"אמא שלי לימדה אותי לעולם לא לאכול ליד אחרים, אם אין לי מספיק כדי לחלוק. היא נהגה לומר שאם אני עורכת מסיבה ומתכוונת להזמין חברים, כל הכיתה מוזמנת, ללא יוצא מן הכלל. כשאני מתנדבת, אני הראשונה להגיע והאחרונה לעזוב. לאור האירועים האחרונים, הכוללים הדרתו של ילד אוטיסט מטיול כיתתי, חשתי צורך לכתוב את הדברים. ישנם ילדים וילדות שאיש לא מזמין לימי הולדת, למשל. ישנם ילדים עם צרכים מיוחדים שמשתוקקים כל כך להשתייך לקבוצה, אבל אף פעם לא נבחרים. פשוט כי חשוב יותר לנצח. ילדים עם צרכים מיוחדים אינם נדירים, חריגים או זרים. הם בסך הכל רוצים את מה שכולנו רוצים: להשתייך. אסיים בשאלה. האם תהיה מוכן להעתיק פוסט זה ולפרסמו בקיר שלך, בלי לשתף, בדיוק כפי שעשיתי אני בשביל חבר? זאת בקשה של חבר".




יד ביד מול האתגרים



הכירו את המלל שכבש השבוע את הפיד שלי בפייסבוק. איזו הקרבה, נתינה ואלטרואיזם! העתק, הדבק, ועולם חסד ייבנה בקלי קלות. כל כך הרבה אנשים שאני מחבבת ומעריכה העתיקו והדביקו. אנשים טובים, שיודעים להבדיל בין עיקר לתפל ובין מראית עין לעשייה של ממש. אולי זו הצרה עם הרשתות החברתיות. אנשים אשכרה, גם חכמים מאוד, מבלבלים בינם לבין המציאות. "הצליח לאמא שלך!", ענו למעתיקי הפוסט אלו שלא הבינו עד הסוף שמדובר בגרסה רופסת למכתבי השרשרת של פעם. אני לא אומרת שזה רע. אני רק יודעת שזה רחוק מלהיות מספיק.



ואז, מבויש, צץ לו עוד משהו. טקסט מתוק ונוגע ללב של שי טרייטל, אבא של טומי בן ה־5, שכותב כי בנו רוצה להכיר למשחק משותף בקיץ חברות וחברים חדשים בני 3.5־6 מתל אביב והמרכז. אז התקשרתי אליו ושאלתי אותו מה בדיוק הסיפור. טומי הוא ילד מתוק, נבון, חייכן ובעל כישרון מוזיקלי יוצא דופן. טומי הוא גם אוטיסט. הוריו, שימרית ושי, החליטו להקדיש את עצמם לעשייה, לצורך מלחמתו של טומי בליקוי האוטיזם המורכב.



"עוד מראשית הדרך החלטנו שאנו צועדים בראש מורם קדימה. לא שוקעים לרגע, לא מחפשים סיבות למה זה קרה לנו. קבענו שניתן את הכל למען טומי, את המיטב, כדי לקדמו עוד ועוד", אומר לי שי. "בחרנו גם במודע ליהנות מהדרך הארוכה שצפויה לנו: לחוות אותה עם טומי, יד ביד, בעמידה מול האתגרים המורכבים, ומתוך שמחת חיים והתלהבות". עכשיו הם מובילים קמפיין בדף הפייסבוק "טומי אחד האוטיזם אפס". למה זה השם? כי במערכה המתמשכת הזאת, בין טומי לאוטיזם, בכל פעם טומי מנצח וינצח עוד ועוד ב"אחד אפס" קטן אך חשוב.



בפייסבוק, כבר סיכמנו, לא די. טומי זקוק לחברה, ואתם יכולים לעשות משהו. לטומי זה מחזק מאוד את המיומנויות החברתיות, והילדים בצד השני זוכים להכיר חבר חדש ומקסים. כעת ההורים שלו ממוקדים בקרן ההתרמה שהוקמה לטובת קידומו של טומי (טלפון: 03-5777666). "טומי הולך ומתבגר והזמן הולך ואוזל", כותב אביו שי. "על פי אנשי המקצוע, מה שלא יעשה כיום, יהיה קשה פי עשר בעוד שנה. טומי זקוק מיידית לטיפולים אינטנסיביים, בליווי אנשי המקצוע הטובים ביותר. לכך נחוץ כסף רב. אנו פונים אליכם לתרום לניצחונו ההדרגתי על האוטיזם ולריפויו".



זהו. כלומר לא זהו. הנה התחלה של ממש. כי אם כבר לחיות ברשת החברתית, אז לקחת את כוחה ולפעול. אתם, שאמא שלכם לימדה לעולם לא לאכול ליד אחרים אם אין לכם מספיק לחלוק, יש לכם הזדמנות להוציא את האוכל שלכם ולחלק לאחרים. הנה הזדמנות ללמד את ילדיכם משהו ואז אולי, רק אולי, באמת עולם חסד ייבנה.





עיתונאי קטן שלי / יאיר ויץ (בן 11.5)




אמא אומרת שיתושים זה מעופף עם עזות מצח. היא טוענת שבאילת היתושים עייפים ועצלים, ובירושלים ובתל אביב הם יתושי טורבו עם מרץ בלתי נסבל ותיאבון גדול. למה? כי שנינו עקוצים כל הזמן, ורק ככה יודעים שהגיע הקיץ.



עכשיו נוסף לגלריה של החומרים שאמורים להרגיע את העור של משפחתנו העקוצה תכשיר בשם טיו ג'ל (Thio Gel). אז ניסינו והנה הממצאים: אמא, שהכי אהודה על המעופפים, אומרת שלקח לג'ל (שמבוסס על חומר בשם איזוטיפנדיל) כמה דקות להרגיע לה את העור, ושהיא הייתה צריכה להתמרח כמה פעמים. אצלי זה עזר מיד. יתר בני הבית לא נעקצים כי הם פשוט כנראה פחות מתוקים. 



תנו לזה כמה דקות. תכשיר ג'ל "טיו". צילום: יח''צ
תנו לזה כמה דקות. תכשיר ג'ל "טיו". צילום: יח''צ



Thio Gel של "ויטאמד תעשיות פרמצבטיות", מחיר: 37 שקלים ל־40 גרם





המלצת תרבות




נה פתרון לילדים שממילא לא ישנים בלילות בחופש הגדול: מוזיאון הילדים הישראלי בחולון מציע פעילויות מדי יום חמישי באוגוסט, עד השעה 23:00. בתוכנית: טיול לילי ב"יער הקסום", המזמן מפגש עם עולם הרגשות (לבני 8־6), מסע הרפתקאות וחטיפה על ידי "חייזרים" (לגדולים יותר, 12־8) ומסלול נוסף, "המסע לתיקון ממלכת הזמן" (בני 6־4), על השתנות העולם הסובב אותנו כתוצאה ממחזוריות החיים. ויש כמובן תחנות פעילות עם הצגות, מסלול אתגרי עם מדריך עיוור מ"דיאלוג בחשכה" ועוד. ההורים (תודה שיש מישהו שזוכר אותנו) מוזמנים בין השעות 23:00־20:00 להפנינג של פעילויות ליליות במדשאות המוזיאון. 



פתרון לילדים שלא ישנים. מוזיאון הילדים בחולון. צילום: אלינור חיון
פתרון לילדים שלא ישנים. מוזיאון הילדים בחולון. צילום: אלינור חיון



מוזיאון הילדים הישראלי: שדרות ירושלים 214, חולון
פרטים ומחירים באתר www.childrensmuseum.org.il