אם אין לכם בטלפון הסלולרי את המשחק פוקימון גו, סביר להניח שאתם מנותקים מהמציאות. המשחק שמשגע את העולם הגיע גם למכשירי הנייד של חיילי צה"ל ובמחלקת ביטחון מידע בצבא הבינו את הפוטנציאל הנפיץ של הקו הדק המפריד בין שעשוע לעבירת ביטחון מידע. השבוע הודיעו בצה"ל לחיילים כי חל איסור מוחלט לשחק באפליקציה בתוך בסיסי צה"ל.



המשחק, שמונחה באמצעות GPS מאפשר למשתתפים לטייל ברחבי העולם ולהגיע לאתרים שונים בהם "חבוי" פוקימון, הדמות המצוירת והחביבה. בחיפושים אחר הבובה המצוירת או במקרה של המשחק הזה המצולמת, נדרש המשתמש להגיע עד לנקודה בה היא מתחבאת באמצעות רמזים.



בצה"ל חוששים כי במהלך המשחק, החיילים יתעדו מקומות בתוך הבסיס, מבלי שהתמונות יעברו צנזורה צבאית והן עלולות לחשוף מידע שמור ואף סודי. בחלק מבסיסי צה"ל חל איסור מוחלט על שימוש במכשירים סלולריים, בהם מותקן GPS וכעת הדמות המצוירת שזוכה למיליוני הורדות ברחבי העולם מאיימת גם על ביטחון המידע בצה"ל שכן היא עלולה לחשוף מיקומים. האפליקציה עדיין לא נמצאת בישראל, וניתן להוריד אותה לטלפונים רק בדרך לא חוקית. אגב, האיסור לא מנע הן מחיל האוויר והן מחיילים בחיל הים להעלות תמונות עם הדמות החביבה (או המעצבנת, כל אחד וטעמו).



גורם צבאי מוסיף כי בשל אפליקציה נוספת הנראית ומתנהגת כמו המקורית וגורמת לדליפת מידע מהמערכות, יצאה הודעה שמטרתה לחדד לכלל המשתמשים כי קיים איסור לשימוש במשחק בתוך בסיסים צבאיים.



פוקימון גו. משגע את העולם. צילום: פייסבוק חיל האוויר
פוקימון גו. משגע את העולם. צילום: פייסבוק חיל האוויר



גם במוזיאון השואה בוושינגטון מתלוננים


בימים האחרונים התגלו תופעות בעייתיות למשחק. הפוקימונים מפוזרים במקומות פופולריים וציבוריים, לפי מפות שהוזנו במערכת לעיתים ניתן למצוא אותם במקומות לא ראויים. מקום אחד שכזה, הוא מוזיאון השואה שנמצא בוושינגטון, בירת ארצות הברית. המוזיאון הוגדר כ"פוקסטופ", נקודה בה אפשר למצוא פוקימונים רבים, מה שמביא אליו מבקרים רבים שמתעניינים פחות בפשעי הנאצים ויותר במפלצות וירטואליות.



ברחבי המוזיאון ישנם מקומות מסוימים שבהם נוכחות הפוקימונים צורמת במיוחד. באחד החדרים, פוקימון שמוציא גז רעיל, הקרוי 'קופלינג',נראה צף על רקע השלט לכניסת האודיטוריום על שמה של הלנה רובינשטיין. דובר המוזיאון, אנדרו הולינגר, אמר בנוגע לפוקימון גו כי "לשחק במשחק, אינו דבר יאה לאתר זיכרון לקרבנות הנאצים. אנחנו מנסים לבדוק עם מפתחי המשחק אם אפשר שהמוזיאון לא יופיע כאתר מרכזי של המשחק".