שינוי במדיניות? 758 מתוך 989 חיילים שנעצרו בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה ב-15 ביולי שוחררו היום (שבת). החיילים נעצרו ונחקרו על ידי תובעים מאיסטנבול, ושוחררו בהמלצתם לאחר שמסרו עדות. השופט שהחליט לשחרר את 758 החיילים אמר כי מעצרם "היה מיותר". כרגע 231 חיילים עדיין עצורים.



כ-13 אלף מאנשי הצבא המשטרה והמשפט בנוסף נעצרו מאז ניסיון ההפיכה ועשרות אלפי אנשים הודחו מתפקידיהם, וטורקיה עצמה הכריזה על מצב חירום במדינה. רק ביום חמישי האחרון הודחו מתפקידם 88 עובדים של משרד החוץ, כך אמר שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו. עשרות העובדים הודחו כחלק ממבצע הטיהור שמקיים נשיא טורקיה להענשת המעורבים והתומכים בניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה שבו מואשם איש הדת המוסלמי, פתהוללה גולן.



כזכור, גורמים בממשלה טענו שוב ושוב כי ניסיון ההפיכה הכושל במסגרתו נהרגו 230 בני אדם ונפצעו 2,200 נוספים, תוכנן על ידי תומכיו של המטיף פתהוללה גולן החי בארה"ב, ועל ידי ארגון הטרור פתהוללה. גולן מואשם גם בניהול מערכה מתמשכת שמטרתה להפיל את המדינה באמצעות חדירה למוסדות טורקיים ובפרט לצבא, למשטרה למערכת המשפט ובכך יצר את המה שמכונה המדינה המקבילה.



בתוך כך, בצעד לא צפוי ארדואן הודיע אתמול כי הוא ביטל במחווה חד פעמית את כלל התביעות שהוגשו נגד אנשים שהעליבו אותו. הוא אמר שההחלטה הגיעה עקב תחושת ה"אחדות" נגד ניסיון ההפיכה.



ייתכן כי מטרת המהלך היא גם להשתיק את המבקרים מהמערב. תובעים פתחו יותר מ-1,800 תיקים נגד אנשים באישום כי העליבו אותו מאז שהפך לנשיא בשנת 2014 כך טען שר המשפטים מוקדם יותר השנה. בין הנתבעים היו עיתונאים, קריקטוריסטים ואפילו ילדים.