בזמן שנשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, ממשיך את מסע הטיהורים במדינתו, הגיע לישראל ד''ר אחמט קאסים האן, חוקר בכיר באוניברסיטת איסטנבול, שהתארח בכנס המודיעין והיחידות המיוחדות שהתקיים במרכז הירידים בתל אביב. הרצאתו נעשתה לפני שהשלטון במדינתו הודיע על השעייתם של 1,500 אנשי חינוך באוניברסיטות, אבל עוד לפני כן אמר קאסים האן דברים מטרידים מאוד לעולם המערבי: "אני מגיע הנה היום מהמדינה הכי מרתקת בעולם כרגע, ואני אומר לכם - הייתה בטורקיה הפיכה של ממש".



הבכיר הטורקי התייחס למאבק בארגון המדינה האסלאמית: "סקרים בטורקיה מראים כי בין 4 ל-8 אחוזים מתושבי המדינה הם אוהדי דאעש, ומדובר במיליונים והודה שטורקיה חשופה להשפעות השליליות של ארגוני הטרור. 2,750 מוסלמים סלפים עברו דרך טורקיה בדרכם לסוריה ועיראק, קרוב ל-800 הצטרפו לדאעש. לדבריו, רוב התומכים והאוהדים של דאעש בטורקיה מגיעים ממרכז אנטוליה ולא ממזרח ודרום המדינה. מרכז אנטוליה הוא אזור של תושבים שמרנים ומוקד הפוליטיקה האסלאמית במדינה".




הפיגוע שביצע דאעש בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: רויטרס
הפיגוע שביצע דאעש בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. צילום: רויטרס




"התשתית של דאעש נמצאת בתהליך התמוטטות"



מתאם הלוחמה בטרור של האיחוד האירופי מאז 2007, ג'יל דקרקוב הגיע גם הוא לכנס ואמר: "יותר מ-5,000 אירופים יצאו להילחם בשורות דאעש בסוריה ועיראק. עתה, כאשר התשתית הפיסית של דאעש נמצאת בתהליך של התמוטטות, יתכן מאוד שנראה יותר ויותר אירופים כאלה שיחזרו מהמזרח התיכון לאירופה, והם, שטופי מוח ורדיקליזציה, עלולים ליזום פיגועי טרור" .



דקרקוב סבור כי כרגע אין עוד תופעות של טרור סייבר, אך אמר כי לא יתפלא אם בעתיד נחזה תופעות של טרור סייבר: "מישהו שינסה למשל לכבות את החשמל בארץ או באזור מסוים". לדבריו: "יש לישראל תרומה חשובה ביותר בתחום הטכנולוגיות המתקדמות".



אורח נוסף בכנס היה בדימוס מוחמד שמייסאני מירדן, לשעבר מזכירו של המלך חוסיין שסיפר כי בימים אלו ירדן מקימה גדר לאורך גבול סוריה שאורכה יהיה 42 ק''מ ותפקידה למנוע חדירת טרוריסטים ומבריחים. הוא שיתף את הנוכחים כי בשנת 2015 סיכל צבא ירדן 25 ניסיונות חדירה של פעילי טרור ותפס כמויות גדולות של נשק ותחמושת. לדבריו, "הבעיה שלנו איננה בגבולות, שם הצבא יודע להתמודד, אלא בתוך המדינה. דאעש מרעיל את מוחותיהם ונפשותיהם של צעירים ירדניים, ולכן צריך לעשות שינויים במערכות החינוך ובמסגדים. רבבות מורים קיבלו הדרכה מיוחדת בתחום החינוך נגד רדיקליזציה אסלאמית, והרבה מאוד אימאמים הושעו בגלל תוכן הדרשות שלהם".



הכנס הבינלאומי למודיעין והיחידות מיוחדות מתקיים בפעם השנה השנייה בהשתתפות דוברים רבים מתחומי המודיעין הישראליים והבינלאומיים, שעוסקים בסוגיות הטרור העולמי, דאעש, אתגרי המודיעין החדשים במזה"ת והמציאות הקשה בסוריה. כמו כן, הוצגה בכנס תערוכת טכנולוגיות מתקדמות, מישראל והעולם, בתחומי איסוף המודיעין והמחקר, כוחות מיוחדים ומשימות מיוחדות. הכנס ביוזמת עמותת המל"מ (המרכז למורשת המודיעין) וישראל דיפנס, בשיתוף משרד ראש הממשלה ומטה לוט"ר.