העיתונאית הנדה פיראט, מי שראיינה את נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, באמצעות אפליקציית "פייס-טיים" ברשת CNN TURK, סיפרה היום (ראשון) על הרגע ההיסטורי בו פנה ארדואן לעמו וקרא לו להתנגד לניסיון ההפיכה הצבאית שאירע בליל שישי.



"אחרי מה שקרה, התקשרתי ליועץ תקשורת של ארדואן ולכל המקורות שלי. שוחחתי עם יועץ התקשרות של ארדואן, חסן דואן, ושאלתי אותו אם ארדואן מוכן להתראיין. הוא אמר שהוא מוכן להתראיין, אבל שהוא לא נמצא בתנאים הרגילים, ולכן אין לנו אפשרות לשלוח עיתונאי", סיפרה פיראט.



"יועץ התקשורת שאל אותי אם נוכל ליצור קשר באמצעות אפליקצית 'פריסקופ'. אמרתי לו שלא נוכל להשתמש ב'פריסקופ' כרגע, והכי נוח לנו יהיה להשתמש ב'פייס טיים'. אמרתי לו, אם אתה רוצה, אתה יכול להתקשר אליי ב'פייס טיים', ומיד אחר כך הוא התקשר אליי", אמרה העיתונאית.



ארדואן לאחר כישלון ההפיכה. צילום: רויטרס
ארדואן לאחר כישלון ההפיכה. צילום: רויטרס



על הרגע בו ראיינה את ארדואן בשידור חי דרך האפליקציה, סיפרה פיראט: "באותו רגע הנשיא ישב לצדו, והמצלמה הייתה מכוונת אליו, אל התמונה שלו על צג הטלפון, אז הורדתי את המיקרופון והצמדתי אותו אל הטלפון. כך הוצאתי אל הפועל את השידור הזה עם הנשיא ארדואן".



עוד התייחסה פיראט לתנאי הראיון שלא היו אידיאליים: "הוא היה בשידור חי באותם רגעים, למרות שאלה לא היו תנאי האולפן הרגילים והנוחים לשידור חי. זאת טכנולוגיה מדהימה שאפשרה לנו לקיים את הריאיון הזה. הוא התקיים באמצעות 'פייס טיים', ולכן הייתה תחושה גם של התרגשות וגם של לחץ".





ההפיכה שלא צלחה


מהודעות רשמיות של שלטונות טורקיה עולה כי בניסיון ההפיכה שהתרחש בסוף השבוע נהרגו 250 בני אדם, בהם 104 פעילים בהפיכה והשאר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. הסהר האדום הטורקי הודיע כי 1,154 בני אדם נפגעו בעימותים, 800 מהם באנקרה והשאר באיסטנבול.



האירועים החלו שלשום, סמוך לשעה 23:00, אז הודיע הצבא כי השתלט על המדינה והכריז על עוצר. בהודעה שפורסמה בטלוויזיה הממלכתית נאמר כי במדינה שולטת מועצת השלום וכי היא תבטיח את שלומם של כל האזרחים ותכונן בקרוב חוקה חדשה. בתגובה התראיין הנשיא ארדואן באמצעות טלפון נייד לערוץ טלוויזיה אחר וקרא לאזרחים לצאת לכיכרות כדי להגן על הדמוקרטיה. אגב, השדרנית ששידרה את הודעת הצבא על השתלטותו על המדינה שידרה גם את ההודעה על כישלון ההפיכה. ארדואן לא הסתפק בראיון: המונים מאזרחי טורקיה קיבלו מסרונים מהנשיא, שקרא להם להתייצב לימין הדמוקרטיה והשלום, ונענו לקריאה.



ארדואן לא לקח סיכונים: גם לאחר שהודיע על כישלון ההפיכה הוא קרא לאזרחים להישאר ברחובות, מחשש לניסיון הפיכה נוסף. בחשבון הטוויטר שלו כתב כי ניסיון כזה עלול להתרחש בכל רגע.



ארדואן נחת אתמול לפנות בוקר בנמל התעופה של איסטנבול והכריז על כישלון ההפיכה. בנאום מול אלפים מתומכיו אמר: "העם הטורקי הוא שסיכל את ניסיונם של בוגדים להשתלט על טורקיה".



רבבות המפגינים שעלו על טנקים ועצרו חיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה קיבלו את פניו בתשואות. "יש לטהר את שורות הצבא הטורקי וצפויים מעצרים רבים של קציני צבא, בהם בכירים", הבהיר. "הקושרים הם מיעוט שאינו יכול לעכל את האחדות בטורקיה והם ישלמו מחיר כבד". הוא סיפר כי המלון שבו שהה בעיר הקיט מרמריס הופצץ לאחר שעזב את המקום. במקביל נראו עשרות חיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה מסגירים עצמם לידי כוחות הביטחון הנאמנים לארדואן על גשר הבוספורוס באיסטנבול. בשעות הלילה אף הפיל מטוס קרב טורקי מסוק שחג בשמי הבירה אנקרה.



אלפים מפגינים בכיכר טקסים בטורקיה נגד ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס
אלפים מפגינים בכיכר טקסים בטורקיה נגד ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס



ארדואן הבהיר כי הממשלה באנקרה מתפקדת וכי יישאר עם עמו ולא ילך לשום מקום, וזאת בתגובה לשמועות שהופצו כי ביקש מקלט מדיני בגרמניה.


אלפי עצורים



בנאום שנשא אמש לאומה האשים ארדואן במזימה את יריבו הגולה פתהוללה גולאן, המתגורר זה שנים בארה"ב, ודרש מנשיא ארה"ב אובמה להסגירו לטורקיה (ראו ידיעה בעמ' 6).



משלשום בלילה עצרו כוחות הביטחון הטורקיים כ־3,000 בני אדם, רובם חיילים, וכן מאות שופטים. בסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות נראו אזרחים זועמים שעשו מעשי שפטים בחיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה, בין היתר אלה שהשתלטו על תחנות הטלוויזיה TRT ו־CNN טורק.


.


הקצינים שהובילו את ההפיכה עוד ניסו לשדר כי ידם על העליונה וביקשו מאזרחים להישאר בבתיהם, אבל ההמונים שיצאו אל הרחוב כדי לחסום בגופם את הטנקים שהפעילו המורדים, שכינו את עצמם "אנשי תנועת השלום", לא השאירו להם סיכוי.



יילדרים אמר לעיתונאים באנקרה כי ההפיכה היא "כתם שחור על הדמוקרטיה הטורקית" וכינה את מארגניה "טרוריסטים". "האומה הכילה את ניסיון ההפיכה הזה באופן אפקטיבי", אמר. הוא סיפר כי הקושרים פתחו באש לעבר אזרחים בלי היסוס. כשנשאל אם הממשלה שוקלת את הכנסתו מחדש של עונש מוות כאמצעי ענישה למארגני ההפיכה, השיב: "עונש מוות אינו מצוי בחוקה, אך שינויים בחוק יישקלו".