בסיום הפגישה בין ראש המשלה בנימין נתניהו לשר החוץ המצרי סמאח שוקרי שהתרחשה היום (ראשון) בירושלים, דיווחו גורמים מדיניים כי בנוסף למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים השניים עסקו גם בשבויים ובנעדרים הישראלים בעזה. נתניהו ביקש את עזרתם של המצרים בנושא על מנת להשיבם לישראל. שוקרי השיב בחיוב לבקשתו. עוד דווח כי הפגישה התנהלה באווירה טובה והקיפה סוגיות אזוריות רבות והתמקדה בקידום השלום והביטחון אל מול הרשות הפלסטינית ומדינות האזור. לטענת הגורמים, ישנו גם שינוי לטובה מצד מצרים שבא לידי ביטוי בנכונות שלהם להחצין את היחסים הטובים עם ישראל. 



במהלך הפגישה בין השניים אמר נתניהו כי "המדינות שלנו נמצאות במצב של שלום מאז שכוננו את הסכם השלום ההיסטורי לפני 37 שנה. הסכמי השלום בין ישראל למצרים וישראל לירדן הם אבני הפינה ליציבות באזור והם נכסים חיוניים עבור המדינות שלנו. הם גם אבני הפינה של שלום אזורי רחב יותר ויציבות רחבה יותר שאנו מקווים להשיג. למטרה זו, אני מברך את ההצעה האחרונה של הנשיא א-סיסי, של ההנהגה המצרית, במאמצים לקדם שלום עם הפלסטינים ושלום רחב יותר באזור".



עוד הוסיף: "היום אני קורא שוב לפלסטינים ללכת בעקבות הדוגמה האמיצה של מצרים וירדן ולהצטרף אלינו במשא ומתן ישיר. זוהי הדרך היחידה שאנחנו יכולים לטפל בכל הסוגיות העומדות בנינו ולהפוך למציאות את חזון השלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים. שר החוץ, אני מברך אותך, בידידות, לירושלים ואני מצפה לדיונים שלנו. ברוך הבא".



שר החוץ המצרי, סמאח שוקרי, אמר כי "הביקור שלי לישראל היום מגיע בצומת מכריע ומאתגר עבור המזרח התיכון. הסכסוך הפלסטיני-ישראלי משתולל במשך יותר מחצי מאה, גובה אלפי קורבנות ומוחץ את התקוות והשאיפות של מיליוני פלסטינים להקים את המדינה העצמאית שלהם המבוססת על גבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה, כמו גם שאיפות מיליוני ישראלים לחיות בשלום, ביטחון ויציבות".



לדבריו, "המצב במזרח התיכון הופך לבלתי יציב ומסוכן יותר ויותר. במיוחד, בעוד תופעת הטרור ממשיכה לצמוח ולהתפשט בפריפריה, מהווה איום קיומי על עמי האזור ועל כלל העולם. אף אדם או קבוצת אנשים פטורה ממנו. אף אחד לא חסין בפני האיום הזה. קונפליקטים וסכסוכים מזויינים גם הם פרושים באזור ומביאים לסבל הומניטרי מדאיג ומאיימים על יציבות המזרח התיכון".



שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי. צילום: מרק ישראל סאלם


"השגת החזון דורשת בניית אמון"

עוד הוסיף: "הביקור שלי היום לישראל הוא המשך של תחושת האחריות ארוכת השנים של מצרים לשלום עבור עצמה ולכל עמי האזור, במיוחד העמים הפלסטיני והישראלי שסבלו במשך עשורים רבים כתוצאה מהנצחת הסכסוך ביניהם. הביקור מגיע בהקשר של החזון של הנשיא א-סיסי שהוא הרחיב עליו ב- 17 במאי לגבי כינון שלום צודק וכולל, בין העמים הישראלי והפלסטיני, שמגשר ושמביא את הסכסוך הארוך הזה לסיום. להישג כביר כזה תהיה השפעה מרחיקת לכת, דרמטית וחיובית על התנאים הכוללים באזור המזרח התיכון. מצרים נותרת מוכנה לתרום להשגת המטרה הזו. אנחנו מעריכים מאוד את האמון של שני הצדדים ושל הקהילה הבינלאומית במחויבות שלנו לשלום, יציבות וצדק".



שוקרי אמר כי "ברוח זו ערכתי ביקור חשוב ברמאללה ב- 29 ביוני, במהלכו נפגשתי עם ההנהגה הפלסטינית וקיימתי שיחות מקיפות. היום אני בישראל כדי להמשיך את אותו הדיאלוג. בעבודה יחד, נוכל למצוא את הדרך קדימה להבנה ולנקוט בצעדים משמעותיים כדי לקיים את הלגיטימיות הבינלאומית, כמו גם כיבוד ההסכמים והאמנות שהושגו בעבר בין הצדדים לסכסוך כדי ליישם את פתרון שתי המדינות".



