גידי אורשר לא מתנצל: בתגובה על הביקורות נגדו על הפוסט שכתב בפייסבוק היום (שבת) בו תקף את בני עדות המזרח מגיב שדר הרדיו: "ההתבטאות שלי הרי יצאה מלכתחילה נגד זורעי ההפרדה והמחנאות בחברה הישראלית שעכשיו במיומנות רבה מנצלים את הביקורת שלי כדי להרוויח הון פוליטי. את החברה הרב תרבותית שאני רואה לנגד עיני יש מי שמנסה בכח לפורר. אני לא אחד מהם, אני יוצא נגדם".



שר הביטחון אביגדור ליברמן: "מפקד גל״צ קיבל את ההחלטה הנכונה כשהחליט להשעות מיידית את גידי אורשר. אני סבור שלאור הדברים הבוטים והחד-משמעיים שלא ניתן לפרש אותם בשום צורה אחרת למעט השתלחות גסה בציבור שלם - ראוי שההשעיה הזמנית תהפך לקבועה ותשים סוף לסרט של אורשר בגל״צ״.



"לסיים את הסרט שלו בגל''צ", שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
"לסיים את הסרט שלו בגל''צ", שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90




"כל מי שמנסה לשמר את הקיפוח - נבנה ממנו"



בשיחה עם "מעריב-אונליין" לא נשמע מבקר הקולנוע הותיק גידי אורשר מופתע מהסערה הציבורית שהתפתחה היום סביב הפוסט הביקורתי שלו ברשת פייסבוק. בכל הנוגע לזיהוי ארוך השנים שלו עם התחנה הצבאית גלי צה"ל חשוב לאורשר להדגיש: "הבירור שלי אמור להיות מחר בצהרים אבל אני כבר שנה לא אזרח עובד צה"ל, אחרי 45 שנים שעבדתי שם בשורה של תפקידים. בחצי השנה האחרונה אני מספק שלוש ביקורות בשבוע כפרילאנס".



על הגבול בין הבעה דעה אישית לבין הזיהוי שלו עם התחנה יש לאורשר תשובה חד משמעית: "כל שנותיי בגל''צ הקפדתי שלא לפרסם את דעותיי. גם עכשיו, למרות שהיו כל מיני טענות ביחס לפוסט, אני מקפיד שדעותיי הפוליטיות לא יבואו לידי ביטוי בוודאי שלא בעבודתי המקצועית. כמבקר קולנוע מעולם לא שפטתי יצירות על הנרטיב של עדות המזרח או של יוצרי בני עדות המזרח בצורה שונה מכל יצירה אחרת".



אורשר מכחיש כל קשר בין הפוסט מעורר המחלוקת לבין השיח הציבורי שהתעורר כאן בשבוע האחרון סביב מסקנות ועדת ביטון להטמעת תכני תולדות יהדות עדות המזרח במערכת החינוך והוא מסביר מה הביא אותו לכתוב מלכתחילה את הפוסט: "זה ממש לא קשור לשבוע האחרון, זה משהו שבעלי אינטרסים מנסים לקשור אליי. אלה דברים שהולכים ומתבשלים בישראל במהלך השנה-שנתיים האחרונות. אני מדבר על השיח הקיצוני והמכוער שמתפתח פה בין שתי קבוצות אוכלוסייה. וזה כאשר צד אחד יכול לאמר כל מה שהוא רוצה, גם את הדברים האיומים ביותר. גם על הצד השני, גם על אושיות המדינה, לבטל אותם לחלוטין. וזאת לעומת שורת ההתנפלוית על כל 'גרעפס' שנאמר כביכול על הצד השני".



ולמי שיטען שאורשר עצמו תרם לשיח הקיצוני שכנגדו ניסה לדבריו לצאת בפוסט הזה? הוא אינו מסכים: "אני יוצא נגד השיח הזה. אנשים לא מבינים את הפוסט הזה. אחרים שהם בעלי עניין טוענים שאני תוקף את המזרחיים, אבל זה ממש לא נכון. אני תוקף את מי שעושה שימוש ציני בתרבות המזרח כדי להתבדל ולתקוף את מה שהם מכנים 'האליטות' וזאת ביקורת שנכתבה בציניות שבה ראוי להשיב לציניות. אני עצמי בא ממשפחה שבה יש הרבה מאד יוצאי עדות המזרח ואני אוהב אותם ומכבד אותם, על תרבותם".



אורשר הוסיף: "תקשיב טוב, אני תוקף את הקבוצה המצומצמת שהמשתמשת בכאב של המזרחיים כדי לנפח את הפער שבין העדות כאן בארץ כדי לעשות מזה הון פוליטי. אם זאת הקשת המזרחית או ש"ס, כל מי שמנסה לשמר את הקיפוח ונבנה ממנו. בפוסט אני גם כותב שכל השאר הם אנשים שאני מכבד ומעריך ושמח על כור ההיתוך של החברה הישראלית. אנשים ששמו את הקיפוח מאחוריהם, מקדמים את עצמם ואת המדינה כדי להיות חלק מתרבות קולקטיבית. זה כתוב שחור על גבי לבן בטקסט".



לשיטתו של אורשר הפיכתו ל'גרבוז החדש', היא לא יותר מניצול של 'החבורה הזאת', כפי שהוא מכנה את הפוליטיקאים מהימין שכבר ניגחו אותו בתקשורת מאז צאת השבת: "יותר מזה, אותה חבורה מדברת בשם מי שאני רואה כבר שנים כחלק בלי נפרד מהרב תרבותיות בישראל שהיא כבר עשרות שנים היברידית לגמרי. הרי הכל כאן מעורב אבל יש מי שמנסה בכח להפריד ולשם כך מנוצל גם הפוסט שלי, שכוונתו היתה לבקר את אותה תופעה ממש". אורשר מבין שייתכן שעד שירגעו הרוחות מפקד גלי צה"ל יאלץ להשעותו ומוסיף: "שרת התרבות שקוראת לפיטוריי הרי קראה לא מזמן לפיטורי כל אנשי גלצ. כך שאין כאן שום דבר חדש. הפוליטיקאים המיומנים האלה הם אלה שהופכים אותי לגרבוז חדש עכשיו פשוט כי זה נוח להם".