יורה לכל הכיוונים: נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, יצא במתקפה חריפה על המערב בראיון שהעניק הלילה (רביעי) לרשת אל ג'זירה, שעמדה לצדו במהלך ההפיכה הכושלת בארצו. בתחילת דבריו האשים הנשיא הטורקי גם את נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי בקשר למזימת ההפיכה והוסיף כי לא-סיסי אין קשר לדמוקרטיה כי "הוא הרג אלפים מבני עמו". עוד הזהיר ארדואן את נשיא ארה"ב ברק אובמה שוושינגטון "תעשה טעות מרה" במידה ולא תסגיר את איש הדת הגולה פתהוללה גולן. בפנייה ישירה לשר החוץ הצרפתי, הזהיר אותו ארדואן שיתעסק בענייניו ולא יתערב במדיניות ארצו.



בראיון שנערך בארמון הנשיאות באנקרה, אמר נשיא טורקיה כי הם למדו לקחים מועילים מהתנגדויות לניסיונות ההפיכה בעבר והעלה על נס את הצהרותיהם של מפקד הארמייה הראשונה והתובע הכללי לתמיכתם בלגיטימיות השלטון. ארדואן הודה כי עד כה הודחו מעבודותיהם 9,004 אנשים וכן נעצרו 1,933 אך הדגיש כי זה לא סוף פסוק. הוא הדגיש כי עשויים להיות מעצרים נוספים של חשודים במעורבות בניסיון ההפיכה והדבר תלוי בהתאם להתקדמות בחקירת העצורים. 



"יכול להיות שישנן 'מזימות נוספות'"


נשיא טורקיה אמר כי מבחינתו טרם הסתיים ניסיון ההפיכה וכי יכול להיות שישנן "מזימות נוספות". הוא שב והאשים את גולן הגולה בפנסילבניה בארה"ב כמי שעומד מאחורי ניסיון ההפיכה והוסיף: "טרם סיימנו את המלחמה שלנו נגד ארגון הטרור של גולן, יתכן שארגון זה חדר למנגנוני המודיעין שלנו". עוד גילה ארדואן כי את המסר הראשון על ניסיון ההפיכה הוא קיבל מגיסו. "הייתי במרמריס עם קבלת ההודעה מגיסי ואז עברתי במסוק לדלמין ומשם לאיסטנבול. אני לא האמנתי לידיעה בהתחלה אך ההתפתחויות הוכיחו שדברי גיסי נכונים. היו לי קשיים בדרך אך כעבור 12 שעות שלטנו במצב". הוא הבהיר כי הוא יצר קשר עם היועץ למודיעין לאומי בארצו על מנת לבדוק את הדרכים להיאבק בהפיכה ואז יצר קשר עם ערוצי הטלוויזיה וקרא לבני עמו לצאת לכיכרות כדי להתנגד להפיכה.



חיילים בניסיון ההפיכה בטורקיה. צילום: Getty images
חיילים בניסיון ההפיכה בטורקיה. צילום: Getty images



"אני קיבלתי את התפקיד על סמך קולותיהם של 52% מהעם ואין אפשרות להדיח אותי אלא על פי רצונו. זה הדבר שדחק בעם להיענות לבקשתי ולצאת לרחובות". בתשובה לשאלה על מספר הקושרים נגדו, אמר ארדואן כי אינו יכול להעריך במדויק כמה אנשים מעורבים בניסיון ההפיכה אך הוסיף כי מדובר במאות השייכים לארגונו של גולן. יצוין כי גולן הכחיש על הסף את טענות המשטר באנקרה כי הוא עומד מאחורי ניסיון ההפיכה בו נהרגו כ-230 בני אדם.



ארדואן התייחס גם לאפשרות של השבת עונש המוות בארצו ואמר כי עניין זה נמצא בידי הפרלמנט ואם הם יקבלו החלטה כזו הוא יאשר אותה. "זה לא בידיים שלי אלא בידיים של נציגי העם", אמר ארדואן, ששולט בפרלמנט באמצעות מפלגתו "מפלגת הצדק והפיתוח". לטענת ארדואן, כל ההליכים שמבוצעים בארצו הנם במסגרת החוק.



בתשובה לביקורת של מספר מדינות מערביות על מבצע המעצרים אמר ארדואן: "האם צרפת לא עצרה קבוצות רבות והכריזה על מצב חירום ואז האריכה אותו? הדבר נעשה למען ביטחון המדינה ומאחר וניסיון ההפיכה הוא פשע - על המדינה לעצור את האחראים לכך ולהעבירם למשפט".



ארדואן ניסה גם לקשור בין הפלת המטוס הרוסי שחדר לשמי טורקיה לבין הקושרים נגדו. "לא ברור עדיין אם הפלת המטוס הרוסי קשורה לקבוצת הקושרים", אמר ארדואן, "שני הטייסים האחראים למעשה זה נמצאים כעת בחקירה ובתי המשפט יחשפו את האמת". עוד אמר ארדואן כי קבע מצב חירום במדינה שיימשך בשלושת החודשים הקרובים.