ניסיון ההפיכה בטורקיה: מזכיר המדינה ג'ון קרי הגיב לטענות הנשמעות מצד טורקיה לפיהן ארצות הברית הייתה מעורבת בניסיון ההפיכה הכושל במדינה. קרי אמר הלילה (שבת) לשר החוץ הטורקי מבלוט קאבוסוגלו כי טענות אלו פוגעות ביחסים בין שתי המדינות. דוברו של קרי, ג'ון קירבי, מסר כי "קרי הבהיר שארה"ב תשמח לסייע לרשויות טורקיה שמנהלות את החקירה, אך הדגיש כי הטענות הפומביות לפיהן ארצות הברית מילאה תפקיד בהפיכה שגויות לחלוטין ופוגעות ביחסים בין המדינות". 



עם זאת היחסים בין המדינות מתוחים: רשות התעופה בארה"ב אסרה על חברות התעופה לקיים טיסות מטורקיה לארה"ב ולהפך, בגלל המצב הפוליטי המורכב בו נמצאת טורקיה כרגע. "ההגבלות יתעדכנו בהתאם למצב", נמסר בהצהרה מטעמה.



טרם דבריו של קרי, שוחח נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן עם ראש ממשלת יוון, אלקסיס ציפראס, בעניין שמונה חיילים מצבא טורקיה שביקשו מקלט ביוון.  ציפראס אמר לארדואן כי בקשות המקלט של החיילים "יבחנו במהרה", כך לפי דיווח של בכיר ביוון. החיילים נמלטו בהליקופטר ממדינתם לאחר נסיון ההפיכה הכושל, ונעצרו לאחר נחיתתם בעיר אלכסנדרופליס שבצפון יוון.



מוקדם יותר אמש קרא ארדואן לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להסגיר לידי טורקיה את פתהוללה גולאן, המנהיג הגולה שלטענת המשטר אחראי לניסיון ההשתלטות. בפנייה ישירה לנשיא אובמה אמר ארדואן: ״אדוני הנשיא, אמרתי לך בעבר, עצור את גולאן או החזר אותו לטורקיה. לא הקשבת. אני קורא לך שוב, אחרי ניסיון ההפיכה, הסגר את האיש הזה לטורקיה. אם אנחנו שותפים אסטרטגיים, עשה מה שנדרש".



ארדואן הוסיף, כי ״הצבא שלנו, לא של המדינה העמוקה (כינוי לנאמניו של גולאן). אני הוא המפקד העליון". על קריאות המפגינים מחוץ לפרלמנט להחלת עונש מוות אמר ארדואן, כי הדבר יישקל בפרלמנט. נשיא טורקיה קרא לאזרחי ארצו להמשיך הפגין לאורך כל השבוע והודה לכוחות הביטחון ולמערכת בתי המשפט, על הוצאת צווי מעצר לקושרים נגד ממשלו.



רשויות טורקיה איתרו 3,000 אנשי צבא החשודים בקשירת קשר והורתה לעצור אלפי שופטים בעקבות ניסיון ההפיכה. בין הנאשמים בבגידה, נמצא גם מי שכיהן כנספח בישראל בעבר. אקין אוזטורק, לשעבר מפקד חיל האוויר וחיל הים של טורקיה, חבר מועצת הביטחון העליונה של המדינה, נעצר בחשד שהוא האיש שהוביל בסוף השבוע את ניסיון ההפיכה הכושל.



לאוזטורק, שצפוי לעמוד לדין בגין בגידה, עבר עשיר כטייס קרב. בין 1996 ל־1998 שימש כנספח צבאי בישראל ובמקביל גם כמפקד חיל הים. בשנתו האחרונה בתפקיד הוא תועד במפגש עם מקבילו הישראלי, הנספח הצבאי בטורקיה יובל מלמד, ועם מי ששימש אז כראש עיריית חיפה עמרם מצנע, יומיים לפני שצבאות ישראל, טורקיה וארה"ב ערכו תרגיל ימי משותף בים התיכון.



מצנע צחק אמש כשנשאל אם הוא זוכר את הגנרל. "לא נשארנו חברי נפש", אמר, "הוא הגיע לטקס שנכחתי בו ולא יותר מזה". אוזטורק פרש מהצבא הטורקי באוגוסט שעבר והמשיך לשמש כחבר בכיר במועצת הביטחון העליונה של המדינה. בשנה האחרונה אף נחשד בכך שבכוונתו לחולל הפיכה במדינה ושהוא שומר על קשר הדוק עם פתהוללה גולן, יריבו הגולה של הנשיא ארדואן.