כשהתפוצצה בשבוע שעבר פרשת הקורנפלקס של יוניליוור, נזכרתי בפרשת הסיליקון בחלב תנובה, שנחשפה ב"מעריב" בדיוק לפני 21 שנה, על ידי לא אחר מאשר עו"ד רונאל פישר (אז תחקירן בעיתון). מאפייני שתי הפרשות דומים, אם כי לא זהים לחלוטין.

מנכ"ל תנובה לשעבר יצחק לנדסמן הסתיר את העובדה שלקרטוני החלב העמיד הוחדר סיליקון כדי להאריך את תוחלת חיי המדף. גם לאחר שהסיפור נחשף, נמשכה ההכחשה.
מוצרי הקורנפלקס של תלמה (הנשלטת על ידי יוניליוור), שבהם התגלו חיידקי סלמונלה לא שווקו לציבור, אלא נשארו בחצר המפעל. לעומת זאת החלב העמיד הבעייתי של תנובה הגיע לחלק מהצרכנים והציבור נחשף לנזק. לנדסמן שילם את המחיר ונאלץ להתפטר, אולם קשה להאמין שמנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל תשלם את תוצאת המחדל. התקלה בקורנפלקס של תלמה נחשפה בבדיקות בתוך החברה. המוצרים כאמור לא יצאו מהחצר, ולכן משרד הבריאות לא עודכן, כי לא הייתה לכך חובה חוקית.

המידע על התקלה, שנמצא בהנהלה מספר שבועות, התחיל לזלוג לתקשורת כתוצאה ממחסור במוצרים ברשתות השיווק. גורמים אינטרסנטיים דאגו לפמפם את הסיפור, מה שרק הגביר את הלחץ ביוניליוור. מרגע שהמידע דלף, ההנהלה הייתה חייבת לשתף את הציבור בפרטים ולחשוף מה שקרה. הרי היה לה ביד קלף מנצח: היא הייתה צריכה להסביר שאכן התגלתה תקלה, הבעיה אותרה על ידה ונפתרה עוד לפני שהמוצרים שווקו, ולכן לציבור לא נגרם נזק.
שוק המזון עבר בשנים האחרונות מהפך, והוא מתנהל בשקיפות מלאה. השקיפות נוגעת למחירים, לתקלות אפשריות ולתכולת חומרים מזיקים. כל אלה מתכתבים יפה עם טרנד הבריאות. אין זה זמני - זה נמצא כאן כדי להישאר.
חברות מזון כמו שטראוס, תנובה, יצרניות מים מינרליים ואחרות הבינו את זה מזמן. הן נוהגות לפרסם מודעה קטנה בעיתון על כל טעות, והציבור סולח. הציבור סולח אפילו אם המוצרים המקולקלים הגיעו למדפים, והחברה נאלצת לבצע מה שמכונה פעולת "ריקול".
תקלות הן חלק משם המשחק, וסביר שכאלה עוד יתרחשו. אלא שהציבור והתקשורת רחוקים מלהיות סלחנים כשמסתירים ולא מספרים להם את כל האמת, ומה שיותר גרוע - משקרים.
בהנהלת יוניליוור התעקשו משום מה להכחיש את התקלה, ואין לכך הסבר הגיוני. ייתכן שגורמים בחברה נלחצו, ולא היה להם עניין לחשוף את המחדל, בתקווה שאם יכחישו הסיפור לא יראה אור וייקבר בחברה. או אולי ערב קמפיין בשווי מיליוני שקלים להשקת מוצרי הבריאות מופחתי הסוכר בקורנפלקס לא התחשק להנהלה לקלקל את החגיגה. אסור שזה יקרה בשום חברת מזון ובוודאי לא ביוניליוור, הנתפסת כחברה חדשנית המתכתבת עם רחשי לב הציבור.
יוניליוור אינה בדיוק החברה שניתן היה לצפות שתקלה כזאת תתרחש אצלה. ההנהלה מפעילה תוכנית מצוינות ומאתרת מנהלים שישתלבו בעתיד בשרשרת הניהול העולמית, והיא עושה פעולות נוספות להעמקת המעורבות בקהילה. אולם הנזק כבר נגרם.
הקמפיין שהתכוונה להשיק אתמול למוצרי קורנפלקס מופחתי סוכר ייגנז עד להודעה חדשה, ומכירות דגני הבוקר במדפים בירידה. כחלק מהמסע לשיקום המוניטין והמותג חשוב שבשוך הסערה, מנכ"לית יוניליוור תחקור לעומק מה באמת קרה, מי בתוך ההנהלה נתן את ההוראה להסתיר וכיצד למנוע בעתיד מחדל כזה.