חברו הקרוב של אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע בכנסייה בחבל נורמנדי בתחילת השבוע בו רצחו כומר, נעצר ימים ספורים לפני כן, כך דווח היום (שבת) בתקשורת המקומית בצרפת. הצעיר בן ה-17 ניסה בשנה שעברה לנסוע לסוריה עם המחבל עאדל כרמיש, דרך שווייץ. בן ה-17 נעצר מוקדם יותר החודש בג'נבה והועבר לידי הרשויות בצרפת. זמן קצר לאחר מכן, הלך כרמיש לכנסייה בעייריה סנט אטיין דה רוברה ושיסף את גרונו של הכומר ז'אק האמל בן ה-86.



הידיעה על מעצרו של חברו הקרוב של המחבל שנשבע אמונים לדאעש בסרטון וידאו, מגיעה על רקע בדיקות קפדניות של המודיעין הצרפתי. הדיווחים בנוגע למעצר לא כללו פרטים אודות הסיבה להגעתו של החבר לשווייץ. עם זאת, דווח כי בהתפתחות האחרונה בחקירה של כוחות הביטחון בשווייץ, תפסו את החבר וצעיר נוסף בן 20 והעבירו אותם לידי הרשויות בצרפת לפני עשרה ימים. בתוך כך הובהר בדיווח כי לא ידוע על כך שהחבר היה מעורב בצורה כלשהי במתקפה.



כוחות הביטחון והכיבוי בזירת הפיגוע בצפון צרפת. צילום:AFP
כוחות הביטחון והכיבוי בזירת הפיגוע בצפון צרפת. צילום:AFP



האירוע התרחש ביום שלישי כששני חמושים בסכינים ובאקדח צעצוע פרצו מהכניסה האחורית במהלך תפילה בקריאות "אללה אכבר", שיספו את גרונו של הכומר, פצעו אנושות אדם נוסף ולקחו שתי נזירות ואחד מהמתפללים כבני ערובה.



נזירה שהצליחה להימלט סיפרה כי השניים צעקו בערבית והתנפלו עם סכינים על הכומר. הם הצליחו לצלם את המעשה בטלפון נייד. היחידה האזורית ללוחמה בטרור, שהגיעה למקום במהירות יחסית, פרצה לכנסייה, הרגה את אחד התוקפים כשניסה לצאת מהמקום. המחבל השני נהרג ברחבה ליד הכנסייה.



דאעש לקח אחריות על הפיגוע ובהודעה שפרסם הארגון נמסר כי "מבצעי הפיגוע בכנסייה בנורמנדי הם חיילי המדינה האסלאמית וביצעו את הפיגוע מתוך היענות לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה הצלבניות". אחד המחבלים בפיגוע היה מוכר לרשויות – כך מסר גורם ביטחוני לעיתון "לה פיגרו". לדברי הגורם, המחבל נעצר על ידי הרשויות בטורקיה בחשד לפעילות טרור. הוא נאסר בשנת 2015, אולם בחודש מרץ האחרון הועבר למעצר בית עם צמיד אלקטרוני. טרם התברר אם הרשויות היו מודעות להפרת המעצר.