סערת הזיהום בדגני הבוקר: משרד הבריאות הגיב בחומרה היום (שישי) לאחר שאמש הודתה חברת יוניליוור כי שווקו לחנויות כ-240 יחידות של דגני בוקר הנגועים בחיידק הסלמונלה וזאת בניגוד להצהרות החוזרות ונשנות כי המוצרים החשודים נשארו במפעל. שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר כי "יוניליוור כשלה בהתנהלות ופעלה שלא כראוי. אנו בודקים חשד ששיקרה לציבור ולמשרד הבריאות ואנו רואים זאת בחומרה. אם ניווכח שדיווחי החברה לא תאמו את המצב בשטח כפי שנמסר לנו ולציבור נסיר את הרישיון בקו הייצור. לא נוכל לסמוך עליהם. צוות בכיר במשרד הבריאות חוקר את המקרה וההתנהלות ולא נהסס לנקוט ביד קשה נגד חברה שמועלת באימון הציבור ובמשרד הממונה עליה".



במקביל, בהודעה שפורסמה מטעם המשרד נאמר: "אנו רואים בכך התנהלות רשלנית של החברה הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות". עוד הדגישו במשרד הבריאות כי צוות מקצועי מטעמו יגיע ביום ראשון למפעל לבצע ביקורת מקיפה כדי לבחון את ההתנהלות בו. "במקביל אנו שוקלים לנקוט בכלים המשפטיים העומדים לרשות המשרד", הוסיפו במשרד הבריאות.



קודם לכן התנצלה מנכ"לית יוניליוור, ענת גבריאל על השתלשלות הפרשה. "צרכנים יקרים, אני מתנצלת מעומק ליבי על האירועים האחרונים. תמיד בטחתם בנו ואני רוצה לשוב ולהדגיש בפניכם את מחויבותנו לספק לכם מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ובשקיפות מלאה", הבהירה המנכ"לית.



בתגובה לביקורות על הסתרה ואי חשיפת החשש מפני זיהום, הוסיפה גבריאל: "אנחנו מתנצלים על כך שהודענו בטעות כי אף מוצר מהסדרה הפגומה לא הגיע לשוק. אתמול התקבל דיווח מצרכנית ממנו התברר לנו כי מוצרים פגומים יצאו משטח ההסגר ואנו חוקרים לעומק כיצד מוצרים אלו הגיעו למדפים, למרות הצעדים שנקטנו כדי למנוע זאת".



בתוך כך הבהירה מנכ"לית יוניליוור: "אנחנו פועלים לאיסוף המוצרים שהופצו ונוקטים בכל האמצעים על מנת להסיר מהמדפים את המוצרים הפגומים. אנו נפיק את הלקחים הנדרשים ונרענן את כל הנהלים בהתאם לתוצאות הבדיקה".



דגני קוקומן של תלמה. צילום: יח"צ
דגני קוקומן של תלמה. צילום: יח"צ



לאחר שהחברה התעקשה לאורך הפרשה כי מוצרים מזוהמים לא שווקו, אמש פרסמה יוניליוור הודעה דרמטית לפיה יצאו אל השוק מוצרי דגנים מהסדרות שבהן קיים חשש לזיהום בסלמונלה. מדובר ב־240 יחידות של קורנפלקס בד"ץ, 750 גרם, שיוצרו בתאריך 27.06.16. עוד נמסר מהחברה כי: "כתוצאה מכך ומטעמי זהירות אנו מבקשים מכלל הצרכנים לוודא כי אין ברשותם מוצר מהסדרות הבאות: תאריך ייצור 26.06.16 עד 27.06.16, סימון מכונה B, 'קורנפלקס של אלופים', 750 גרם; תאריך ייצור 23.06.16 וגם 27.06.16 עד 29.06.16, סימון מכונה B, 'קורנפלקס בד"ץ', 750 גרם; תאריך ייצור 29.06.16 עד 30.06.16, סימון מכונה B, 'קוקומן צדפים', 750 גרם".



השאלה כיצד קרה הדבר נמצאת עכשיו בחקירה פנימית במפעל. בחברה נאמר שהמוצרים התגלו בעקבות תלונה של צרכנית. כאשר, בשלב זה אין הוכחה כי גילוי הסלמונלה על ידי המפעל, התרחש רק אתמול ולא בזמן אחר. בנוסף להצהרה כי הגיעו לחנויות מוצרים נגועים בחיידק, נקטו אתמול בערב במפעל בצעד חירום של תגבור מערך ההסברה והדוברות וגויסה חברת יחסי ציבור העובדת בשיתוף פעולה עם דוברות יוניליוור העולמית.




"ממחיש את הצורך בשקיפות מלאה"



התפתחות נוספת בפרשה המסתעפת באה מכיוון ההסתדרות הרפואית בישראל שדורשת היום חקירה יסודית ושקופה של פרשת יוניליוור. "האירוע המתגלגל, ממחיש את הצורך בשקיפות מלאה מצד יצרני המזון במקביל להשקעת משאבים ובעדכון החקיקה בתחום הפיקוח על המזון לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל". אמרו הרופאים



הבוקר הצהירו הרופאים: "כולנו הצטערנו לשמוע הלילה שהחשש התממש וכן שווקו לציבור סדרות דגנים בהם נמצא זיהום בסלמונלה. משבר מהווה גם הזדמנות וחקירה יסודית ושקופה של כל ההיבטים. במקרים מסוג זה היא חיונית לצורך מניעת מקרים דומים בעתיד והגנה על בריאות הציבור. לכן התרענו לפני מספר ימים כי לא ניתן לשלול בוודאות כי מוצר מזוהם שווק לציבור וכי יש לדווח על אירועים מסוג זה בשלב מוקדם. השיקול המוביל בשגרה ובוודאי בחירום, חייב להיות בריאות הציבור, ולא שיקולים אחרים".



קורנפלקס של אלופים. צילום: אמיר מאירי
קורנפלקס של אלופים. צילום: אמיר מאירי