דוח של ועדה מיוחדת של הסנאט האמריקאי קובע כי מחלקת המדינה של ארה"ב העניקה כספים שמימנו את ארגון V15 שמטרתו היתה להביא לכך שראש הממשלה, בנימין נתניהו יפסיד בבחירות שהתרחשו בשנה שעברה, כך דוח היום (שלישי) באתר "פוליטיקו". המימון הועבר ישירות לארגון "קול אחד" שפועל לקידום השלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים. אולם, עולה כי כספים אלה שימשו את ארגון V15 שפעל תחת חסותו של "קול אחד" וכי המימון שימש לצורך התשתית הפוליטית לקמפיין נגד נתניהו בבחירות 2015.



לפי דיווחים בארה"ב מדובר במענק של 349 אלף דולר שניתן ל"קול אחד", אבל זמן קצר לאחר שנתניהו הכריז על בחירות ב-2015, מאגרי הנתונים של הבוחרים שנאספו בידי הארגון, שימשו לטובת קבוצת V15 שניסתה להדיח את נתניהו באמצעות קמפיין אגרסיבי.



מדובר בדוח שמעמיק את המשבר ביחסי ישראל - ארה"ב מאחר וגורמים בממשל הישראלי אמרו כי מדובר בהתערבות בוטה בבחירות בישראל. עוד מצוין בדוח כי התכנית האסטרטגית שגיבשו ראשי 'קול אחד' נשלחה לבכירי מחלקת המדינה במהלך תקופת המענק הכספי.



הקמפיין של V15 בבחירות האחרונות. צילום: V15
הקמפיין של V15 בבחירות האחרונות. צילום: V15




לא נמצאה פעילות אסורה


בראש הוועדה עמדו הסנאטורים רוב פורטמן הרפובליקני מאוהיו וקלייר מק'קסקיל הדמוקרטית ממונטנה. עם פרסום הדוח ביקר פורטמן את מחלקת המדינה בשל חוסר הפיקוח שלה ובכך שחתרה תחת בת ברית של ארה"ב.



באתר פוליטיקו מצוטט פורטמן: "מחלקת המדינה התעלמה מסימני אזהרה, ומימנה קבוצה פעילה מבחינה פוליטית, בסביבה פוליטית רגישה, ללא בלמים נאותים, זה לחלוטין בלתי מקובל שכספי משלם המסים האמריקאי נוצלו לבניית תשתית של קמפיין פוליטי שהופעל מיד לאחר מתן המענק – נגד המנהיג של בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו במזרח התיכון".



קולות ביקורת נשמעו גם בממשלה בישראל. השר לענייני ירושלים ומורשת, זאב אלקין אמר בתגובה כי "דוח הסנאט על מימון מחלקת המדינה האמריקאית לפעולת וי 15 הוא התערבות בוטה ביותר בתהליך הדמוקרטי הישראלי, שרק מוכיחה עד כמה נכונים חוקי השקיפות במימון של מדינות זרות לעמותות פוליטיות. העם בישראל בוחר ממשלה שתדאג לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של אזרחי מדינת ישראל ולא למימוש התכניות המסוכנות, שמדינות זרות מנסות לארגן לנו".



חשוב לציין כי למרות שחקירת הוועדה קבעה כי V15 השתמש במסד הנתונים של שמות הבוחרים בשביל להתנגד לנתניהו, פעילות זו לא הייתה אסורה, שכן ההגבלות על השימוש בכספי המענק פקעו ב-2014.



תת-הוועדה שחקרה את הנושא קבעה כי אמנם "קול אחד" ציית להגבלות והוראות המענק הכספי שקיבלו, אך עם זאת, לאחר סיום תקופת המענק, נכתב בדוח כי "'קול אחד' ניצל את התשתית של הקמפיין והמשאבים שלו, שנבנו בחלקם עם תמיכת מחלקת המדינה, כדי לתמוך ב-V15.



קמפיין נגד נתניהו. צילום: V15
קמפיין נגד נתניהו. צילום: V15