סערה גדולה התרחשה היום (שלישי) בישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, כשאחד הנושאים הבוערים שנמצאים כעת על הפרק, בנוגע לתשלומי ההורים לשנת תשע"ז, הועלה לדיון. הורים רבים הגיעו על מנת להבין מה תחליט הוועדה, כשבסופו של דבר, אחרי סערה גדולה, הצביעו חבריה בעד המשך התשלומים, ברוב של שמונה חברי הכנסת מול חמישה. כשברקע ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שהתנגדה למהלך, קראה לחברי הוועדה שלא לכבד את בקשת היו"ר, ח"כ יעקב מרגי, ולא להצביע. ועדי ההורים שהגיעו למקום, איימו כי לא יעבירו את התשלומים.


 


כזכור, "פורום ועדי ההורים היישובים" דרש להפסיק את תשלומי ההורים החל משנת הלימודים הבאה בעקבות הנטל המצטבר על ההורים. הפורום שלח מכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, וליו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, לקראת הדיון ובו ביקשו ההורים מבקש שלא לאשר את התשלומים שנמסרו לוועדה.



"בכוונת 'פורום ועדי ההורים היישוביים' ליזום הצעת חוק, שתסיר אחת ולתמיד את חרפת המיסוי המעוות והפוגעני המוטל על הורי ישראל ויקבע את תכולת חוק חינוך חובה - כחינוך חינם", מסר ל"מעריב" יו"ר הפורום, זאב גולדבלט. לדבריו, מדובר בחוק שיקבע את מקור המימון לכל הפעילויות על בסיס המלצות וועדת לנגרמן (שהוגשו כבר לפני כ-25 שנה), ואשר בבסיסן, ביטול לאלתר של מוסד "תשלומי ההורים", ויצירת מקור חלופי למימון כלל הפעילויות.



"מדובר בתשלומים לפעילויות כגון טיולים, סל תרבות שהיום מתבצע לפי תוכנית של משרד החינוך הקובעת את היעדים ואת התשלום שהורים מצטרכים לשלם".



בעד ההחלטה הצביעו נורית קורן, ענת ברקו, אמיר אוחנה (שהחליף את מיקי זוהר), מירב בן ארי, מוטי יוגב, יעקב מרגי, יוליה מלינובסקי (שהחליפה את עודד פורר), ומנחם אליעזר מוזס. מי שהתנגדו הם יוסי יונה (החליף את מנואל טרכטנברג), איציק שמולי, מסעוד גנאים, יוסף גבארין, ויעל גרמן (החליפה את חנין זועבי).

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שהתנגדה לאורך כל הדיון למהלכים ואף ניסתה למנוע את ההצבעה, אמרה בסיום הדיון ל"מעריב אונליין": "היתה פה צביעות אחת גדולה, מצד אחד כל חברי הקואליציה היו כולם נגד התשלומים, ובסוף הצביעו בעד. היה פה מחטף, מענין האם יש פה הסדר בין משרד החינוך לבין מנהל הישיבה, ח"כ יעקב מרגי. כל שנה אומרים שהתקציב מבוטל, אבל הוא לא מבוטל".


תשלומי ההורים עפ"י משרד החינוך
תשלומי ההורים עפ"י משרד החינוך




מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה בתחילת הישיבה: "תשלומי ההורים נאמדים בכחמישה מיליארד שקלים, כשתקציב החינוך הוא קרוב ל-50 מיליארד. ישנם הורים שכנראה לא יושבים פה, ודורשים פיצול כיתות, לימודים נוספים וכדומה. מערכת החינוך שואפת לשיוויון, ומצד שני, לא יכולה שלא להקשיב לצד השני של ההורים. כשנשאלה האם המשרד יתמוך בגביית תשלומים חלופית כגון דרך ביטוח לאומי, השיבה: "בוודאי שכן".



עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, התנגדה למהלך וקראה לוועדה שלא לאשר את התשלומים, תוך הצעת חלופות. לאחר אישור התשלומים קראה וינדמן לוועדה לקיים דיון נוסף בתחילת שנת הלימודים, שיעסוק בביטולם המוחלט של תשלומי ההורים לקראת שנת הלימודים הבאה.



"מזה שנים מכריזים שרי החינוך וועדות החינוך לדורותיהם על תמיכה בביטול מוחלט של מס רגרסיבי ובלתי צודק זה אך במבחן התוצאה- דבר לא השתנה" אומרת וינדמן, "מס החינוך הרגרסיבי הקרוי 'תשלומי הורים', סותר באופן יסודי את עקרון השוויון, את הזכות הבסיסית לחינוך, את רוח חוק חינוך חינם, ומהווה כר נרחב להשפלת תלמידים וקיפוחם, תוך הגדלת הפערים במערכת החינוך".



ח"כ איציק שמולי אמר בדיון כי "למרות חוק חינוך חינם משרד החינוך הפך את ההורים לקופה קטנה שהולכת וגדלה משנה לשנה. מערכת החינוך חוטאת בפירוש לתפקידה כמכשיר לצמצום פערים כשהיא דוחפת לכך שיותר ויותר שירותים בסיסיים בה תלויים בכסף שיש או אין להורים בחשבון הבנק. אנחנו שומעים על בתי ספר שגובים אלפי שקלים מעבר לתשלומים המאושרים בוועדת החינוך כשהרבה תלמידים פשוט נשכחים מאחור".