אסון גדול נמנע היום (ראשון) בזכות טיפול מהיר, ועכבר אחד, שקיפח את חייו, ובכך, כנראה, ללא ידיעתו, השאיר בחיים את תושב הגליל. הכל החל כאשר לחדר מיון במרכז הרפואי זיו בצפת, הובא אדם בן 53 מאחד הכפרים באזור, שהוכש בידו ע"י נחש צפע גדול יחסית, בעת עבודה בגינה. הוא אובחן במצב קל עד בינוני, וזאת למרות שהנחש שהכיש אותו נראה גדול מאוד, אפילו לאזור הזה, בו יש אוכלוסיית נחשים נכבדת, יחסית לשאר האזורים בארץ. הוא נתפס וחוסל, אך בבית החולים הוא סיפק "הפתעה" נוספת.



תוך כדי התבוננות בנחש, על מנת לאתר את הסוג ולתת את הנוגדן, נפלט ממנו פגר של עכבר, אשר שימש לארוחה מוקדמת יותר של הזוחל. בחדר המיון הסיקו מיד כי מאחר והנחש הכיש עכבר, קודם להכשת האיש, יתכן וכמות הרעל היתה פחותה ופחות מזיקה, למזלו של המטופל. בן ה-53 אושפז כשהוא סובל מכאבים ונפיחות, שהלכה וגדלה בידו. הנחש נתפס והובא ע"י קרוב משפחה. 



אזור הגליל מאופיין בנחשים רבים, בפרט במקומות עם שטחים פתוחים כגון מושבים, קיבוצים ואזורים חקלאיים. יש להקפיד על ערנות רבה, לא לצאת בלילה לסביבה חשוכה עם קוצים, ובפרט במקומות בהם ישנם מקורות מים וקרירות בעונה זו. במד"א מצביעים על נקודות שעשויות לרמוז על כך שמדובר בהכשת נחש, כשחלק מהן היא שקיעה במצב ההכרה, תחושת מחנק הולכת וגוברת, תחושת בלבול, סימנים מחמירים באזור ההכשה, שכולל אודם, בצקת, ושינוי בגוון הצבע.



נחש הצפע שהובא לבית החולים. צילום: המרכז הרפואי זיו
נחש הצפע שהובא לבית החולים. צילום: המרכז הרפואי זיו