ארגוני נשים הביעו היום (חמישי) סיפוק מהחלטת ועדת השחרורים שליד בתי הסוהר שלא לאפשר לנשיא המדינה לשעבר, משה קצב שהורשע באונס, שחרור מוקדם מהכלא. לדברי יו"ר נעמת, גליה וולוך, לא הייתה אופציה אחרת אלא להשאירו בבית הכלא. וולוך מביעה תקווה כי משה קצב יהרהר שוב במעשיו ויתנצל בפני קורבנותיו ויתחרט חרטה כנה ובכך תפתח בפניו הדלת לתהליך שיקום אמיתי ולשחרור מהכלא.



יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת, הביעה גם היא סיפוק ואמרה כי האפשרות שנשיא המדינה לשעבר היה משוחרר בשחרור מוקדם, מבלי שהכיר בחומרת מעשיו ולקח עליהם אחריות תוך התנצלות בפני קורבנותיו, היא בלתי מקובלת. "בלתי נסבלת כלפינו כחברה המסמנת קו אדום בנושא עבירות מין, וכלפי מאות אלפי קורבנות תקיפה מינית שממשיכות לסבול כל חייהן ללא ניכוי שליש או אפילו שעה מהסבל המלווה אותן מרגע האונס".



אשרת הוסיפה כי נדרש שינוי בתנאים לשחרור מוקדם. "כשאזרח מספר אחד מורשע בביצוע עבירות מין כה חמורות הוא הופך לאנס מספר אחד ולכן שחרורו היה מסר פסול ומעילה באמון נשים וקורבנות אונס במערכות החוק. בעת הזו, אנו קוראות לשרת המשפטים, אילת שקד לפעול להוספת קריטריונים ייחודים כתנאי לשחרור מוקדם של אסירי אלימות ועבירות מין בהם: לקיחת אחריות, חרטה ושיקום", אמרה יו"ר ויצ"ו.




"לא לשיקום VIP"



חברות הכנסת של מרצ, יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, ח"כ מיכל רוזין וח"כ תמר זנדברג, הבהירו כי ועדת השחרורים העבירה מסר חשוב לכל עברייני המין כי "אי אפשר לאנוס ולפגוע בנשים ולצאת מזה בזול". חברות הכנסת הוסיפו: "אנו מברכות את ועדת השחרורים שלא נכנעה ללחץ הפוליטי של קצב ומקורביו וקיבלה את ההחלטה הנכונה היחידה - האינטרס הציבורי ניצח, אי אפשר לבזות את הציבור ואת מוסדות המדינה מבלי לתת על כך את הדין קצב צריך להשתקם בתוך מוסדות הכלא ולא בשיקום VIP מחוץ לכלא, שלא ניתן לאף אסיר אחר".



זהבה גלאון נגד שחרור קצב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
זהבה גלאון נגד שחרור קצב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בדגש על קורבנותיו של קצה הוסיפו חברות הכנסת מטעם מרצ: "זוהי החלטה טובה וחשובה של ועדת השחרורים, שלא נתנה למניפולציות זולות להפוך את התוקפן לקורבן ולהיפך. קורבנות הפשעים המיניים של קצב ישלמו לנצח את מחיר המעשים שלו, ואת המחיר החברתי שנאלצות לשלם אלו שמעזות לצאת נגד גבר חזק ומקושר. שום דבר לא יקצר את 'עונשן'".



ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהיתה עדה מטעם התביעה במשפט קצב וליוותה כמה מהנפגעות אמרה כי "טוב עשתה ועדת השחרורים כשהדפה את מסע הלחצים הכבד לשחרור קצב. זהו מסר מוסרי וציבורי חשוב לעיקרון השוויון בפני החוק, בלא קשר למעמדו של האסיר, ומסר חשוב עוד יותר לנשים שקצב התעלל בהן ומעולם לא התחרט על כך, ולנפגעות תקיפה מינית בכלל. החברה הישראלית עוברת מסע תיקון עמוק ומרשים, שבו הקורבנות אוזרות עוז, ורשתות ההגנה על עברייני המין קורסות. טוב שהועדה הבינה זאת, ונמנעה מהחלטה שהיתה מסיגה אותנו לאחור".




"החלטה קשה מאוד ולא צודקת"



מנגד, פרקליטו של משה קצב, עו"ד ציון אמיר אמר: "שמענו את ההחלטה ומבחינתנו היא החלטה קשה מאוד ולא צודקת. אנחנו חולקים עליה באופן נחרץ. זהו יום עצוב, נערער על ההחלטה. הדיון בסופו של דבר יוכרע בבית משפט מחוזי בהליך של ערעור. זהו יום של פגיעה בעיקרון השוויון בפני החוק. זהו ניצחון של קולות ההתלהמות, חברות כנסת ניהלו קמפיין אגרסיבי נגד שחרורו".



כשנשאל מדוע ועדת השחרורים דחתה את הבקשה ענה אמיר: "מה שאנחנו מבינים הוא שאחת הדעות בין חברי הוועדה הייתה לשחרר אותו - דעה שהשתנתה בסופו של דבר ואנו צריכים לבדוק את משמעות העניין".



עו"ד ציון אמיר בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: אלון חכמון
עו"ד ציון אמיר בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: אלון חכמון