הבוקר (שלישי) ייערך בוועדה לביקורת המדינה שבכנסת דיון במסגרת היום למען הקשיש, שיעסוק במיצוי זכויותיהם של ניצולי שואה. מבקר המדינה יוסף שפירא יתבקש לחוות את עמדתו בנוגע לקצבאות הניתנות לניצולים. בדיון יבקשו היו"ר, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), וחברי הוועדה לברר מה קורה במצב של כפל קצבאות, כאשר אדם מקבל קצבאות גם מביטוח לאומי וגם מחו"ל, וכן את סוגיית עיקולי הקצבאות וכספי הניצולים.



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), שיזם את הדיון ומראשי שדולת הגמלאים, הביע תרעומת על הביורוקרטיה, לדבריו, בהעברת כספים ומשאבים לניצולים. "משרד האוצר הכריז לפני שנתיים בקול תרועה על העברות של מיליארדים לניצולי השואה, אך מאז מצבם של הניצולים רק הורע, ומשך הטיפול בפניותיהם הולך ומתמשך. אין לנו זמן. ניצולי השואה הולכים ומתמעטים, עלינו להילחם בביורוקרטיה, ועל המדינה להקצות כל משאב כדי לאפשר להם לממש את כל זכויותיהם".



קארין אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
קארין אלהרר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לפי דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכון ל־2014, הרשות לניצולי השואה העריכה כי 50־70 אלף ניצולים לא היו זכאים לגמלה כלשהי וקיבלו רק פיצוי חד־פעמי. 13 אלף זכאים לגמלה חודשית מגרמניה או ממדינות אחרות, ועוד כ־20 אלף זכאים לגמלה מוועידת התביעות. ח"כ אלהרר: "אנחנו נבחן להיכן הועברו מיליארד השקלים שהקצה שר האוצר הקודם יאיר לפיד לניצולי השואה. נבדוק מי דואג לקצבאות לניצולים, כיצד הן מחולקות, ומדוע עדיין יש רבים שנשכחים בביתם, בהזנחה מצד המדינה".