בעקבות החקירה הסמויה המתנהלת בימים אלה בפרשה הקשורה לראש הממשלה בנימין נתניהו, יוזמים בליכוד הצעת חוק האוסרת חקירה פלילית נגד ראש ממשלה מכהן, בעבירות קלות, כך פורסם הבוקר (שלישי) לראשונה ב"מעריב השבוע".



את ההצעה יזם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד). מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעבירה שדינה עד שישה חודשי מאסר". עוד נכתב בהצעת החוק: "תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות לעניין העבירה", כלומר, יהיה אפשר לחקור אותו מיד בתום הקדנציה.



ומה הנימוק שמספק ח"כ אמסלם? "ראש ממשלה בישראל הוא התפקיד החשוב ביותר. אי אפשר להעסיק אותו כמעט בכל יום בחקירות".



"אני לא מכיר מדינה דמוקרטית אחת בעולם שראש הממשלה שלה מככב בתדירות כזו בענייני חקירות ופרשיות שונות ומשונות. אף אחד לא באמת מאמין שבכל העולם יש צדקנים ורק בישראל יש גנבים. ב־30 השנים האחרונות לא היה ראש ממשלה אחד שלא היה עסוק בחקירות: רבין ופרשת הדולרים של רעייתו, ברק והעמותות, שרון והאי היווני, אולמרט והנסיעות, נתניהו והמתנות, הבקבוקים ועוד. כדי להימנע מכך, בהצעת החוק שלי מוצע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בעבירה שדינה עד שישה חודשי מאסר. עם זאת, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין על עבירות אלה, מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך יהיה ניתן לחקור אותו בעניינה לאחר תום תקופת כהונתו", אמר אמסלם.



ראש הממשלה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
ראש הממשלה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



כשנשאל מדוע דווקא עתה הוא יוזם את הצעת החוק, השיב אמסלם נחרצות: "זו שאלה לא רלוונטית. הרי במדינה שלנו בכל רגע נתון מתנהלת חקירה סמויה וגלויה נגד ראש ממשלה. אני מציע למי שמעלה את השאלה הזו לעדכן אותי בחלון פנוי שאין בו שום חקירה, ואני אשמח להגיש את ההצעה, כדי שלא ינסו לחפש מניעים או אינטרסים כאלו ואחרים".



זו אינה הפעם הראשונה שחבר כנסת יוזם הצעת חוק כגון זו. ב־2011 הגישה ח"כ דאז רונית תירוש (קדימה) הצעת חוק דומה, בעקבות החקירות התכופות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. למרות שאושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה, היא לא הצליחה לקדם אותה בכנסת.



בימים אלה נמצאת הכנסת בפגרת הקיץ שתימשך עד סוף אוקטובר, ועל כן יוכל ח"כ אמסלם לקדם את הצעתו רק בתחילת מושב החורף.