אני בן 39 וכבר מעל לחודשיים אני סובל מזיהום בעיניים ולא מצליח להיפטר ממנו. מהי הסיבה הפילוסופית שעומדת מאחורי זה?


"לפני כחודשיים התחלת לעשות עבודה עם עצמך ולנקות את כל מה שמפריע לך אצלך. אני מאוד מאמינה בהתבודדות, להיות רגע עם עצמי, לחקור ולגלות את עצמי מחדש. אתה הצצת פנימה וייתכן שנבהלת ממה שגילית בתהליך ההבנה העצמית. אתה מתקשה לראות את עצמך כל כך מקרוב ולכן אתה חש סוג של עיוורון, כי אינך מסוגל להכיל את כל זה, את מה ש'ראייה אחרת' מכנה 'בשלות של הבנה'. אתה בתהליך של הבנה מאוחרת ואין לך מנוס מלראות את עצמך כמו שאתה כמה שיותר. אם נסתכל על שתי ההבנות האלה כסוג של תרופות, לפעמים רופא נותן לך תרופה שאינה עושה לך טוב, ולכן הוא ינסה לתת לך תרופה אחרת בתהליך של ניסוי וטעיה".



"התרופה הפילוסופית הראשונה כנראה חזקה לך מדי ואתה צריך להוריד את המינון. גילית יותר מדי דברים על עצמך ונפגעת מכך ולכן כדאי שתפחית במינון של תהליך ההבנה. תפסיק לחקור את עצמך ותעשה פסק זמן, כדי שתוכל לחזור לעצמך, כפי ש'ראייה אחרת' אומרת 'נעשה ונשמע בלי לשאול'. התרופה השנייה אומרת שהיית רדום זמן רב והגעת להבנה מאוחרת ולכן התרופה הזאת גורמת להוצאה של הרבה סימפטומים אצלך עד שתגיע לריפוי. כעת אתה צריך לבחור בין שתי התרופות הפילוסופיות הללו".



"האם אתה מתחיל לעשות ולשמוע, בלי לחקור הרבה, או שאתה ממשיך לחקור וממשיך לסבול מכל הסימפטומים שצפים למעלה ומכאיבים לך. אתה צריך לבחור. מדובר בתפיסת הבנה שונה. האחת אומרת מספיק, תשמע ותעשה. התפיסה השנייה אומרת – אל תשמע, תקשיב לעצמך, תמשיך לחקור ולחפור כדי להוציא את כל המוגלה, תתגלה אל עצמך ותבין את ההבנות המאוחרות למרות הכאב. הסימפטומים ימשיכו לצאת ובנוסף לזיהום בעיניים צפויה לך גם קשקשת בראש ועוד תופעות, עד שתשלים את תהליך ההבנה המאוחרת".



אני בן 70 ולאחרונה קרה לי משהו מוזר בלילה, בזמן שישנתי, המיטה שלי התמלאה בנמלים קטנות. רציתי לדעת מה המשמעות של זה?


"לכל דבר שקורה לנו יש משמעות. ב'ראייה אחרת' יש משמעות לבעלי חיים, ואתה פגשת בנמלים. כולנו יודעים שנמלה מסמלת חריצות, אבל בשלב מסוים, אם הנמלה לא עובדת נכון, החריצות שלה נמקה. אחד הקשיים של הנמלה שהיא כל כך קטנה, עד כדי כך שבני האדם דורכים עליה והורגים אותה, לכן אם היא לא עובדת בחוכמה היא פשוט מתה בדרך".



"ייתכן שאתה פוגש את הנמלים כדי להבין את מצבך. אתה אדם חרוץ מאוד שעובד מאוד קשה ולא יודע מתי לעצור. ואולי מדובר בנגזרות שלך, בילדים שלך שעובדים קשה מדי ולא יודעים לעצור את העבדות שלהם. מדובר בסימן בשבילך. עמלת קשה כל חייך, ואם לא ידעת להשתמש בחריצות הזאת נכון, פשוט שחקת את עצמך. לכן נסה ללמד את הנגזרות שלך איך לא להישחק כמוך במהלך החיים, למד אותם איך להפוך את העמל הזה למחשבה ועשייה בעולם הזה".



למדתי את כל נושא הנגזרות לפי "ראייה אחרת", ויש משהו בהתנהלות הספציפית של הנגזרות שלי שאינן ביולוגיות שמאוד מציק לי וגם מונע ממני מערכות יחסים. איך אוכל להבין כיצד עלי לפתור זאת?


"כאשר אני פוגשת את הנגזרות שלי והן מציקות לי, זה סימן שיש לי התנגדויות לעצמי. לפעמים אנחנו לא אוהבים אנשים שדומים לנו, כי יש בתוכנו התנגדויות עצמיות שעדיין לא פתרנו ולכן אנחנו מתרגזים. כי כשאני רואה אדם שדומה לי, הוא מעצבן אותי בגלל התכונות שיש בו שדומות לתכונות שיש בי שאני לא אוהב ולא מקבל".



"כאשר אנו פוגשים בנגזרת מתפתחת שלנו ועדיין יש בנו התנגדויות למה שהיינו בעבר, אנו יכולים להתעצבן מכך שאותה נגזרת נמצאת אחורה ממני. כך גם כאשר אנחנו פוגשים בנגזרת מאוד מפותחת שלי. אנחנו מתעצבנים שהיא הגיעה למקום שאליו אנחנו לא הצלחנו להגיע. כלומר הדברים שמפריעים לנו אצל אחרים הם תמיד אותם דברים שמשקפים לנו דברים שאנו לא אוהבים ולא מקבלים אצלנו".



"אם אני פוגשת איזושהי נגזרת שהפוטנציאל שלה היה גבוה אבל היא נשארה מאחור ולא התפתחה כפי שצפוי, הלב שלי נחמץ, כי זה מאוד כואב. אני לא רוצה לראות את עצמי לא מממשת את הפוטנציאל שלי. ייתכן שאת פוגשת בנגזרות שלך שאינן מתפתחות או בנגזרות מפותחות יותר, וקשה לך לקבל זאת, כי את מתקשה לקבל את מה שיכולת להיות אם היית עובדת יותר. לכן עלייך להמשיך לעשות עבודה עם עצמך ולהמשיך לחקור את עצמך לעומק".



ערכה: הדס בארי



מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, בכל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"