הקיץ בשיאו, ומחירי הפירות מרקיעים. בתוכניתו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" אמר היום (שלישי) גבי גזית שהוא מתקשה למצוא בחנות פרי שיעלה פחות מ-10 שקלים לק"ג וסיפר על שזיפים שאהב בילדותו ועולים כעת 32 שקלים לק"ג. יו"ר איגוד מגדלי הפירות, איציק כהן, התייחס למחיר ואמר: "מטורפים אלה שמוכרים שזיפים ב-32 שקל לק"ג ומטורפים אלה שקונים אותם. החקלאים לא מקבלים אפילו רבע מזה. בוא נפריד פירות שהם לא בעונה ופירות מיוחדים כמו תאנים, לכאלה שהם בעונה. דובדבן התחיל ב-100 שקלים לק"ג ובהמשך צנח. הפרי הקונבנציונאלי הרגיל, האגס, האפרסק, התפוח, הנקטרינות, הענבים, פירות העונה הזאת. אין הצדקה שהם יעלו מעל ל-10 שקלים לקילוגרם".



"החקלאי מקבל על ק"ג אחד ארבעה שקלים בקושי", הדגיש כהן, "אם אתה משווה את זה להתייקרויות שיש בענף החקלאות, זה ממש שולי. המים, חומרי ההדברה ושכר העבודה עלו בעשרות מונים, ובשורה התחתונה הרבה חקלאים נושרים ומפסיקים לגדל, כי הם לא מרוויחים כסף, הם בורחים מזה. היום חקלאי קטן לא יכול לשרוד, אלא אם כן הוא מחזיק כמות גדולה של דונמים ויתרון הגודל מעניק לו יעילות מסוימת. כואב לי מאוד שאני שומע חקלאים שאומרים שהם לא רוצים שבניהם יחזרו למשק כחקלאים".




גזית שאל כיצד ניתן להסיר את "הגרורות הסרטניות שגדלות בדרך מהחקלאי לחנות". "השרשרת שעובר הפרי מהחקלאי עד למדף זה דבר מטורף ואני מחפש את הפיתרון לזה", השיב כהן, "כי החקלאי לא יכול למכור את זה ישירות למרכול בשכונה. הוא מוכר את זה דרך בית אריזה, שממיין ואורז. משם זה עובר למרכז הלוגיסטי של רשתות השיווק, שקולט את הפרי מבתי האריזה ומעבירים אותו לרשתות ומהן למדף. מי שהיום שולט בשווקים ובמחירים אלה הרשתות הגדולות, שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן. הם לא שולטים על החנויות הקטנות, שקונות את הפרי מהשוק הסיטונאי בצריפין, אבל החנויות נצמדות למחירים של הרשתות".



"לא צריך להמציא את הגלגל אלא לנהוג לפי מה שעושים במדינות הנאורות", אמר כהן. "יש הצעת חוק, שלא מצליחים ליישם אותה, לפיקוח על הפער שבין החקלאי לבין הצרכן. ההצעה אומרת שעל כל פרי ייקבע גובה האחוזים שמותר להוסיף למחירו. וזה יפורסם לצרכן על המדף. הצרכן יידע בכמה הפרי נקנה מהחקלאי ובכמה מותר למכור אותו. זו הצעה מורכבת שמצריכה מהמדינה פיקוח והסדרה".