חמישה-עשר אנשי עסקים ועובדי ארגוני סיוע שונים מישראל שנסעו לדרום סודן לא יכולים לצאת משם, לאחר שחברי הקבוצה נקלעו למלחמת אזרחים עקובה מדם במדינה בין הכוחות הנאמנים לנשיא דרום סודן סלבה קיר לבין הכוחות הנאמנים ליריבו ריק מצ’אר. מאז סוף השבוע נהרגו מעל 200 בני אדם בקרבות. 

המלחמה הקשה מתנהלת ברחבי עיר הבירה ג’ובה, שם גם נמצאים חלק מחברי המשלחת. מי שהצליח לברוח מן הבירה מצא מקלטים במתחמים של האו"ם.

תמיר גל שעבד בעבר בדרום סודן ונמצא בקשר עם חלק מהישראלים התקועים שם סיפר אתמול בערב ברדיו ללא הפסקה כי הוא בקשר עם חלק מהישראלים. 
"הסתמסתי עם אחד מהם והוא אמר לי שהכל בסדר", סיפר גל. הצוות שם סיפר לגל כי הם לא העריכו שלא יוכלו לצאת משם. "הסיטואציה שם היא לא סימפטית. בקשר האחרון שלי עם אחד מהם נאמר לי שמבחינתם המצב נמצא בשליטה. נכון שכשאתה נמצא במלחמת אזרחים גם כדור תועה שפוגע, הורג". 
 
שיחות בין הנשיא ריק סלבה לסגנו המורד מצ'אר בתיווך הארכיבישוף דזמונד טוטו. צילום: רויטרס
שיחות בין הנשיא ריק סלבה לסגנו המורד מצ'אר בתיווך הארכיבישוף דזמונד טוטו. צילום: רויטרס

 

הדיווחים בדרום סודן מצביעים על מלחמה קשה מאוד ואזרחים מדווחים על כך שהם מסתתרים בכל פינה אפשרית וכדורים "שורקים" לידם. "הייתה תקווה גדולה עם הכרזת העצמות ואני אישית נסעתי לשם והייתי אורח של הממשלה בשנת 2011 באותן חגיגות העצמאות. אתמול שוחחתי עם אחד השרים מהאופוזיציה כשברקע קולות ירי ושאלתי מה הפתרון, הוא ענה שבלי הגעה של גורם שלישי, שלא מהשבטים שנלחמים אין סיכוי שישרור שלום במדינה".  המשלחת נסעה לקדם פרויקטים שונים ובהם פרויקטים חקלאיים. 
 
עובדת סיוע ישראלית מטעם האו"ם, ג’, שלא יכולה להזדהות בשמה המלא מטעמי ביטחון, סיפרה: "שראל גירשה את הפליטים מדרום סודן בטענה שבטוח כאן, כשבפועל המציאות מראה אחרת. לישראל היה חלק משמעותי בדרך לעצמאות של דרום סודן ויש יחסים קרובים בין המדינות, ולכן יש לישראל גם את היכולת להשפיע ואת החובה המוסרית לעצור את ההסלמה לפני שהמדינה תדרדר שוב למלחמת אזרחים כוללת".