בזמן שארדואן התראיין בפלטפורמת הפייס-טיים של פייסבוק ודיבר להמונים בנייד של מגישת רשת CNN טורקיה, הוא יצר שתי עובדות היסטוריות: האחת, גדיעת ניסיון מהפכת המורדים. האחרת, הפיכתו למנהיג הראשון המתראיין בפלטפורמת הרשת החברתית, תוך כדי ניסיון הפיכה או משבר, כדי להציל את שלטונו.



הרשתות החברתיות שוב הוכיחו את יעילותן בזמני הפיכות ומשברים, בעולם ובמיוחד באזורנו. ה"תקשורת החדשה" מאפשרת לכל מנהיג ואזרח לשדר בזמן אמת ומכל מקום את המתרחש.  צבא המורדים הבין באיחור רב כי כללי המשחק וזירות המאבק השתנו. ניסיונות ההשתלטות על אמצעי ה"תקשורת הישנה", כלומר אולפני הטלוויזיה וגלי האתר, אינם אפקטיביים מול הוויראליות והעוצמה של המהפכה הטכנולוגית התקשורתית החדשה.



בעבר היוצרות היו הפוכים. התרגלנו שדווקא כוחות אופוזיציוניים ממהרים לנצל את הרשתות החברתיות כדי להניע תהליכי מחאה ומפגינים. פייסבוק, טוויטר וואטסאפ היו דרכי תקשורת אלטרנטיביות, מחתרתיות ומשלימות, המסייעים להעביר את הבשורה מפה לאוזן. כיום מדובר בכלים המכתיבים את סדר היום, כלים שמי שיודע לשלוט בהם יוכל לשלוט.




קול המנהיג הוציא את ההמונים ללרחובות


אין דוגמה ברורה יותר לדומיננטיות של התקשורת החדשה מאותו רגע מזוקק שבו, בזמן שהציבור שרוי בעלטה לגבי האירועים המתרחשים וצמא לידע, יכול המנהיג הנצור להופיע בקלות רבה בפני ההמונים, לקרוא להם בקולו, להציף את הרחובות ולמנוע פיזית את הפוטש, שלדידו, מכוון כלפי העם עצמו.


לזה התווספו שליחת הודעות לניידים ולאפליקציות הצ'אטים שכוונו לגרעין האוהדים ודרבנו אותם להראות נוכחות ולתת מענה לצבא המורדים. 



ארדואן מתראיין דרך אפליקציית  פייס-טיים
ארדואן מתראיין דרך אפליקציית פייס-טיים



האירוניה הגדולה מכל היא שמדובר באותו מנהיג שנלחם במשך שנים ב"תקשורת החדשה", בהאשמות על כך שמתנגדיו מנצלים אותה כדי להפיץ שקרים, לזרוע דמורליזציה, "לחתור תחת שלטונו" ו"לזעזע את משטרו". ספק גדול אם בזמן שהוא נאבק ברשתות החברתיות הבלתי מצונזרות חלם ארדואן כי יבוא יום ודווקא המדיה הזאת תציל את שלטונו ותביא לו את תמונת הניצחון. 



הכותב הוא חוקר רשתות חברתיות ומרצה בחוג לסוציולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי