היום, ה-24 ביולי, ארבעה חודשים בדיוק מיום האירוע ששינה לאלאור אזריה ולבני משפחתו את חייהם. האירוע שטלטל את ביתם ועולמם ומאז כל בני המשפחה ללא יוצא מן הכלל מגויסים רק למטרה אחת, להחזיר את הילד הביתה זכאי וחף מכל פשע. אזריה עולה בפעם הראשונה להעיד, הוא לא רק יספר את גרסתו ויצטרך לספק תשובות ברורות מדוע ביצע את הירי.



אין לאף אחד ספק שאלאור טעה באותו יום. אולם יהיה לו קשה מאוד להסביר לשופטי בית הדין ביפו איך בדיוק הרגיש בסכנת חיים לו ולסביבתו, בו בזמן שאף אחד מהעדים שעלה עד היום להעיד לא הרגיש את אותה הסכנה למעט נהג האמבולנס עופר אוחנה שהתריע ממחבל חי ומסוכן בסרטונים שתיעדו את האירוע. השופטים יציגו בפני אזריה את אותם הסרטונים מהזירה והוא יצטרך צעד אחרי צעד להסביר את המעשה, להסביר את הטעות מבלי להודות בה. אזריה כבר לא יוכל לומר "סליחה טעיתי". מהרגע הראשון הוא דבק בגרסה אחת ואיתה הוא ילך עד הסוף: "ביצעתי את הירי כי חשתי בסכנה ממשית".



המח"ט יריב בן עזרא. צילום: אבשלום ששוני
המח"ט יריב בן עזרא. צילום: אבשלום ששוני



העדות של אזריה צפויה להימשך שעות ארוכות - ביום הראשון הוא יתמקד בעיקר בגרסתו למה שקרה בשטח, הוא יספק את גרסתו לטענות שלושת המפקדים הבכירים בזירה, מח"ט חברון לשעבר אל"ם יריב בן עזרא, מפקד הפלוגה, רס"ן תום נעמן וגם מפקד המחלקה שנכח בזירה בזמן האירוע ואף הותקף על ידי המחבלים. כולם ללא יוצא מן הכלל העידו כי הירי של אזריה במחבל לא היה מוצדק. בשלב מסוים צפויים השופטים להוציא את הקהל מן האולם ולעמת את אזריה עם התחקיר המבצעי המסווג שקבע באופן חד משמעי כי הירי היה ללא צורך מבצעי ועל דעתו בלבד.



אזריה יצטרך להסביר מדוע הוא חש בסכנה ומדוע לא ביצע שורה ארוכה של פעולות לפני שירה בראשו של המחבל. מדוע לא הזהיר את המ"פ שעמד בסמוך למחבל בזמן הירי, יצטרך להסביר את האמירות שלו לאחר הירי לפיהן הוא ירה במחבל כי הוא "צריך היה למות". ביום שני יחזור אזריה לדוכן העדים והפעם יספר על השירות שלו, הדרך שעבר, ההכשרה המבצעית שקיבל, הקורסים שעבר והתדרוכים בהם לטענתו נאמרה לא אחת כי ישנה התראה לפיגוע משמעותי הכולל מטען חבלה, תדרוכים שלטענתו הניעו אותו לבצע את הירי וחידדו את תחושת המסוכנות שלו בזירה. לאחר יומיים של עדות יוכל אזריה לנשום עמוק ולהתכונן ליום הגורלי. ביום שלישי צפוי לו יום לא פשוט בבית הדין - מולו יעמוד אחד התובעים הטובים ביותר בצה"ל, סא"ל במיל' ועו"ד נדב ויסמן, התובע במשפטו שיסתור את העדות של אלאור בימים שקדמו וידרוש הבהרות ברורות מן החייל.