אבי גסנר, וירטואוז בביטוח, התארח באולפני אָסקימוTV שבתל אביב, וסיפר לנו על כל השאלות ששאלנו בלי להתבלבל! שתוחלת החיים שלנו התארחה וחיי היום יום מאלצים אותנו לעשות חישובים. אנחנו כאזרחים אחראים על תכנון הפנסיה שלנו והבחירות הן מרובות. איך יודעים מהי הבחירה הנכונה? לאיזו תכנית כדאי להפריש כסף? במה חשוב להתמקד? על שאלות אלו ועוד עונה אבי גסנר, וירטואוז ביטוח, בראיון אינטימי אחד על אחד.
 
השאלה הראשונה שלנו אל אבי היתה פשוט למה לתכנן את הפנסיה ומתי?
"כי אם לא נתכנן לא יהיה. יש תמיד סיבות טובות למה לא לעשות את זה: "אין כסף", "זה לא הזמן". אני אומר: כמה שיותר מוקדם יותר טוב, הכסף עובד. ככל שנשקיע אותו יותר מוקדם, הוא יכול להניב עוד ועוד ולאורך השנים יהיה יותר."
 
מדוע אנשים שכבר חוסכים לפנסיה צריכים לעשות תכנון פרישה?
בעבר לאנשים לא היו הרבה ברירות, המעסיק היה קובע את התנאים, הכול היה מאוד ברור. במשך השנים תכניות הפנסיה השתכללו. במקביל הרגולטור - המדינה, שחררה את הבחירה והאחריות לידי העובד, מהסיבה שלכל אחד צרכים משלו ולא כל תכנית מתאימה. בחינה מחדש של תכנית הפרישה יכולה לשפר את התנאים ולהוביל ליצירת תכנית מתאימה יותר למצב הנוכחי של כל אדם. 
האם ניתן לסייע לאדם שהוא ממש לפני גיל פרישה? מה כבר אפשר לייעץ לו?
אפשר לייעץ הרבה! רוב האנשים משוכנעים שסכומי הברוטו שהם רואים בדוחות – זה מה שיכנס להם לכיס. זה לא בדיוק המצב. יש לכולנו שותף לאורך כל החיים וזאת המדינה שרוצה את המס מה שמגיע לה. מצד שני, אנחנו רוצים לקבל את הסכום המקסימלי שחסכנו במהלך השנים. החוכמה הגדולה היא לראות, איך הופכם את הברוטו הגדול לנטו. פה לפעמים צריך ממש לחולל ניסים, לכן מומלץ להתייעץ עם וירטואוז ביטוח.
 
חוק הפנסיה לשכירים קיים כבר משנת 2008 וחוק הפנסיה לעצמאים אמור להיכנס לתוקף בשנת 2017. האם אתה חושב שמדינה צריכה לחייב אזרח לחסוך לפנסיה והאם לדעתך הסכום שהם מחייבים מספיק כדי לפרוש בכבוד?
לדעתי כן, אך כמובן במגבלות מסוימות, כי אי אפשר להכריח אנשים לעשות את מה שהם לא רוצים. כאבן דרך מנחה, זכותה של המדינה לדרוש שיחסכו לפנסיה. המדינה גם נותנת הטבות מס על חיסכון פנסיוני. מי שאינו חוסך לגיל פרישה צריך לחשוב טוב טוב – כי אי אפשר לחיות רק מביטוח לאומי, זה חד משמעית לא מספיק.  כמה לחסוך? כמה שיותר! כמובן ביחס למצב האישי בחיים. הכי חשוב זה להתחיל כדי להתרגל. גם אם מדובר בסכום צנוע, אפשר להגדיל כשהמצב הכלכלי מאפשר. 
 
איך יודעים באיזו חברה ותכנית פנסיונית לבחור? איך זה עובד?
קודם כל צריך לדעת שאין ביטחון באף תכנית. עד סוף שנות השמונים, התכניות הבטיחו תשואה. ההפקדות היו לקרנות פנסיה ישנות, שקיבלו תשואה מובטחת מהמדינה ואז הקרן יכלה להבטיח איזושהי רמת פנסיה עתידית לאנשים. המצב התאפשר כי המדינה נתנה לקרנות אגרות חוב מיועדות, הכסף לאגרות חוב הללו נלקח מהאזרחים. עם הזמן המדינה הבינה שההתחייבות הזו מאוד מאוד גדולה עבורה והחליטה לצאת משוק ההון. למעשה - כיום אין התחייבות לכלום. יחד עם זאת, חשוב לציין שוב שהמדינה נותנת הטבות מס על חיסכון לפנסיה כי היא רואה בכך חשיבות גבוהה. 
 
לעוד פרטים או פגישה עם אבי גסנר היכנסו>>www.mylife.org.il
חזרו לבקר שוב ובהקדם בזירת המומחים של מעריב ואסקימו TV. התכנים שלנו – הידע שלכם!