נגמ"ש ה'איתן' נחשף לראשונה: מנהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון (מנת"ק) בשיתוף עם זרוע היבשה בצה"ל, השלימה פיתוח מדגים ראשון של הנגמ"ש הגלגלי הראשון בתולדות צה"ל, שפותח כלקח מ"צוק איתן", כך הותר היום (שני) לפרסום. הנגמ"ש החדש צפוי להצטרף ל"נמר" - הנגמ"ש הממוגן בעולם, ולאפשר לצה"ל להחליף בהדרגה את נגמ"שי ה- 113M המיושנים.


נגמ"ש איתן

בימים האחרונים החלה סדרת ניסויים ראשונה ב"איתן", שהינו נגמ"ש המתקדם בעל יכולות מגוונות ללחימה וניוד לוחמים בשדה הקרב, בתנאי שטח קשים ומגוונים. הוא יצויד במערכת הנעה 8X8, 750 כוחות סוס ומערכת הגנה אקטיבית, שיאפשרו לו לנוע במהירות של 90 קמ"ש ויותר, לנייד לוחמים בין גזרות שונות ולנסוע על כבישים ללא תלות במובילים. יתרון נוסף יהיה עלות היצור והקיום שלו שתהיה נמוכה מאוד: כמחצית מעלות הנמר ו/או כל נגמ"ש גלגלי אחר הקיים בעולם, ולכן תאפשר הצטיידות בכלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר, במקביל להצטיידות בנמרים. בכך, יהפוך האיתן הוא לכלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. 



צילום הנגמ"ש: דנה שרגא, משרד הביטחון



על בסיס ה"איתן" מתוכננת להיבנות משפחת כלים למשימות שונות: החל מכלי לניוד 12 לוחמים (בדומה לנמר) ועד לכלי המשלב כוח אש מתקדם לניוד 12 לוחמים בעל צריח נשלט לא מאויש עם תותח 30/40 מילימטר. ראש מנת"ק במשרד הביטחון, תא"ל ברוך מצליח, מסר היום כי "ההחלטה על פיתוח ה'איתן' התקבלה כלקח מצוק איתן, והצורך שעלה להחליף את אלפי נגמ"שי ה- M113 הוותיקים, הנמצאים בשירות בצה"ל, בכלים מודרניים בעלי מיגון מקסימלי, שמותאמים לאיומים הקיימים בזירה. במקביל להאצת ההצטיידות בנגמ"שי הנמר, החלטנו לפתח כלי נוסף, משלים לנמר, שיאפשר לכוחות החי"ר ניידות אסטרטגית מהירה, ומיגון מקסימלי". לדבריו, "סדרת הניסויים שבה התחלנו בימים אלה, תאפשר לצה"ל לבחון את הכלי במגוון מתארים מורכבים, לקראת ההחלטה על היקף ההצטיידות בו". 


נגמ"ש איתן. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון


כלי המלחמה הממוגן בעולם. צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון