נשיא וגם פרשן: נשיא המדינה ראובן ריבלין הוא אוהד כדורגל מושבע שיצפה הערב (ראשון) בגמר אליפות אירופה לנבחרות בכדורגל (גמר "היורו"). גבי גזית שוחח עמו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על משחק הגמר. "בלי כל ספק אצפה בגמר כפי שראיתי את רוב המשחקים", אמר הנשיא ריבלין. "השעה 22:00 היא שעה נוחה. היום יהיה משחק לא רע. אני באמת חושב שצרפת הרבה יותר טובה, גם מאחוריה עומדים 70 אלף אוהדים רעשניים ומאוד פטריוטים. יחד עם זאת אי אפשר לזלזל בקבוצה הפורטוגזית כפי שהיא מתגלה היום כי יש לה באמת שחקנים מעולים. כשראיתי בחצי הגמר את כריסטיאנו רונאלדו עוצם עיניים כששרו את ההמנון הפורטוגזי הבנתי שכנראה הוא הבין את הצורך להיות ברמה הבינלאומית עם הנבחרת הלאומית שלו, פורטוגל, כמו שפלה ומראדונה לא יכולים להיחשב לגדולים בכל הזמנים לולא היו מביאים את נבחרותיהם הלאומיות לזכות בגביע", הוסיף ריבלין.




"אני מוכרח לומר שהגמר הזה הוא בבחינת ההוכחה הברורה ביותר, שרק מאמני כדורגל שמבינים שזה משחק קבוצתי יכולים להביא את קבוצותיהם לגמר, גם אם הן לא הקבוצות הטובות ביותר אשר התמודדו ביורו", אמר ריבלין. "המאמנים שהגיעו לגמר הבינו שהם צריכים להשתלט על הכוכבים שלהם והכוכבים צריכים להבין שהצורך שהם ישתתפו במשחק הקבוצתי הוא חד וחלק ובלעדיהם לא יהיה כלום. כלומר בלי המשחק הקבוצתי ובלי היכולת של הכוכבים לתת את הדבר מה הנוסף. למשל, אותו שחקן נפלא של צרפת, גריזמן - במשחק הראשון המאמן הוציא אותו, כי ראה אותו מזלזל בקבוצה ובשחקנים. הוא הדין עם המאמן הפורטוגזי, שנתן עין מאוד בוחנת וכועסת על הכוכב שלו (כריסטיאנו רונאלדו) והבליט יותר את הכוכבים האחרים כמו נאני. כל אחד מהם קיבל את חלקו וכך המאמנים הביאו לידי הבנה שהמשחק הקבוצתי חייב להיות של כולם".



"היו ביורו יותר מדי קבוצות", טען הנשיא, "ה'קטנות' (הנבחרות החלשות יותר) הן כאלה אשר באות עם מלוא המרץ. השחקנים שלהן לא משחקים שלושה משחקים בשבוע, כמו גדולי כדורגלני העולם, אשר עסוקים בליגות שלהם ועיקר מעייניהם לקבוצות שלהם, ששם פרנסתם. ה'קטנות' הן כאלה אשר באות להאדיר את הלאום שלהן, הכבוד הלאומי, ולהוכיח שגם הן יודעות לשחק כדורגל. קבוצה כמו איסלנד היא דבר נפלא ומופלא, ששיחקה רק משחק קבוצתי, אבל היא התמודדה נגד כאלה שלא רצו לשחק, שחשבו שהמשחק נגד איסלנד הוא דבר לפרוטוקול, ושהרבה יותר חשובה להם מנצ'סטר יונייטד או ארסנל או ליברפול. כל אלה שיחקו נגד קבוצה נחושה, ששחקניה רצו להראות לכולם עד כמה הם אוהבים את כל האזרחים שלהם, כמעט חצי מיליון במספר. כך גם היו מספר קבוצות לא מועטות כמו רומניה, שהיא הרבה יותר גדולה וגם הייתה מעצמת כדורגל, אבל בסך הכל, אני מוכרח לומר שהחולשה של הקבוצות הגדולות היא זו שהביאה את הבלטת היכולת של הקבוצות הפחות מפורסמות".



גזית הזכיר נבחרות כמו איסלנד ואלבניה ושאל את ריבלין מה קורה עם נבחרת ישראל. הנשיא השיב: "אצלנו בישראל אוהבים לדבר שישה ימים בשבוע על כדורגל. הכדורגל כאן אינו מצריך עבודת פרך במשך כל השבוע, אנחנו מגיעים לתוצאות שבהן אנשים יכולים להביא לידי ביטוי את היכולות האמיתיות שלהם. בנוער אנחנו לא רעים. עד גיל 21 אנחנו לא רעים. הבחורים שלנו 'מתקלקלים' במשך הזמן, כנראה משום הצורך להשקיע מאמצים באימונים.. מראדונה היה מתאמן עם משקולות על הרגליים, כדי שבמשחק יהיה לו הרבה יותר קל". גזית הציע להביא בקמפיין הבא את נבחרת ישראל בכדורגל לסדנת מוטיבציה בבית הנשיא, לכך ריבלין השיב: "צריך להביא אותם ליהורם גאון הירושלמי, שילמד אותם שבשביל כבוד צריך לעבוד".



גזית ציין שריבלין "מתבזבז" בנשיאות, כיוון שמדובר בפרשנות הכדורגל הכי מחודדת ששמע בשבועיים האחרונים. ריבלין צחק ואמר: "הנושא התחביבי אצלי הוא להיות נשיא המדינה, המקצוענות שלי הייתה ונשארה בכדורגל. לצערי הרב אני הפכתי להיות מומחה בכדורגל כי לא הצלחתי להביא לידי ביצוע את כישרונותיי במשחק עצמו, לא הייתי שחקן כל כך טוב, אבל מגיל 21 הייתי עסוק בבית"ר ירושלים". גזית הזכיר את הבכי של ריבלין כאשר בית"ר זכתה בגביע הראשון שלה ב-1976 והשווה אותו למעמד בחירתו לנשיא. "לא צריך להשוות", אמר הנשיא ריבלין, "זה דבר מכובד וזה דבר מכובד. אמרתי אז את המשפט הגדול 'אתם זוכרים מי היה הסגן של בר-כוכבא'? לא זוכרים אלא את בר-כוכבא. רק את המנהיג, זה שהביא לגדולה ועמד בראש. להיות בגמר הגביע היינו ארבע פעמים לפני כן, אבל לזכות בגביע, את זה זוכרים וזה ייזכר לעולם. וכך היה".



עריכת תוכן רדיו 103FM: אסף נבו.

גבי גזית, כל בוקר ב-10:00 ב'רדיו ללא הפסקה 103FM'.