מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.




ממצא בשד 


מאזינה: יש לי שאלה שזו בעצם חוות דעת נוספת על אמא שלי. אמא שלי בת 51. לפני כשנה וחצי היא הרגישה בליטה כואבת בשד. הרופא אמר לה שזו כנראה צינורית חלב חסומה. עשו לה ניתוח קטן וזה כל פעם חזר לה לפחות חמש פעמים, היא עדיין עם זה. זה היה בשד הימני. לפני כחודשיים היא הרגישה גוש לא פרופורציונאלי בשד השמאלי נפוח וכואב. עשו לה ממוגרפיה ואולטרסאונד ואמרו לה שאין לה כלום. השאלה שלי זה למה זה כואב והאם יש קשר בין מה שהיה לה בשד ימין לבין מה שקורה לה עכשיו בצד שמאל? 


פרופ' לסינג: אני לא יודע מה קורה לה בצד שמאל. מצד ימין, לפי התיאור שלך, הייתה לה כנראה ציסטה בשד. זו תופעה שפירה ודיי נפוצה שבה איזו צינורית שמנקזת את החללים שמייצרים את החלב, נחסמת. כל פעם שעשו לה את הניתוח הקטן, סילקו מן הסתם את הציסטה או את הרקמה שסביבה, היא נבדקה בבדיקה פתולוגית ונמצאה שפירה. בזה ניתן להיות רגוע. הממצא שבצד השני, אני לא יודע מה טיבו. היא זיהתה שינוי ופנתה לרופא. הרופא עשה אולטרסאונד והשלים את זה עם ממוגרפיה ולא מצאו דבר. אם הדבר ימשיך ויעסיק אתכם, אז מן הסתם כדאי ללכת שוב. אני רוצה לציין שהרופא עשה את כל הנדרש בהקשר הזה. אם זה ממשיך להעסיק את אמא, אם זה לא נותן לה מנוחה שלא תהסס. שתפנה שוב לרופא הזה, או לרופא אחר. שיעברו עוד פעם על החומר ואם הוא תקין, אז מן הסתם זה תקין.

 

אופן לידה עתידית 


מאזינה: אני מתלבטת לגבי אופן הלידה. אני בחודש תשיעי ו-95% שאני מתכוונת ללדת בקיסרי, על סמך לידה קודמת שלי שהייתה מאוד טראומטית. היא הסתיימה בלידת וואקום, אחרי שהכינו אותי לחירום כי הדופק של התינוקת צנח. כמה חודשים אח"כ הייתי עם קטטר. בהריון הזה גילו אצלי שרירן שבמשך כל ההריון היה נראה שהוא חוסם את תעלת הלידה, ובבדיקה האחרונה בבית החולים ראו שהוא פחות חוסם. אני חוששת לגשת ללידה רגילה.
 
פרופ' לסינג: תפני לרופא והוא יגיד לך באיזו שעה להגיע ובאיזה יום להגיע לניתוח קיסרי מתוכנן.

מאזינה: אני אומר לך מה ההתלבטות שלי. ניגשתי לבית חולים אחד ושם בלי בעיה סגרו לי תור לניתוח קיסרי. וכשניגשתי לבית חולים אחר, שאני יותר נוטה ללדת בו, אני לא אומר שהם הם מערימים קשיים, כי הם אמרו לי שבסופו של דבר זו החלטה שלי, אבל הם ממליצים לי על לידה רגילה. ואני חוששת שיקרה מה שקרה בלידה הראשונה.

פרופ' לסינג: זו סיטואציה שהיא מצד אחד מאוד פשוטה ומצד שני יש לה את המורכבות שלה. זה מתחיל בזה שאנחנו שומרים באופן מלא על הזכות שלך לבחור את דרכך. לך הייתה חוויה קשה בלידה הקודמת. גם הלידה הייתה קשה מבחינה רפואית ואח"כ נגרם לך נזק עם הקטטר שנאלצת לשאת. עכשיו יש לך שרירן שמקדים קצת ואת אומרת שאת לא רוצה להיות בסיפור הזה בכלל. בסופו של דבר את תצטרכי להחליט. יכול להיות שהרופא בבית החולים ישכנע אותך להתחיל בלידה רגילה ונראה שאם הלידה מתעכבת או לא עולה יפה, נעבור לניתוח. ההחלטה תהיה שלך, את רק צריכה לדעת שאם תבחרי בניתוח קיסרי, ההריונות הבאים יסתיימו כולם בניתוח קיסרי. 

הריון עתידי בעקבות הפלות חוזרות לא רצופות 


מאזינה: יש לי שלושה ילדים, אני בת 31. ההריונות והלידות שלי היו תקינים. בין כל הריון ולידה הייתה לי הפלה. סה"כ שישה הריונות. אז רציתי לשאול לגבי הריון עתידי שלי, האם הכל יתנהל כרגיל?

פרופ' לסינג: הכל יתנהל כרגיל.

מאזינה: זאת אומרת שלא לוקחים בחשבון שאולי יש משהו שצריך לבדוק.

פרופ' לסינג: ההגדרה של הפלות חוזרות כבעיה רפואית זה אם זה מתרחש שלוש פעמים ברציפות ולא כך. יש לנו פה תעתועי סטטיסטיקה. 17-18 אחוז מהנשים מפילות לא בגלל משהו שהן עשו או לא עשו, זה קורה. אבל העובדה שההפלות הן בין לידות טובות ומוצלחות, הרי אין שום ביטוי או רמז לשום מחלה שהיא ולכן אני מציע שבבוא העת שתחליטו שהגיע הזמן לילד רביעי במשפחתכם, תעשו את הנדרש.