הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את ביטול הרפורמה, שלפיה תקצוב מוסדות החינוך החרדיים ייעשה בהתאם ללמידת לימודי הליבה. הביטול, ששר החינוך נפתלי בנט התנגד לו, מתבצע בעקבות התחייבות הליכוד ליהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים.



תזכיר החוק שפרסם לאחרונה משרד החינוך, מבטל את חוק חובת לימודי מקצועי הליבה שהעבירה יש עתיד בקדנציה הקודמת, ומעניק לבנט סמכות רחבה לתקצב את המוסדות האלה ללא תנאים



תלמידים חרדים בכיתה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90
תלמידים חרדים בכיתה, צילום: נתי שוחט, פלאש 90



במשרד החינוך אומרים כי בכוונתו של בנט לקבוע בעתיד תקנות חדשות הקשורות בנושא לימודי הליבה במוסדות חרדיים. הממשלה תאשר הבוקר את שינוי החוק כדי שתתאפשר העברתו בקריאה ראשונה עוד לפני תום מושב הקיץ של הכנסת. 



שר המדע אופיר אקוניס (ליכוד) עזב במחאה את ישיבת הממשלה בהצבעה על ביטול לימודי הליבה (חוק לימוד חובה - תיקון). לפני שעזב את הישיבה ולא השתתף בהצבעה אמר בישיבה: "אני בעד שכל ילדי ישראל ילמדו אנגלית, מתמטיקה ומדעים. זה הדבר הנכון והצודק שמשמר את ילדי ישראל והמדינה כולה כמדינה פורצת דרך ומובילת חדשנות בכל העולם. הביטול הזה הוא שגיאה".



ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בתגובה, כי "לימודי הליבה הם לא עניין לחקיקת בזק פחדנית. השר נפתלי '5 יחידות' בנט, מי שהפך את קמפיין לימודי המתמטיקה לדגל של משרד החינוך, עוצם עיניים ושוכח כמה חשובים מקצועות הליבה".



לדבריו, "הניסיון לכפות על החברה החרדית תהליכים הוא ניסיון שנועד לכישלון. מעולם לא האמנתי בכך. לא בגיוס, לא בחינוך, לא ביחסי דת ומדינה. אבל יש פער עצום בין ניסיון להתמודד עם הנושא וההשלכות שלו על שוק העבודה, על מערכת החינוך, על עתיד הכלכלה והחברה שלנו לבין זריקת האחריות המביכה שבנט וביבי בחרו בה ובועטת אותנו חזרה אחורה".





ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "הלוואי וממשלת נתניהו היתה להוטה לטפל ביוקר הדיור, קייטנות הקיץ ודו"ח העוני כפי שהיא להוטה להרוס את עתידם של ילדים חרדים ולמנוע מהם ללמוד מתמטיקה ואנגלית. זוהי איוולת שנשלם עליה בעתיד מחיר כבד בשוק העבודה, בצמיחת המשק ובהנצחת דורות נוספים של עוני". 



לדבריו, "על הדרך ממשלת סופרמן-נתניהו רומסת כל כללי מנהל תקין בסיסיים ומאשרת את החוק שעתיים בלבד לאחר שנסגר להערות הציבור, בלי לדון או חלילה להתייחס לטיעונים המועלים בהם. זהו זלזול בוטה בציבור ובדרך החקיקה הממשלתית שאמורה לשרתו. שוב הוכח כי ממשלת נתניהו-בנט-כחלון מעדיפה את האינטרסים הפוליטיים הצרים על פני טובת הציבור".


 :


גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אמר כי "החלטת הממשלה לבטל את החיוב ללימודי ליבה בבתי הספר היא החלטה אבסורדית: מצד אחד המדינה מייצרת, ובצדק רב, מסלולים לשילוב הסטודנטים החרדים ומצד שני היא יוצרת חסמים בקרב אותה אוכלוסייה בדיוק ומרחיקה מהסטודנטים העתידיים את ההזדמנות ללמוד לתואר אקדמי ולהשתלב בשדה המחקר ובשוק התעסוקה".