נשיא צרפת פרנסואה הולנד תקף הערב (שלישי) את המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי "אמירותיו המוגזמות, הפוגעניות והמשפילות, מעוררות בחילה". בדבריו התייחס הולנד למתקפה של איל ההון השנוי במחלוקת את משפחתו של חייל אמריקאי מוסלמי שנהרג בעיראק. "הקיצוניות של טראמפ גורם לך לרצות להקיא, במיוחד במקרה בו הוא דיבר  סרה על חייל שנהרג", אמר הולנד במהלך מסיבת עיתונאים בפריז. בהמשך הזהיר הנשיא הצרפתי, כי "אם העם האמריקאי אכן ייבחר בטראמפ, תהיינה לכך השלכות, כי בחירות בארה"ב הן בחירות עולמיות".



ההורים השכולים אותם תקף טראמפ. צילום: רויטרס
ההורים השכולים אותם תקף טראמפ. צילום: רויטרס



דבריו של הנשיא הצרפתי מצטרפים לביקורת החריפה שמתח מוקדם יותר הערב נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. הנשיא האמריקאי האשים את המועמד הרפובליקני כי הוא"מוכיח כל הזמן שהוא לא ראוי לשמש כנשיא". במסיבת עיתונאים שערך אובמה עם ראש ממשלת סינגפור בבית הלבן, פנה למנהיגי הרפובליקנים וקרא להם: "תגידו לו 'מספיק'". עוד הוסיף כי "לטראמפ אין את שיקול הדעת, המזג או ההבנה כדי להיות נשיא", בהתייחסו לדבריו של טראמפ בגנות הוריו של הקצין המוסלמי שנהרג בעיראק.




"לא מוכן לתפקיד"




"המתקפה שלנו נגד משפחה שכולה, העובדה שלא נראה שיש לו ידע בסיס בסוגיות קריטיות באירופה, במזרח התיכון, באסיה, אומרת שהוא ממש לא מוכן לתפקיד הזה", המשיך אובמה. "אמרתי את זה בשבוע שעבר (בנאום בוועידה הדמוקרטית) והוא ממשיך להוכיח את זה". הוא ציין כי בשתי מערכות הבחירות הקודמות, מול ג'ון מקיין בשנת 2008 ונגד מיט רומני לפני ארבע שנים, הוא הרגיש שהוא צודק בכמה סוגיות של מדיניות, בעוד המועמדים הרפובליקנים הם שטועים, "אבל מעולם לא חשבתי שהם לא יכולים לעשות את העבודה".



קרא לבכירי הרפובליקנים לדחות את טראמפ, ברק אובמה. צילום: רויטרס
קרא לבכירי הרפובליקנים לדחות את טראמפ, ברק אובמה. צילום: רויטרס



אובמה גם יצא נגד בכירי המפלגה הרפובליקנית שאינם מגנים ומוקיעים את מועמד מפלגתם, וזאת על אף שהיו כמה בכירים שכן יצאו נגד הדברים. "השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא אם הם צריכים לומר במונחים ברורים ביותר שמה שהוא אמר זה בלתי מתקבל על הדעת, למה אתם עדיין תומכים במועמדותו?", תהה. "מה זה אומר לגבי המפלגה שלכם כאשר זה האדם שנושא את הדגל שלכם?".



דבריו של אובמה מגיעים יממה לאחר שפורסם כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, מגדילה את הפערים מול טראמפ. מסקר של ה-CBS עלה כי קלינטון נישאת על גלי תמיכה לאחר הוועידה הדמוקרטית שנערכה בשבוע שעבר. מהנתונים עולה כי 46 אחוזים אמרו כי יצביעו לקלינטון בבחירות שייערכו בנובמבר הקרוב, לעומתם 39 אחוזים הצהירו כי יבחרו בטראמפ.