מסע הנקמה של ארדואן נמשך. היום (שני) נודע לסוכנויות הידיעות כי כוחות צבא מיוחדים בטורקיה תפסו 11 אנשי קומנדו שנמלטו לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית שנכשל בטורקיה. כל החיילים נעצרו בחשד כי היו מעורבים בניסיון לתפוס הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, במהלך ניסיון הפיכה בחודש שעבר, בעת ששהה במלון במרמריס, כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית "אנדולו".



11 החיילים היו חלק מהקבוצה שפתחה במתקפה על המלון בו שהה ארדואן בחופשה בלילה של ה-15 ביולי, בעיר הנופש הדרום מערבית של מרמריס. ארדואן, שהבין כי הוא נמצא בסכנה, עזב את המלון עם הגעתו אליו, בעצת אנשי הביטחון. תפיסתם של לוחמי הקומנדו הגיעה לאחר שטורקיה הדיחה יותר מ-1,400 מאנשי הצבא, וצירפה שרי ממשלה אל המועצה הצבאית העליונה של טורקיה על מנת להדק את השליטה על הצבא לאחר ניסיון ההפיכה. אגב, אנשי צבא רבים ברחבי העולם כינו את ניסיון ההשתלטות כ"חובבני", וטענו כי ארדואן לעולם לא היה נתפס, עם תוכנית שכזאת.



סוכנות הידיעות "אנאדולו" מסרה כי לוחמי הקומנדו שנמלטו, נתפסו, באולה שבמחוז מיגלה לאחר שכוחות צבא מיוחדים נשלחו למקום בליווי של רחפנים ומסוקים, אך לא דווח על נפגעים. עשרות מפגינים התאספו מחוץ לתחנת המשטרה בה שהו לוחמי הקומנדו שנעצרו. סה''כ, היו מעורבים 37 חיילים בניסיון לחטוף את הנשיא ארדואן, כש-25 מהם כבר נתפסו.






טנק דורס מפגין בליל ניסיון ההפיכה




למעלה מ-60,000 הודחו מתפקידיהם



היקף הרפורמות שמבצע ארדואן בתוך טורקיה הגיע ליותר מ-60,000 אנשים שהודחו משורות הצבא, מערכת המשפט, האקדמיה והעיתונות,  שהושעו או שנמצאים תחת חקירה. המהלכים של השלטון הטורקי מערערים את יחסי המדינה עם נאט"ו, ומוסיפים למתח בין אנקרה למדינות המערב, שכבר טענו בשבוע שלאחר ניסיון ההפיכה, כי ארדואן מנצל את המצב על מנת להתנקם ביריביו. 



מוקדם יותר היום, זימנה טורקיה את שגריר גרמניה במדינה לשיחת בירור בשל הטלת איסור השמעת דבריו של ארדואן בעצרת תמיכה בדמוקרטיה ובשלטונו של ארדואן שנערכה בעיר קלן. בעצרת אתמול התאספו תומכיו של ארדואן כדי למחות נגד ניסיון ההפיכה הצבאית. בית המשפט העליון של גרמניה פסק כי שידור של הסרטון עלול לגרום לאלימות, על רקע החשש כי המתיחות הפוליטית בטורקיה יכולה לזלוג גם לגרמניה. אירועים אלימים בין לאומנים טורקים לבין הכורדים התרחשו בעבר בגרמניה בהפגנת ענק של בני מיעוטים מטורקיה, עוד לפני ניסיון ההפיכה. 

הביקורת על ארדואן נשמעה גם מעבר לים כשראש המודיעין האמריקני ביקר את הטיהורים שמבצעת טורקיה בתוך הצבא לאחר ניסיון ההפיכה הכושל ואמר כי הם "פוגעים בשיתוף הפעולה בין ארה''ב לטורקיה במאבק כנגד ארגון המדינה האסלאמית". שר החוץ הטורקי, צ'בושולו, השיב על אמירותיו של ראש המודיעין האמריקני וכינה אותן "מצערות".


הצבא הטורקי חוסם את גשר הבוספורוס. צילום: רויטרס
הצבא הטורקי חוסם את גשר הבוספורוס. צילום: רויטרס