הבחירות של 2016 בארה”ב הן בחירות של ברירות מחדל. הנכס הכי גדול של הילרי הוא דונלד טראמפ, המלכד את שורות המפלגה הדמוקרטית היריבה נגדו. הנכס הכי גדול של טראמפ הוא הילרי, המאחדת את שורות הרפובליקנים נגדה. מסתבר שלא צריך להיות נערץ או אהוב במיוחד כדי להגיע לחדר הסגלגל. אפשר להגיע לשם גם על גלי שנאה למועמד המתחרה. 

הייתי השבוע בניו יורק. טראמפ גדל בניו יורק, והיא הייתה ונשארה מרכז חייו. ובכל זאת ניו יורק תתמסר להילרי שבאה מבחוץ. כמעט כל מי שאתה פוגש בניו יורק אומר לך שהוא מצביע לקלינטון אף על פי שהוא מתעב אותה. מצבו של טראמפ במחוזות השליטה של הרפובליקנים זהה. הוא נהנה בדיוק מאותם אחוזי הפופולריות של קלינטון. 
היא תיבחר בקליפורניה הדמוקרטית. טראמפ ייבחר בטקסס שבה ישרוב קבוע לרפובליקנים. למעשה, מי שיכריעו את הבחירות בארה”ב אלו הן בסך הכל חמש או שש מדינות שבהן תוצאות הבחירות תוכרענה אפילו על חודו של קול, בגלל השוויון בין שני הגושים. אחת ממדינות אלו היא אוהיו. 

הילרי קלינטון ודונלד טרמפ. נישאים על גלי השנאה ליריבם. צילום: גטי אימג'יס

המשמעות המתסכלת של מאבק הכוחות הזה בין הפילים (הרפובליקנים) לבין החמורים (הדמוקרטים) היא שהמצביעים הדמוקרטים המסורתיים בצפון המזרחי ובחוף המערבי והמצביעים הרפובליקנים המסורתיים בדרום ובמערב התיכון לא ממש ישפיעו על בחירת הנשיא. תוצאות הבחירות באזורים אלו ידועות מראש. לכן כל התעמולה והמאמץ הארגוני של המועמדים לנשיאות מתמקדים במדינות הצמודות. 
הוועידה הדמוקרטית בחרה לראשונה באישה כמועמדת לנשיאות. זה היה ידוע מראש. מה שהפתיע הוא שביומה הראשון של הוועידה נולדה, כנראה, אישיות פוליטית נשית חדשה. היה זה יום סוער שבו התפטרה מתפקידה נשיאת המפלגה, דבי וסרמן, משום שלא שמרה על נייטרליות ופעלה נגד המועמד ברני סנדרס. יום שבו אפילו ברני סנדרס והכוכבת הגדולה של השמאל, הסנאטורית אליזבת וורן, זכו לקריאות בוז מהמשתתפים. 
ביום הזה היה רק נאום אחד שאיחד את הוועידה וריגש אותה עד דמעות, נאומה של מישל אובמה. יש אנשים שמעמדם הפוליטי נולד בן נאום. מעמדו של הנשיא אובמה נולד בוועידה הדמוקרטית שנים אחדות לפני שהתמודד לנשיאות. אני מסתכן בתחזית ואומר שאם טראמפ ייבחר לנשיאות, המועמדת המובילה להתמודד מולו ב־2020 תהיה מישל אובמה.