פנייה רשמית:אילנה ראדה, אמה של תאיר ראדה ז"ל שנרצחה בבית ספרה בקצרין לפני עשר שנים, דורשת משרת המשפטים, איילת שקד, להורות על בדיקת DNA בשערות שנמצאו בזירת הרצח. במכתב ששלחה היום (חמישי) לשרי המשפטים והבריאות היא טוענת כי בזירת הרצח של בתה נמצאו שערות שלא נבדקו. במקביל היא דורשת לקבל אחרי עשר שנים את המחשב של תאיר ראדה שנלקח לצורך החקירה ומאז לא הוחזר. "יש שם דברים שיכולים אולי לשפוך אור ואני רוצה את המחשב. למה לא מחזירים לי אותו?", טענה ראדה



במכתב ארוך ומפורט היא דורשת להשוות את תוצאות הבדיקה לא"ק, צעירה שנקשרה לפרשה בעבר. הנימוק המרכזי של ראדה הוא כי האפשרות שבכלא יושב אדם חף מפשע אינה נותנת לה מנוח. "זה לא יעלה על הדעת שאני לא אצליח להגיע למצב שאני שקטה יותר", אמרה.



בדיקת DNA שבוצעה מתחת לציפורניה של תאיר ראדה ז"ל
בדיקת DNA שבוצעה מתחת לציפורניה של תאיר ראדה ז"ל



במקביל לשרים, פנתה ראדה גם לפרקליטות המדינה ומשטרת ישראל והמעבדה לזיהוי פלילי. מהמז"פ נמסר לאם בתגובה למכתב כי הם משתתפים בצערה ומבהירים כי אין להם מה לעשות אחרי ששלוש ערכאות קבעו שרומן זדורוב אשם. הם סירבו לענות על עשרות הסוגיות שמפורטות במכתב. "פשוט מתעלמים, גם המז"פ, מסוגיית המחשב וגם הפרקליטות לא עונים, כאילו אין עם מי לדבר, אין את מי לשאול. אני מקווה שהם קראו את מה שכתבתי", אמרה ראדה.



כזכור, לפני כחודשיים דחה בית המשפט העליון את בקשת רומן זדורוב לקיים דיון נוסף בערעורו, אולם ראדה טוענת כי עדיין קיים ספק לגבי זהות הרוצח. היא מבססת את דבריה על סדרת הטלוויזיה "צל של אמת", בה טען צעיר בשם א"ח טען כי א"ק, חברתו לשעבר, התוודתה בפניו שהיא ביצעה את הרצח. המשטרה חקרה את המקרה והשניים אף נעצרו ונחקרו, אולם בסופו של דבר החליטה המשטרה כי אין בדברים אמת וכי השניים סובלים מבעיות נפשיות קשות.



ראדה טוענת שהחומרים בדבר מעורבותה לכאורה של א"ק במעשה לא הובאו לבית המשפט. "בכלא יושב היום אדם אשר בתי המשפט קבעו לגביו, בשלוש הזדמנויות שונות, כי הוא הרוצח. בתקופה האחרונה הוצגו בפניי חומרים שעד כה לא הייתי מודעת אליהם ושלמיטב ידיעתי לא הובאו מעולם לידיעת בתי המשפט שדנו בפרשה" כתבה.



במכתבה הארוך היא מציגה נתונים ובין היתר היא כותבת כי "המידע שיפורט כאן מעולם לא הוצג בפני ערכאה שיפוטית כלשהי. הרכב השופטים שדן בעניינו של זדורוב והרשיע אותו בשלוש הזדמנויות שונות לא נחשף למידע זה. גורלו של זדורוב הוכרע מבלי שהערכאות שדנו בפרשה נחשפו לחומר הראיות בעניין מעורבותה האפשרית של א"ק ברצח".



אילנה ראדה. צילום: אנצ'ו גוש
אילנה ראדה. צילום: אנצ'ו גוש



היא מדגישה כי המכתב שלה אינו מתיימר לקבוע כי א"ק רצחה את תאיר ז"ל. "הוא נועד להראות כי האפשרות לפיה א"ק היתה מעורבת ברצח לא נבדקה בצורה רצינית ומעמיקה. ניכר כי הן המשטרה והן הפרקליטות ייחסו משקל מכריע להודאתו של זדורוב. לכן הם לא טרחו לבחון לעומק את המעורבות האפשרית של א"ק".



עוד היא כותבת כי בחקירתה הכחישה א"ק, מכל וכל, את טענותיו של א"ח. "בעוד החקירה בעניינה נמשכת, ניסתה א"ק לשסף את גרונו של בחור עמו הייתה בקשר באותה תקופה. כשהגיעה המשטרה למקום, ניסתה א"ק לנשוך שוטר בגרונו ולאחר מכן לחטוף את נשקו. כפי שנראה כעת, במקום לחקור את א"ק ברצינות, בחרו החוקרים להפעיל לחץ מסיבי דווקא על א"ח, בניסיון לגרום לו להודות כי בדה את טענותיו ביחס לא"ק".



עוד היא טוענת כי היו בדיקות פורנזיות שלא בוצעו. "בוצעה רק בדיקה אחת, חסרת משמעות, שתוצאתה היתה ידועה מראש. להבדיל מהבדיקה שבוצעה, ישנה רשימה ארוכה של בדיקות שניתן וצריך היה לבצע, ושלא בוצעו עד היום. נפרט".



היא מסיימת את מכתבה בבקשה "לטובת בירור האמת, קיימת חובה לבחון לעומק את הראיות המעידות על מעורבות אפשרית של א"ק ברצח. למען כל המעורבים, למען הציבור בכללותו ובראש ובראשונה למען משפחת ראדה, חייבים למצות בדיקות אלה במסגרת השלמת חקירה. מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא".