נמשכת סערת נאום ה"סוטים": הרב יגאל לוינשטיין צפוי להגיע היום (חמישי) לשיחת הבהרה אצל מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, במהלכה יתבקש להבהיר בפני המנכ"ל את דבריו במהלכם כינה את חברי וחברות הקהילה הגאה כ"סוטים". משרד הביטחון, אשר מממן תקציב של ישיבה קדם צבאית בה מלמד הרב בעלי, גינה השבוע בתוקף את דבריו של הרב ומסר כי הוא רואה את הנאמר בחומרה רבה.  האלוף אדם צפוי להגיד היום ללוינשטיין במהלך השיחה כי עליו להתנצל, או שתופסק תמיכת המשרד במכינה. בהודעה שמסר משרד הביטחון לפני מספר ימים נכתב כי "מנכ"ל משרד הביטחון הנחה את האגף הביטחוני חברתי במשרד, האחראי על המכינות הקדם צבאיות, לדרוש מהמכינה הבהרות על הדברים".



כזכור, הרב לוינשטיין עורר סערה ציבורית גדולה השבוע, לאחר שכינה את חברי הקהילה הגאה "סוטים" והאשים את צה"ל כי איפשר להם להכניס את השקפת עולמם למערכת הצבאית. מדובר באנשים שאיבדו את הנורמליות שלהם, הקבוצה הזאת מטריפה מדינה והיא נכנסת לצבא בכל הכוח", אמר אז לוינשטיין. "בזמני, סוטים זו הייתה שריטה. גועל נפש. היינו חילוניים אבל נורמליים. לצערי, מי שלא גדל בבית מדרש - אין לו מסורת וההשפעה המערבית נהיית רדיקלית כלפיו", הוסיף בכנס.



"סתימת פיות לרבנים במדינת ישראל"


ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס היום לידיעה על זימון הרב ומסר: "לרב לוינשטיין אסור בשום אופן ללכת ל'בירור' אצל מנכ"ל משרד הביטחון. ההתערבות של צה"ל בשוק הדעות האזרחי היא חצופה ובעיקר מסוכנת לדמוקרטיה. הרב יגאל הוא אזרח והמכינה היא גוף אזרחי, גם אם כזה שמנהל יחסי גומלין עם צה"ל".



עוד הוסיף חבר הכנסת כי "הניסיון של צה"ל לכפות דעה אחת בשוק הדעות האזרחי הוא משהו שצריך לדחות בשתי ידיים. בדיוק כפי שאיש לא היה מקבל קריאה של איש אקדמיה לבירור אצל שר החינוך שמתקצב את המוסד האקדמי שהוא מועסק בו. לא ברור לאן נעלמו כל אבירי הדמוקרטיה? איפה אתם כל מניפי דגל חופש הביטוי?מסע ההכפשה לרב יגאל, למפעל המכינות ולציונות הדתית הוא ביזיון. אני קורא לשר הביטחון ליברמן לבטל את הזימון הזה ולשמור על חופש הביטוי ועל הדמוקרטיה הישראלית".



מצעד הגאווה בחיפה, ארכיון. צילום: אורי שמילוביץ'




"לסייע לכל מי שניתן": מכתב התמיכה המקומם ברב


בעקבות דבריו של לוינשטיין, התקוממו עליו רבים, גם מתוך הציונות הדתית. רק אתמול נשלח מכתב תמיכה ברב, שתוכנו מקומם לא פחות, שעליו חתמו 300 רבנים מרכזיים בציונות הדתית. הרב יעקב אריאל, הרב יגאל לוינשטין ורבנים נוספים, ברצוננו להביע תמיכה בכל רב שמביע את דעתו ההלכתית והמוסרית הנאמנה לתורה ולחז"ל ללא משוא פנים וללא התנצלות", כתבו הרבנים במכתבם. עוד הוסיפו חותמי המכתב כי הם כואבים את כאבם של כל מי שאינו יכול להקים בית בישראל, אך "עם כל הכאב על צערם של אנשים פרטיים, יחד עם הרצון להקל ולסייע לכל מי שניתן לסייע לו, כאשר אנו נדרשים לבירור עקרוני, אין מקום למתן לגיטימציה לתופעות ולהתנהגויות הבאות להעלות על נס אורח חיים המנוגד למוסר האנושי ולדרכה של תורה".



