בעקבות פרשת הסלמונלה בדגני הבוקר, היום (ראשון) שוחח גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", עם ד"ר סילביו פטליק, מומחה למחלות זיהומיות במכון ויצמן למדע, שהסביר: "מוות מסלמונלה הוא נדיר. בסוגי הסלמונלה שאנחנו מתמודדים איתם היום, מדי פעם, התמותה היא נמוכה ביותר. ברוב המקרים זה ייגמר בכאבי בטן, הקאות ושלשול. חשוב מאוד גם איזו כמות אוכלים. במקרה של סלמונלה העומס החיידקי הוא חשוב מאוד. להבדיל מחיידקים אחרים, שמספיק בודדים, בסלמונלה צריך כמות מכובדת כדי לגרום לאיזשהו סימפטום. רק אם במנה שאנחנו אוכלים תהיה כמות גדולה של חיידקים, אז אנחנו עלולים לפתח בעיה, שלרוב, ב-99% מהמקרים, זה יהיה קלקול קיבה חולף".




"סוגי הסלמונלה שאנחנו מכירים בעולם המערבי המפותח בדרך כלל באים מבעלי חיים, בדרכים מגוונות", המשיך ד"ר פיטליק. "אני מניח שבין המרכיבים (בדגני הבוקר), אני לא בקיא בנושא, אבל נוטה לנחש שבין המרכיבים יש ביצים או חומר אחר מהחי".



האם טיגון ביצה הורג את חיידקי הסלמונלה?


"בהחלט, ורצוי לטגן משני הצדדים".



האם יש נוכחות של חיידקים במזונות ומאכלים כמו סביח ברחוב.

"יכול להיות, בבתי חולים או במרפאות מתגלים מדי פעם מקרים כאלה. לא נעשות חקירות, אנחנו לא יודעים במרבית המקרים את המקור".

מה לגבי הקוליפורמים בחומוס?
"יכולים להיות זנים של חיידקי אי-קולי, שהטובים מביניהם נמצאים במעיים שלנו, ויש סוגים שונים, מגוונים שכן יכולים לגרום למחלות, ואפילו קשות יותר, כמו הסוג של אי-קולי שהתפשט בגרמניה ב-2011 וגרם למקרים רבים, אלפי מקרים, עם תמותה משמעותית. זו דוגמה לחיידקים יותר אלימים מהסלמונלה".

תוכניתו של גבי גזית, כל בוקר ב-10:00, "רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן "103FM": אסף נבו