קצת עצוב, אבל נדמה שככל שיותר אנשים סביבנו טוענים בלהט שהם פועלים למען שקיפות, אנחנו מקבלים מהם יותר טיוחים ויותר צביעות. מי שלא שמע אתמול את סגן שר הביטחון מתפתל כדי להגן על אל"ם איל קרים, המיועד לתפקיד רב צבאי ראשי, ולהסביר ש"יש הבדל בין פלפול תורני לבין פסק הלכה", ולכן הוא לא באמת התכוון שיש לפעול על פי התורה ולא על פי כללי הצבא, לא יכול להבין עד כמה זה נשמע מגוחך. 



אבל אותו סוג של התחמקות קיים גם בקרב החילונים. מה למשל בין ההצהרה המיתממת של ארגון שבא לקדם שלום בין הישראלים לפלסטינים ובין הקמפיין של V15 שקרא "פשוט להחליף את השלטון"? לא רק שהקמפיין נכשל באופן מביך, זה גם היה שקר, חד וחלק, והתגובות המכסת"חות של ארגון One Voice ושל עמותת V15 לא עוברות את האוזן ולא באמת מעוררות תחושת שקיפות אצל אף אחד.
 
קצת מוזר שמישהו מבקש לקבל בהבנה את העובדה שהוא אומנם אמר משהו, אבל זה לרגע לא אומר שהוא מתכוון לנהוג בהתאם. תמיד טיפחנו תרבות של בלופים, אבל פעם לפחות הייתה שאיפה מסוימת לומר את האמת ולעמוד מאחוריה. האם איבדנו את השאיפה או שאנחנו פשוט צריכים להיזכר בה?
 

גם חוק העמותות, שבימין מתעקשים לקרוא לו "חוק השקיפות", הפך מחוק שאמור לפתור בעיה מסוימת לחוק פוליטי שאין בו הגינות. בימין טוענים שיש הבדל בין מדינות שתורמות כסף ובין אנשים פרטיים, אבל זה לא יותר מתירוץ. ברור לכולם שהרבה אינטרסים נבחשים בתוך התרומות הפוליטיות, ואם באמת רוצים שקיפות, צריך ליזום משהו הרבה יותר עמוק שידרוש אותה מכולם. 
 
אפילו בתגובות לחוסר השקיפות אין שקיפות אמיתית. ההיסטריה של הימין מדוח הסנאט שביקר את קמפיין V15 שקופה רק בכך שהיא מנסה לתפוס טרמפ עצום על התקרית. עם כל הכבוד לכך שמדובר במעורבות פסולה של מחלקת המדינה האמריקאית בפוליטיקה הפנימית, ההתערבות של נתניהו בבחירות הקודמות לנשיאות ארצות הברית הייתה הרבה יותר בוטה. גם ההערות הנאורות של האיחוד האירופי 
 
על הסכנה לדמוקרטיה הישראלית בגלל חוק העמותות  אינן במקומן. זו לא "סתם הערה", אלא ניסיון בוטה להתערב במשילות הפנימית. על אחת כמה וכמה הערתו המקוממת של באן קי מון, שמודאג שהחוק החדש יתרום לדה־לגיטימציה של ארגוני זכויות אדם. אולי עדיף שיהיה מודאג ממה שקורה אצלו בארגון, שרק השבוע ניסה להעביר הצבעה אנטישמית שטוענת שלעם היהודי אין זיקה היסטורית להר הבית.
 
הגענו רחוק מדי עם תחכום היתר וההאשמות ההדדיות שמטילות את האחריות לחוסר שקיפות רק על אחרים. כאזרחים מגיע לנו לדעת מי תורם למען מדיניות הימין כמו למדיניות השמאל, בין אם זה אדם פרטי עם אינטרס או מדינה עם אינטרס. אגב כך, גם הגיע הזמן שעמותות יוגדרו באופן שקוף: V15 ודאי אינה העמותה היחידה שקוראת לעצמה "עמותה לקידום השלום" בעוד שבפועל היא פועלת במרץ להפלת השלטון. בקיצור, מרוב צביעות כבר לא רואים את היער, ואין שום סיבה שנקבל את כל הלהג הזה על שקיפות, בעוד שאין שום דבר שקוף בכל מה שקרה פה השבוע.