האם קיום יחסי מין מחוץ לנישואים יכול לשפר את הקשר הזוגי? גבי גזית שוחח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על אופציית הפוליאמוריה, הקשר הפתוח, עם אורלי בר-לב, מומחית בנושא, שחיה כך את חייה. "הפוליאמוריה באה ומציעה את האופציה המוסרית, הכנה, השקופה, האמיתית והגלויה כדי לחוות עוד חוויות בין אם מיניות ובין אם רגשיות עם עוד אנשים", הסבירה. "אנחנו נולדנו למציאות שיש בה רק מונוגמיה, אף אחד לא סיפר לנו שיש עוד אופציות אחרות. ובזמן שאנחנו כחברה מספרים לעצמנו ולילדים שלנו סיפור מאוד יפה של 'חיו באושר ועושר', בפועל אגדת המונוגמיה הזו לא מתאימה להרבה הרבה אנשים. אבל בגלל שאף אחד לא סיפר לנו שיש את האופציה לפתוח את הקשר בצורה כנה וגלויה מול בני הזוג שלנו, ולבוא ולהגיד אני רוצה עוד, בנוסף, במקביל, אני רוצה לא רק, בגלל שאף אחד לא אמר לנו, אז אנשים עושים דברים עקום, בשקר ובסתר".




"אני לא נשואה כבר שבע שנים", סיפרה בר-לב, "כשהייתי נשואה הייתי מונוגמית. אני לא עוסקת בבגידות אלא בפוליאמוריה. בשנים האחרונות אני חיה באופן פתוח. זה אומר שמול בני הזוג שלי, מראש החוזה הוא חוזה פתוח, אם אני מעוניינת לא רק להיפגש מינית עם עוד אנשים אלא גם לפתוח את הלב. בעצם, הפוליאמוריה אומרת שאפשר לא רק להיות עם אנשים אינטימית במיטה, אלא גם להתאהב, להתרגש, לפתח מערכות יחסים במקביל כשהכל גלוי, ידוע ובהסכמה. זה שדרוג של כל השיח שאנחנו מכירים היום, כי הוא גם מביא כנות, גם מביא אמת וגם מביא אתגרים של התמודדות עם קנאה. כי שלא יודעים לא מקנאים".



"החיים מציעים לנו מפגשים עם אנשים, זה מתנות, כשאנחנו פוגשים עוד בן אדם ויש חיבור, זה קסם. זה לא משהו שאפשר ככה להזיז הצידה ולחיות בתוך כבלים תרבותיים", הדגישה בר-לב. "אגב, המונוגמיה קיימת בחיי המין האנושי רק כ-1500 שנה. 2.5 מיליון שנה המין האנושי התקיים בצורות רב-גוניות, פוליאמוריות, פתוחות, ומאוד לא מונוגמיות. יש קהילות פוליאמוריות בעולם, בבירות באירופה וגם בניו יורק. גם בישראל יש קהילה שוקקת וגדלה. אלה אנשים שמבינים שהאגדה שסופרה לנו על מונוגמיה לא מתאימה לחיים שלהם עצמם. מי שזה מתאים לו, נהדר, אבל זה לא מתאים לכולם. והם בוחרים לבוא, לאתגר את עצמם ואת הזוגיות שלהם, לפתוח את הקשרים שלהם, ואז זה לא פילגש".



גזית שאל האם פוליאמוריה מומלצת לחיזוק קשר זוגי, ובר-לב השיבה: "פוליאמוריה היא לא פלסטר לתיקון קשר שלא עובד. זה ממש חשוב לומר. זאת אומרת, להיפך. זה טוב אם רוצים לצאת החוצה, לפתוח את הקשר ולעשות את זה ממקום טוב. אני לא ממליצה לאף אחד על שום דבר, אני אומרת, בסך הכל, שיש יותר מאופציה אחת. כנות וגילוי לב תמיד עדיפים בעיני על כל דבר אחר. נכון שזה דורש עבודה והרבה 'חפירות'. אבל אני מאמינה ברוח האדם וביכולת שלנו להתרחב".



תוכניתו של גבי גזית, כל בוקר ב-10:00, ב"רדיו ללא הפסקה"


עריכת תוכן רדיו 103FM: אסף נבו