מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק שזכתה לכינוי "חוק הפייסבוק", המחייבת את מנהלי אתרי האינטרנט של הרשתות החברתיות לפעול להסרת פרסומי הסתה לטרור. בעד הצעת החוק, אותה יזמה ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הצביעו 50 חברי כנסת, ארבעה התנגדו ואחד נמנע. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הודיע במליאה כי הממשלה תומכת בהצעת החוק ובהמשך תשלב אותה בתוך הצעת חוק ממשלתית בנושא שהוא יוזם ביחד עם שרת המשפטים איילת שקד.



יוזמת החוק ח״כ רויטל סויד, העומדת בראש השדולה למאבק באלימות, בריונות והסתה ברשת החברתית: הקדישה את החוק לזכרו של ריצ׳רד לייקין ז״ל, פעיל שלום שנרצח בפיגוע טרור בארמון הנציב.



לייקין נרצח ע״י מחבלים בפיגוע בקו 78, בארמון הנציב בירושלים באוקטובר אשתקד. טרם הפיגוע, אחד משני המחבלים פרסם בעמוד הפייסבוק שלו קריאה ״למות שאהידים״ אשר הפכה לוויראלית ולאחר המתקפה האכזרית בקו 78, סרטונים של ״הילול שאהידים״ וסרטוני שחזור המתקפה תחת הכותרת ״ההצלחה הגדולה״ פורסמו ברשתות החברתיות וזמינים עד היום לצפייה.



על פי הצעת החוק, הראשונה מסוגה בישראל, תוטל על הרשת החברתית חובת ניטור והסרה של פרסומים המניעים לעשיית מעשי טרור תוך 48 שעות על הרשתות החברתיות ולא, יקנסו ב-300 אלף ש״ח.



חברת הכנסת רויטל סויד, עם קרן לייקין, אלמנתו של ריצ'רד שנרצח בפיגוע בארמון הנציב, ועם בנו מיכה
חברת הכנסת רויטל סויד, עם קרן לייקין, אלמנתו של ריצ'רד שנרצח בפיגוע בארמון הנציב, ועם בנו מיכה



הדרכה ברשת: איפה הכי טוב לדקור את הקורבן


בדברי ההסבר נכתב כי "בחודשים האחרונים מתמודדת מדינת ישראל עם גל טרור של יחידים, כאשר לצד זאת, ניכרת התגברותה של ההסתה לטרור הפושה במרחב הווירטואלי בכלל וברשתות החברתיות בפרט הקוראת לרצוח יהודים ומעודדת מעשי טרור".



בין היתר ניתן היה למצוא ברשתות החברתיות תכתובות הקוראות בצורה ברורה לקוראים להפוך לשאהידים, "סרטוני הדרכה" בהם הוראות מדויקות, מפורטות ודוגמאות כיצד יש לבצע את מעשה הרצח. בין הסרטונים ניתן אף למצוא סרטוני אימאמים במסגדים המסיתים בדרשותיהם לרצח וטרור וכן סרטונים בהם קיימות הנחיות ברורות כיצד לבחור את הסכין, להשחיזה, ולהניפה ואף כאלו המדגימים היכן המקום המיטבי לדקור את הקורבן.



השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בדיון במליאה כי "החוק הזה נכון, הכרחי ואפשר לומר שהוא אפילו צו השעה. בתקופה האחרונה קיימת מגמה גלובלית של עלייה בשימוש באינטרנט לצורך פרסום תכנים מסיתים, שהובילה לעלייה בטרור לא רק בישראל. כשמדובר בדור צעיר וחצי מהמחבלים הם בני 20 ומטה, הפלטפורמות שבהן מקבלים את המסרים הן קודם כל הפלטפורמות האינטרנטיות".



"אותן חברות אינטרנט שיודעות עלינו כמעט הכל, אי אפשר לומר שפייסבוק אחראית רק לטוב, כשהם מרוויחים עלינו מאות מיליוני דולרים יש להם גם סוג של אחריות. אם זו אינתיפאדה, היא בהחלט ראויה להיקרא אינתיפאדת פייסבוק".



ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) שהתנגד להצעת החוק הסביר: "כל החוקים האלה מיושמים רק נגד הערבים. למה בחוק הזה לא נכנס עניין הקריאה לגזענות, למה רק טרור? החוק הזה הוא עוד חוק גזעני ועוד חוק שמבטא את המשך האפליה".