על הדמיון המסוים בין נטיותיו החילוניות הדמוקרטיות של הצבא הטורקי לאלו של הפיקוד הבכיר בצה"ל, המצוי אף הוא במתח עם ההנהגה הפוליטית, עמדתי כאן לפני כחודשיים. ניסיון ההפיכה הכושל של הצבא הטורקי בליל שישי חשף את היותו מפוצל אידאולוגית וחסר תמיכה ציבורית רחבה. שלא כמו הצבא הטורקי, צה"ל כפוף לדרג הפוליטי ואינו בעל מסורת של הפיכות. אלא שהמגמות האחרונות מוכיחות כי אופיו הממלכתי נמצא בתהליך מסוכן של שחיקה.



ביום שלישי שעבר התקיים בירושלים כנס שעסק בהתמודדות עם השפעת הרפורמה על זהותה של מדינת ישראל. הכנס היה במעמד הרבנים הראשיים לישראל, ובהשתתפות רבני ערים וישובים מכל רחבי הארץ. דבריו הנלוזים של הרב יגאל לוינשטיין, מייסד וראש המכינה הקדם צבאית בעלי ביחס לקהילה הלהט"בית, גונו בכל הרשתות החברתיות. אלא שמעבר לאמירותיו אלו, חשוב לשים לב לדברי הביקורת האידיאולוגית שלו על צה"ל, שצוטטו בהרחבה באתר "סרוגים".



"בשנתיים האחרונות", טען הרב, "חל שינוי ערכי בצה"ל בהובלת חיל החינוך. לא מדובר בתקלה, אלא במגמה מכוונת. חיסול תודעה יהודית שמחנכת לציונות ואמונה בצדקת הדרך, והעברת כל סמכויות החינוך והערכים בצה"ל לקצין חינוך ראשי בלבד. פלורליזם דתי, רב־תרבותיות, מדרון חלקלק מוסרי, עומדים בראש רשימת הערכים שמוטמעים בקרב כל הקצינים בקורסים. ככל שהדרגה גבוהה יותר – הערכים רדיקליים יותר". על פי הנכתב, קבל הרב לוינשטיין גם על כך שתכלית הנסיעות של צה"ל לפולין היא "להבטיח שלא נידרדר להיות נאצים ביהודה ושומרון".




כיפוף ידיים בין הרבנות הצבאית לחיל החינוך



דבריו של ראש המכינה הצבאית הראשונה והיוקרתית בארץ חושפים את המתח ההולך ומחריף בצה"ל בין חיל החינוך לבין הרבנות הצבאית ואת סכנת הפוליטיזציה המרחפת מעל צה"ל כולו. נזכיר, חיל החינוך הוקם כגוף בעל סמכות מקצועית ראשית בתחום הפיקודי-חינוכי. הרבנות הצבאית, לעומת זאת, הוקמה כדי לספק את צורכי הדת היומיומיים של החיילים השומרים מצוות ולהבטיח את כשרותם של בסיסי צה"ל.

לאורך השנים מילאו רבנים צבאיים תפקידים בעלי חשיבות לאומית רבה בזמן מלחמות, כגון זיהוי חללים והתרת עגונות. אך עם הזמן הורחבו סמכויותיה ומעמדה של הרבנות הצבאית. היה זה תת-אלוף (מיל') הרב אביחי רונצקי שהרחיב עם כניסתו לתפקיד הרבצ"ר בשנת 2006 את תחום התודעה היהודית, וכלל בין תפקידיו של החיל את חיזוק רוח הלחימה בקרב הלוחמים, בעזרת אוצרות הרוח של עם ישראל לדורותיו.

"שינה את ייעודה של הרבנות הצבאית", תא"ל אביחי רונצקי.
"שינה את ייעודה של הרבנות הצבאית", תא"ל אביחי רונצקי.


המתח עם חיל החינוך הפך בלתי נמנע. החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט להעביר את ענף התודעה היהודית מחיל הרבנות הצבאית לאכ"א; התבטאויותיו של סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן בערב יום השואה; מינויו השנוי במחלוקת של הרבצ"ר איל קרים; פנייתו של החייל אלאור אזריה לפרויקט מימון המונים על מנת לשכור את שירותיו של פרקליט פרטי במקום להיעזר בפרקליטות הצבאית וההיענות הציבורית הרחבה לתרומות למענו; ההכפשות שלהם זוכים מפקדים וחיילים המעידים נגד "הילד של כולנו" - כל אלו חושפים את המתחים הפנימיים, כמו גם את המתחים בין צה"ל לבין החברה וההנהגה הפוליטית. צה"ל מתקשה להמשיך לתפקד כצבא העם. בחברה שלנו, יש סיבה לדאגה.