רשת אל-ערביה דיווחה היום (שני) כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסכים לקיים פסגה משולשת בקהיר עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מוקדם יותר דיווחו מקורות מצריים, כי א-סיסי פועל לקיים מפגש פסגה שבו יארח את בנימין נתניהו ואת אבו מאזן. לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה לדיווח כי "בין אם הדבר נדון ובין אם לאו, ישראל אומרת תמיד כי היא מוכנה למו"מ ישיר, דו צדדי ובלי תנאים מוקדמים".



הדיווח מתפרסם יום לאחר ששר החוץ המצרי, סאמח שוקרי, ערך ביקור מפתיע בישראל - הביקור הרשמי הראשון של שר חוץ מצרי בארץ זה תשע שנים - ונפגש פעמיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים דנו ביוזמתו של נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי: חידוש המו”מ עם הפלסטינים תמורת התקרבות של מדינות ערב לישראל. בפגישותיהם גם הפציר שוקרי בראש הממשלה לקבל את יוזמת השלום הצרפתית, שישראל טוענת כי היא מרחיקה את הצדדים ממגעים ישירים. השניים גם דנו במצב הביטחוני הנפיץ בחצי האי סיני וביחסים בין ישראל למצרים. על פי הגורמים הדיפלומטיים, הפגישה היא הכנה לביקור של נתניהו במצרים לפגישה עם הנשיא.



גורמים מדיניים ציינו כי נתניהו העלה בפגישות את עניין הישראלים המוחזקים ברצועת עזה וביקש את עזרת מצרים במאמצים להשיבם. השר שוקרי השיב בחיוב. לפי הגורמים, הפגישות היו באווירה טובה מאוד. לדבריהם, חל שינוי לטובה במדיניות של קהיר, שבא לידי ביטוי בנכונותה לתת פומבי ליחסים הטובים עם ישראל.



רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי סאמח שוקרי. צילום: חיים צח לע"מ
רה"מ נתניהו ושר החוץ המצרי סאמח שוקרי. צילום: חיים צח לע"מ



בפתח הפגישה הראשונה אתמול בין השניים אמר נתניהו: ”הסכם השלום בינינו הוא אבן היציבות באזור שלנו. אני מברך את הצעתו של א־סיסי ואת יוזמתו לשלום עם הפלסטינים וליוזמה רחבה יותר באזור. אני קורא לפלסטינים להצטרף למצרים ולירדן ולפתור את הבעיות בינינו. אנו רוצים שחזון שתי מדינות לשני עמים יהפוך למציאות”.



השר שוקרי אמר: “זה זמן קריטי למזרח התיכון. הקונפליקט בין הישראלים לפלסטינים גבה אלפי קורבנות. הפלסטינים רוצים להקים מדינה ואילו הישראלים שואפים לביטחון וליציבות. הטרור גובר והופך לאיום קיומי. מצרים מחויבת לתהליך שלום. חזון שתי המדינות יכול להפוך למציאות".




דיווח: שר החוץ המצרי לחץ על הרצוג להצטרף לממשלה


בחודש מאי אמר נשיא מצרים כי קהיר מוכנה להשקיע כל מאמץ כדי לתרום לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, והדגיש כי “קיימת הזדמנות עצומה להשגת שלום”. באופוזיציה בירכו על ביקורו של שר החוץ המצרי בישראל וקראו לנתניהו לנצל את הביקור כדי לקדם יוזמה מדינית.



לצד הדיווחים על מגעים לפסגה משולשת דווח כי שר החוץ המצרי נועד עם יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, ולחץ עליו להצטרף לממשלת נתניהו. כך דיווח היום אתר החדשות הסעודי "אילאף" מפי מקורות אותם כינה "יודעי דבר". מלשכתו של יו"ר האופוזיציה הכחישו שהשניים נפגשו.



בדיווח נאמר, כי שר החוץ המצרי נועד עם הרצוג ועם השרה לשעבר ציפי לבני, ושמע מהם על עמדתם לגבי תהליך השלום, ואיך ניתן לקדם את המשא ומתן. על פי הדיווח, בפגישה קרא השר המצרי לשני הבכירים הישראלים להצטרף לממשלת נתניהו, כדי לחזק את אלו שמאמינים בפתרון שתי המדינות, ובמקביל לעצור את הימין הקיצוני שמסנדל את נתניהו, ומונע ממנו כל אפשרות להתקדם בתהליך.



דיווחים על מפגש שהוכחשו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
דיווחים על מפגש שהוכחשו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90