עד סגירתן".



על המקרה של עדן טבריה ז"ל, נמסר ממשרד הבריאות כי "נקיטת הליכים משמעתיים נשקלת בכל מקרה לגופו כפי שנעשה גם במקרה המצער של עדן טבריה ז"ל. יש לציין כי הליכים אלו מתנהלים ביחידת הדין המשמעתי ולא בנציבות הקבילות ואלה מטבעם (בהיותם הליכים מעין שיפוטיים) נמשכים זמן רב. במישור המערכתי, מועברות המלצות הנציב לגורמים המוסמכים לצורך יישומן בדרך של הנחיות מנהל רפואה, כלי לימוד לניהול סיכונים, אכיפת יישום ההמלצות במוסדות הרפואיים, קיומו של שיח מקצועי בהנהלות בתי החולים לצורך שיפור איכות הטיפול והשירות, ועוד. בעקבות ממצאי הוועדה בעניין עדן טבריה ז"ל מגובשות בימים אלה המלצות מקצועיות ייעודיות לטיפול בחולים ביחידות הווידאו EEG".