מאז יום חמישי, שבו התפוצצה פרשת דגני הבוקר וזיהום הסלמונלה במפעל "יונילוור" שבערד, חלה ירידה של 40% במכירת דגני הבוקר "דליפקאן" וירידה של 30% במכירות קורנפלקס תלמה, כך לפי דיווחים שהתקבלו היום (שלישי) מאחת מרשתות השיווק הגדולות. למרות הירידה הדרמטית במכירות וחרף נזקים הולכים וגדלים לתדמית ולאמינות החברה בישראל, ממשיכה החברה להסתיר את התאריך המדויק שבו התגלה לראשונה הזיהום בדגני הבוקר, ובכך לאפשר הצלבת מידע עם רשתות השיווק. זאת, בכדי לברר האם ישנה סכנה שהגיעו מוצרים מזוהמים בסלמונלה לצרכנים.



היום נאותה "יוניליוור" לשחרר פרטים על אודות המוצרים שבהם התגלה חיידק הסלמונלה: קורנפלקס 750 גרם מתאריכי ייצור 26-27 ביוני 2016, קורנפלקס בהכשר בד"ץ מתאריכי הייצור 23, 27 ו-29 ביוני בעלי סימון מכונה B ו"קוקומן צדפים" (דגנים בטעם שוקולד), בגודל 750 גרם, מתאריכי הייצור 29-30 ביוני. "בניגוד לפרסומים", הדגישו בחברה, "לא התגלתה כל בעיה במוצרים אחרים וכל המוצרים שעל המדף בטוחים לשימוש".




ירידה דרמטית במכירות. צילום ארכיון: מרק ישראל סלם




ח"כ איציק שמולי שניסה לפעול במישור החוקתי בכנסת ביומיים האחרונים, טען היום שהופעלו עליו לחצים כבדים לחדול ממעשיו ומסר ל"מעריב": "חלק מהארגונים שמייצגים את התעשיינים וגורמים מתוך משרד הבריאות ניסו להניא אותי בימים האחרונים מלקדם את השאילתא שאני מגיש, בעקבות פנייתכם לגילוי התאריך בו 'עלו' על הזיהום שם, וכן בגלל שאני מתכוון לקדם חקיקה לחובת דיווח על גילוי מוצרים מסוכנים. אמרתי לפונים, שאם באמת אין להם מה להסתיר, אז אין שום בעיה עם שקיפות כזו", אמר שמולי. "חברה שלא נרתעה מלהשתמש במדיניות של הסתרה ושקר, יכולה הייתה גם בקלות לעגל פינות כשחלק מהמוצרים המזוהמים אולי הגיעו למדפים. הכוונה איננה לחובת דיווח על כל בעיה או תקלה קטנה, אלא רק במקרים של חשש להרעלה וזיהום וסיכון כלשהו של הציבור. יש בעיה גם עם עצם העובדה שעד כה משרד הבריאות לא מוביל בעצמו שינוי כזה".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "העיתונאים פנו אלינו לברר את מספר האצווה של המוצרים שלא שווקו. פנינו לחברה בבקשה לפרסם את המידע. לשיטתנו, יש לפעול בשקיפות ולפיכך סברנו כי על החברה למסור המידע הנדרש".