על המכתב חתומים כאמור רבנים מרכזיים בציונות הדתית, ובהם הרב שלמה אבינר והרב דב ליאור. החיזוק שניתן בו לרב לוינשטיין הוא לא רק ברמה המורלית, אלא גם במישור התורני-מוסרי. "האהבה כלפי כל אדם מישראל והחובה לנהוג בכל אדם כבוד אינן יכולות לשמש סיבה לסילוף האמת ההלכתית או ל'עיגול פינות' ביחס למעשים אסורים", הוסיפו וכתבו הרבנים, "חובתו של רב בישראל להתייחס לסוגיה הלכתית או מוסרית בצורה ברורה ונוקבת, כמורה הוראה בישראל, ומשום כך אנו דוחים את הניסיון לסתום פיות של רבני ישראל. רבני ישראל ימשיכו להביע את דעתם ההלכתית מתוך אחריות ציבורית, ללא חשש, בכל סוגיה שיידרשו לה, למען הרוב הדומם - דתיים וחילונים".



עצרת מחאה בעקבות רצח שירה בנקי ז"ל. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90



ועדיין, הדעות במגזר הדתי־לאומי בסוגיה זו חלוקות; יש רבים התומכים בדברי לוינשטיין ומזכירים כי ההלכה היהודית קובעת במפורש כי אין מקום לסובלנות כלפי הקהילה הגאה. מאידך, יש רבים בציבור המסתייגים מדבריו, ובראשם הרב בני לאו, שתקף את הרב לוינשטיין בפוסט חריף השבוע ודרש ממנו לחזור בו מדבריו ולהתנצל. לטענת הרב לאו, דבריו של לוינשטיין עלולים להביא לכדי שפיכות דמים בין יהודים. גם בין תלמידי ובוגרי המכינה בעלי יש המסתייגים מדברי רבם. "מה שאמר הרב לוינשטיין מצביע על הנטייה שלו ושל רבנים אחרים במגזר לבוז למי שאינו חלק מהקליקה שלהם, ובדרך זו ליצור גאוות יחידה של המכינה", אמר אתמול אחד מהם.



כוננות שיא לקראת המצעד: עבריין מורשע נעצר


הדברים מתרחשים על רקע כוננות שיא לקראת מצעד הגאווה שיתקיים הערב בירושלים, אירוע שהוביל לפעילות מוקדמת של המשטרה לרבות מעצרים, עיכובים לחקירה ואזהרות שקיבלו גורמי ימין קיצוני, שמידע מודיעיני לגביהם העלה חשש להפרעות במהלך המצעד. במהלך הלילה נעצר עבריין מורשע, אסיר מוכר, כחלק מפעולות המנע שמבצעת המשטרה. המעצר אמש מתווסף למעצרו אתמול של מיכאל שליסל, אחיו של ישי שליסל, החרדי שרצח במצעד בשנה שעברה בדקירות סכין את הנערה שירה בנקי ז"ל ופצע חמישה צועדים נוספים.



הבוקר פשטה המשטרה על ביתו של פעיל ארגון להב"ה מאזור ירושלים ועיכבה אותו לחקירה. הפעיל רשום במחשבי המשטרה כמתנגד למצעד הגאווה ולא פעם כתב בפייסבוק שמדובר בתועבה. בשבועות האחרונים על רקע מצעדי גאווה בערים אחרות התבקש החשוד להתחייב כי לא יגיע לאותם מצעדים.



יממה לפני המצעד נעצר מיכאל שליסל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90