סמל שלמה רינדנאו וסמל-ראשון חוסאם טאפש נהרגו היום (ראשון) בפיצוץ רימון במוצב מג'דל שאמס שליד החרמון ברמת הגולן. רינדנאו, בן ה-20 היה חייל בודד ששירת כלוחם בגדוד "אסף" בעוצבת "עקבות הברזל" והתגורר בשדה יואב. רינדנאו, עלה לארץ לפני כשנתיים מארה"ב ליישוב נצר חזני. הוא התנדב בטיפול ובגידול כלבים להצלה ביישוב תופח שבשומרון, ולאחר מכן הלך בדרכם של חמשת אחיו שהתגייסו לצה"ל והיו ללוחמים בודדים. הוא הותיר אחריו זוג הורים ושמונה אחים ואחיות.



עם ההודעה על מותו של רינדנאו, ביישוב נצר חזני סיפרו כי "שלמה היה בחור יפה תואר עם חיוך ביישני ותמידי על פניו. היה איש ספר ואוהב חיות ואדם". מנהל הקהילה בקיבוץ שדה יואב, רונן רותם, הוסיף: "שלמה היה חייל בודד שעלה לארץ במיוחד כדי להתגייס לצה"ל. כחייל בודד הוא אומץ בקיבוץ שדה יואב אצל אווה ואלון שופ שפתחו את ביתם בפניו והפכו אותו לאחד משלנו. שלמה, למרות שלא היה בן קיבוץ, גדל על אותם ערכי נתינה והתגייסות המאפיינים אתנו כקיבוץ".



זירת תאונת האימונים, הבוקר. צילום: תיעוד מבצעי הצלה יו"ש
זירת תאונת האימונים, הבוקר. צילום: תיעוד מבצעי הצלה יו"ש



יו"ר השדולה למען החיילים הבודדים, ח"כ איציק שמולי הדגיש את הקרבתו של רינדנאו כלוחם שעלה ארצה כדי לשרת כלוחם. "אנחנו כואבים מאוד את מותם של שני החיילים ומבקשים לחבק את שתי המשפחות. לכתו של שלמה ז"ל מהווה תזכורת מעוררת וכואבת עד כמה גדולה תרומתם של החיילים הבודדים בצה"ל ועד כמה אנחנו חייבים לעשות הרבה יותר למענם. יהיה זכרם ברוך", אמר שמולי.



החייל השני שנהרג באירוע, סמל-ראשון חוסאם טאפש, בן 24 מבית ג'אן היה נהג בחטיבת החרמון. פארס טאפש, בן דודו של החייל, סיפר: "האירוע התרחש בסביבות השעה שבע בבוקר במחסום שעולה להר החרמון. חוסאם הוא איש מילואים בתנאי קבע, שגוייס אחרי שסיים שלוש שנות סדיר. הוא היה חייל למופת, בן אדם חייכן, עם שמחת חיים בפנים. בכל התמונות שלו הוא מחייך. הוא היה אמור לחזור לצבא ביום ראשון, אך בשבת הקפיצו אותו כי חבר שלו היה צריך לצאת בדחיפות הביתה, והוא חזר בשמחה. קצין העיר נהריה הגיע אלינו הביתה, והודיע על הבשורה המרה. סמוך לשעה 15:30 קצין העיר דיווח לאבא שלו, שהיה זיהוי ודאי שזה חוסאם, וכי הוא נהרג כתוצאה מהתפוצצות רימון בתוך הג'יפ הצבאי שהיה בו".



חוסאם הותיר אחריו זוג הורים, עבדאללה וחזנה, אח בכור וארבע אחיות. "בחודשים האחרונים הוא התחיל בהכנות לבניית קומה שנייה מעל בית ההורים, כדי להתחתן", סיפר בן דודו של החייל. "זה אירוע שלישי במשפחה בו אנחנו מאבדים צעירים, שניים מהם בהתקפי לב ועכשיו חוסאם. ילד יפה תואר, חמוד וחרוץ. דקה לא ישב בבית, ועם שחרורו הוא התגייס. הוא אהב את הצבא".



חוסאם טאפש. צילום: ללא
חוסאם טאפש. צילום: ללא




הנסיבות נחקרות



האירוע בו נהרגו שני החיילים התרחש כשג'יפ צבאי עצר ליד הבטונדות של המוצב מג'דל שאמס. הלוחמים במקום החלו לנהל שיחה אשר במהלכה נהג הרכב, חייל מילואים, ירד ממנו כשהוא מחזיק רימון בידו. הנהג הקיף את הרכב תוך כדי ששוחח עם שאר החיילים על הרימון, ובאותם הרגעים דלתו של מפקד הרכב הייתה פתוחה ובין קיר הבטונדה לג'יפ עמד חייל נוסף. בשלב זה, התרחש פיצוץ כבד שהרג את החייל שעמד בצד הרכב ואת המילואימניק שהחזיק את הרימון. כמו כן, היו שלושה נפגעים, מפקד הרכב נפצע באורח קשה וחייל נוסף שנפגע מההדף נפצע באורח קל.



מצה"ל, שהחל את חקירת האירוע, נמסר כי נסיבותיו אינן ברורות וכי לא ידוע מדוע אותו חייל מילואים החזיק את הרימון. ככל הנראה, הנסיבות הישירות למקרה הקשה הן ההתעסקות של אחד מהם עם הרימון, על רקע שכאמור לא ברור. יש לציין כי אחד ההרוגים, הנהג שהחזיק את הרימון בידו, חזר לשירות צבאי לא מזמן לאחר שסיים את חובתו האזרחית.



רוב החיילים שנכחו באירוע נפגעו, דבר זה מקשה על הצבא לנהל את החקירה. בשל כך, צוות המומחים שמינה מפקד פיקוד הצפון האלוף אביב כוכבי, בראשות מפקד חטיבת "אלכסנדרוני", אלוף-משנה יואב ירום, צפוי בשעות הקרובות להגיע אל בתי החולים ולתחקר שם את החיילים.



זירת האירוע. צילום: תיעוד מבצעי הצלה יו"ש
זירת האירוע. צילום: תיעוד מבצעי הצלה יו"ש