לטענתו, "המטרה שאנו רוצים להשיג באמצעות המשא ומתן בין שני הצדדים מבוססת על צדק, זכויות לגיטימיות ונכונות משותפת לחיות בדו קיום בשלום בשתי מדינות ריבוניות שכנות בשלום ובביטחון. ראש הממשלה, מאז הפסקת המשא ומתן בין הצדדים הפלסטיני והישראלי באפריל 2014, המצב בהידרדרות מתמדת בין אם זה ברמה ההומניטרית, הכלכלית או הביטחונית. תחינתם של העם הפלסטיני הופכת לקשה יותר בכל יום שעובר, והחלום לשלום ולביטחון מתרחק מהישג ידם של העם הישראלי כל עוד הסכסוך ממשיך".



עוד אמר כי "זה לא מקובל יותר לטעון שהסטטוס קוו הוא הטוב ביותר שנוכל להשיג עבור התקוות והשאיפות של העמים הישראלי והפלסטיני. לצערי, מצב העניינים הנוכחי הוא לא יציב ולא בר קיימא ולא תואם לתקוות ולשאיפות של שני העמים ולא עם אלה של עמי האזור ושל העולם. החזון של פתרון שתי המדינות הוא לא מופרך. ריבוי רעיונות ויוזמות הוצעו כדי להפוך אותו למציאות מעשית. במיוחד, יוזמת השלום הערבית. אולם, השגת החזון הזה דורשת צעדים רציניים לבניית אמון כמו גם רצון כן שלא משתנה תחת שום נסיבות".



שר החוץ המצרי הוסיף כי "אני רוצה להבטיח שמחויבותה של מצרים לתמוך בהסכם צודק, כולל ובר קיימא לסכסוך הפלסטיני-ישראלי ולתמיכתה בשלום ובביטחון במזרח התיכון היא מחויבות איתנה ויציבה, ושההנהגה המצרית רצינית בהחלטיות שלה לספק את כל צורות התמיכה האפשריות כדי להשיג את המטרה הנעלה הזו. אני מצפה לעסוק בעומק בסיכויים לשלום במהלך הדיונים שלי עמך, ראש הממשלה, בנוסף לנושאים פוליטיים שקשורים ליחסים הבילטרליים. אני בטוח שזה יהיה דיון פורה בעל תועלת הדדית".



נתניהו ושוקרי. "ניתן להפוך את החזון למציאות". צילום: מרק ישראל סלם




"הביקור מלמד על השינוי שחל ביחסי ישראל ומצרים"

כזכור, הבוקר בישר נתניהו על כך שהשניים ייפגשו, ואמר כי הוא "שמח לבשר על ביקורו של שר החוץ של מצרים סאמח שוקרי, אותו אפגוש אחר הצהריים ושוב בערב. הביקור הקודם של שר חוץ מצרי בישראל היה ב-2007, כמעט לפני עשור", אמר נתניהו. לדבריו, הביקור היום חשוב מהרבה בחינות. "הוא מלמד על השינוי שחל ביחסי ישראל ומצרים, לרבות קריאתו החשובה של הנשיא א-סיסי לקדם את תהליך השלום, גם עם הפלסטינים וגם עם מדינות ערב. שר החוץ של מצרים בא בשליחותו של נשיא מצרים, אנו מקדמים אותו בברכה. אני מבקש גם להודות לעורך הדין יצחק מולכו שתרם רבות למימוש הביקור הזה".



על פי דיווח מהבוקר בסוכנות הידיעות "מען", שציטט גורמים דיפלומטים מצריים, נתניהו ושוקרי צפויים לדון במספר נושאים אזוריים, בהם הקיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. במהלך הפגישה, שצפויה להיערך בירושלים, יפציר שוקרי בראש הממשלה לקבל את יוזמת השלום הצרפתית, שישראל טוענת כי היא מרחיקה את הצדדים ממגעים ישירים. עוד דווח, כי השניים ידונו במצב הביטחוני הנפיץ בחצי האי סיני והיחסים בין ישראל למצרים. על פי הגורמים הדיפלומטיים, הפגישה היא הכנה לביקור של נתניהו במצרים.



שר החוץ המצרי צפוי להיוועד גם עם יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג וחברת הכנסת ציפי לבני, בניסיון ללחוץ עליהם להיכנס לממשלת נתניהו, כדי לקדם את תהליך השלום.