העיתונאי אמנון אברמוביץ' חשף הערב (שלישי) בחדשות 2 כי אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, קיבלה לכאורה מתנות יקרות ערך שהעניקו לה מיליונרים כשהצטרפה לטיסות עם ראש הממשלה לחו''ל. לדבריי אמברמוביץ', היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה ויינשטיין ביקש מראש אגף החקירות, ניצב מני יצחקי לבדוק את העניין אך לא נמצאו ראיות. 



אתמול הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנסת לענות על שאלות שהציגו לו חברי הכנסת והתייחס לראשונה לחקירה. חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני), שאלה בנושא הבדיקה בעניינו: "האם אכן הונפק דרכון בשם בדוי לבנך, ובאילו מצבים זה נעשה?" נתניהו ביקש להשיב וענה: "הדבר הספציפי, לא דרכון, לא פנמה, לא חשבון ולא כלום. יש כל כך הרבה שיטפון של הבלים ושטויות, של המצאות, שקרים ונכון שעוסקים בזה הרבה שנים ולא מוצאים כלום מסיבה פשוטה - אין כלום ולא היה כלום. גם במקרה הזה, אין אש, אין עשן, יש אוויר חם, הרבה אוויר חם".



"אין אש, אין עשן. יש הרבה אוויר חם", נתניהו בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם
"אין אש, אין עשן. יש הרבה אוויר חם", נתניהו בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם



נתניהו הוסיף: "אני מבקש מכל השואלים ואולי מאלה שתקווה בליבם - אל תמהרו לתפור חליפות, עצרו את החייטים. אני רוצה לתת לכם אזהרת ספוילר - גם כאן לא יהיה כלום כי אין כלום, אין שום דבר", ביקש נתניהו להדגיש. עוד הוסיף: "כיוון שבכל זאת יש מי שמעוניין בכל מיני דברים כאלה, אני רוצה לתת לכם טיפ- בתחילת ספטמבר אני יוצא להולנד ואז ממשיך לעצרת הכללית של האו"ם, שמתי לב שהדברים האלה מתפרסמים בסמיכות לנסיעות שלי, הנה אני נותן לכם את הזמן להמציא דברים חדשים".



בתוך כך, התפתחות גם בחקירתו במשטרה של ארי הרו, לשעבר ראש הסגל של נתניהו. כספי תרומות שלא זכו לדיווח והועברו על פי החשד לשימושם הפרטי של ראש הממשלה ובני משפחתו הם שעומדים במרכז שתי חקירותיו של הרו.



בעקבות חקירת ראש הסגל לשעבר אתמול, ולאחר שהשיב לשאלותיהם, ייאלצו החוקרים לגבות עדות כבר בימים הקרובים מפקיד בכיר ברשות ציבורית, ככל הנראה רשות אכיפה ומיסוי, שתסביר לחוקרים על עצם ההתנהלות בעת גיוס כספים מחו"ל ועל אופן הדיווח המתחייב על פי החוק. כיוון שמדובר בסכומים הנאמדים במיליוני ₪ ואולי מעבר לכך הפרשה מוגדרת כחמורה וההתייחסות של חוקרי היאח"ה בלהב 433 היא זהירה ביותר בשלב זה.



הרו חשוד כי דאג לגיוס תרומות מחו"ל עבור נתניה והליכוד, אולם כספים אלו לא זכו לכאורה בחלקם לפחות לדיווח הולם כנדרש והועברו כאמור לשימושם הפרטי של בני משפחת נתניהו. הפרטים מזכירים במקצת את פרטי פרשת ביבי טורס במהלכה הועברו כספים על ידי חברות וגופים אחרים לטובת מימון טיסותיהם של בני משפחת נתניהו כפי שנחשד.



בכל מקרה ברור כבר עתה כי הרו יזומן לחקירה בפעם השלישית וזאת לאחר שגרסתו תיבדק ממש בימים הקרובים מול אותו נושא משרה בכיר ברשות הציבורית. בנוסף אמורה למסור עדות עובדת בכירה שהיתה אמונה על גיוס תרומות כדי ללמוד על דרך התנהלותה.



כזכור מדובר בחקירה באזהרה של פרשה שנייה הנקשרת לראש הסגל לשעבר במטה נתניהו , פרשה שעלתה במסגרת הבדיקה המתנהלת כנגד ראש הממשלה וצעדיה נבחנים בקפידה על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. אם הדברים יעלו כפי שזה קורה עד עתה לא יהיה מנוס מחקירה של ראש הממשלה כי הדברים שהיו לא ברורים נראים כחמורים" אומר גורם המעורה בפרטים.



ארי הרו. צילום: פלאש 90
ארי הרו. צילום: פלאש 90



בכל מקרה הרו, יצטרך להתעמת בסופו של דבר עם גרסתו של אותו בכיר באם יימצא שהתנהלותו או האופן שבו הוזרמו הכספים וגויסו הכספים היתה בניגוד לחוק.



במידה ויחליט לקחת על עצמו את חומרת העבירות יצטרכו החוקרים להוכיח זיקה ישירה בין נתניהו לכספים שהועברו ולאופן ההתנהלות. אם ישתף את החוקרים בפרטים חדשים הפרשה תלך ותסתעף. קיימת גם אפשרות שארו, יצליח להפריך את החשדות נגדו ויוכיח כי התנהלותו בגיוס התרומות היתה ללא דופי.



עוד צריך לציין כי הרו,חשוד בביצוע עסקת מכירה פיקטיבית של חברת ייעוץ שהיתה בבעלותה וזאת כשחתם על הסכם לפיו יקבל 12 שיקים על סך 250 אלף דולר כל אחד. לאחר שנמסרו מספר שיקים בלבד החליט הרו על ביטול העסקה והשיקים הושבו לבעליה. במשטרה בודקים האם נתקבל דיווח בזמן וכראוי לכספים שהגיעו לכדי ביצוע העסקה.



גורמים בכירים ברשויות האכיפה המעורים בפרטים החסויים בפרשה החדשה והממודרת הנבדקת בימים אלו מסרו כי "המידע שהגיע והממצאים שעולים בעדויות שנגבו מחייבים את החוקרים לקבל תשובות מראש הממשלה בין אם כדי לאמת את החשדות העולים מהפרטים ובין אם כדי להזים את הטענות ומדובר בטענות חמורות לכאורה".  מדובר בבדיקה העוסקת בין היתר בגיוס כספי תמיכות לקמפיין הבחירות של נתניהו ב-2009 וב-2006 וכן בהתפתחויות שעלו במסגרת חקירת פרשת "ביבי טורס" כשהחשד הינו כי כספים שגוייסו כתרומות במזומן לא הגיעו ליעדן ושימשו לכאורה את נתניהו ובני משפחתו להוצאותיהם.