שנתיים בלעדיו: אזכרתו של חלל צה"ל "צוק איתן" סגן הדר גולדין ז"ל התקיימה הערב (שלישי) בבית העלמין הצבאי בכפר סבא. למעלה מאלף בני משפחה, חברים ומכרים, הגיעו אל בית הקברות לציון שנתיים לנפילתו של גולדין. בין מי שנכח בטקס, שרת המשפטים איילת שקד, השר צחי הנגבי, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, ושר הבינוי יואב גלנט שהודיעו אתמול כי ישתתפו באירוע, לאחר ביקורת המשפחה על כך שנבחרי ציבור לא מגיעים לטקס. עוד הגיעו: ראש העיר של כפר סבא יהודה בן חמו ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, שהינו קרוב משפחה רחוק של משפחת גולדין. 



"אני מתגעגע לחוסר הבושה שלך, גם אם זה אומר להראות מגוחך. לחזור עוד פעם לתקופה שהיינו כל יכולים, זה לא היה אמור להיראות ככה, היית אמור לחיות חיים מלאים והיינו אמורים לבנות בית ליד בית, בלי גדר בינינו. אבל האמת שיש המון במה להתעודד, יש לך שלושה אחיינים חמודים שמסתכלים עליך בגאווה", אמר אחיו התאום של הדר, צור גולדין. עוד הוסיף: "ההורים הסכימו לערוך הלוויה להדר כי היה ברור שהמלחמה שלנו מול אויבינו היא מלחמת ערכים, ולא רצינו שהוא יהווה קלף מיקוח בידי חמאס בזמן מלחמה. חוסן לאומי ואורך רוח הם אלה שצריכים לעמוד במוקד קבלת ההחלטות בעניינו של הדר". עוד אמר: "להורים קשה, אבל אנחנו מתחזקים כל פעם. פוגשים מאבטחים בני גילנו שמחבקים אותנו ואומרים לנו 'אל תוותרו'. זה מחזק אותנו לראות את החיים שיצרתם כולכם, 67 חללי צוק איתן, לא נפלתם לשווא". 
אזכרתו של הדר גולדין ז"ל, 2016. צילום: סער ורדי


שנתיים לנפילתו של הדר, הערב. צילום: סער ורדי

בהמשך דבריו אמר האח גולדין על הדר: "היית אמור לקבל צוות חדש לפני מותך, אמרתי לך 'תתרכז בצוות, אל תחשוב עליי ואל תחשוב על ארוסתך עדנה. דע שאתה במקום הנכון'. ביום החטיפה לא הצלחתי לדאוג לך, נכשלתי במשימה ועל כך אני מצר. באותו היום היו חללים שסיכנו את חייהם בשביל להשיבך. לא רצינו שיחזרו עם עדויות שנפגעת ונהרגת". לאחר מכן פנה האח צור לשרים שהגיעו לטקס ואמר: "יש לכם אחריות. יש מה לעשות, באפשרותנו לשנות את המציאות. אתם יכולים להחזיר את הדר, כולנו מאחוריכם".



"גאה שהייתה לי זכות להגן עלייך"


שרת המשפטים איילת שקד אמרה במהלך הטקס: "המחויבות שלנו להדר לא תמה, בפנינו עוד משימה - להביא אותו ואת אורון שאול הביתה. עם ישראל חייב להדר ולא ננוח עד שנשיב אותו הביתה". ראש מטה פיקוד מרכז, אל"מ עופר וינטר, שהיה מפקד חטיבת גבעתי במהלך אירוע נפילתו וחטיפתו של גולדין, אמר: "שנתיים מאז אותו יום ארור מאז זה קרה, אך התמונה עדיין אותו הדבר. אין עוד מה לחדש, ואילו דבריי - כמפקד החטיבה, זכיתי להכיר את הדר טרם האירוע, הענקתי לו תעודת הערכה על הצטיינות, לא רק מחויבות אישית, אלא כזאת של ניצוץ. מצוינות ורעות משלימות זאת בזאת, הוא בחר בדרך של דוגמה אישית".

בהמשך סיפר וינטר על היום ההוא בצוק איתן: "ניסינו להימנע מהמערכה, ויצאנו אליה לאחר שכלו כל הברירות במטרה לנצח, להסיר את האיום על הבית. הדר, הדרך בה התפתחת, היתה אותה הדרך שפעלו חבריך בזמן שהיית בידי האויב, מתוך שליחות וערבות הדדית. התחייבנו לפני הקרב כדי שננסה להחזיר את לוחמינו, מכיוון שצה"ל לא משאיר לוחמים מאחור. כך גם פעלנו. הלוחמים שעטו קדימה כמו אריות, התקדמו מעל ומתחת לקרקע, עברו וסרקו מנהרות במשך שלושה ימים, גם כשידעו כי אינך בין החיים, המשיכו בחפירות וסריקות. יהודה ישראלי וסגן רון אדרי, נפצעו בזמן הזה. אני נושא עמי כאב גדול שלא הצלחתי להשיב אותך בשלום, אני גאה שהיה לי זכות להגן. לפקד ולהוביל את חבריי לנשק, שהפגינו עוז בחיפושים שלא צלחו. מורשת הגבורה תמשיך להיות".
 
ראש עיריית כפר סבא, בן חמו, אמר לאחר האזכרה: "סיפורו של הדר משובץ בסיפור קורותיה של מדינת ישראל, זה חלק מהמחיר הכבד שאנו נאלצים לשלם. עלינו להפיח חיים בערכים שעליהם גדל - אומץ, עוז, ענווה ומסירות".


שנתיים לזכרו של הדר גולדין. צילום: סער ורדי


צילום: סער ורדי


צילום: סער ורדי

צילום: סער ורדי



הודעת המשפחה: "מאכזב שאף שר לא מצא זמן"

כזכור, משפחתו של גולדין פרסמה אתמול בבוקר הודעה מטעמה בה כתבה כי "מאכזב אותנו שאף שר בממשלת ישראל לא מצא את הזמן לכבד את הדר ואותנו בנוכחות באזכרה במלאות שנתיים לנפילתו". המשפחה גם קראה בהודעתה לציבור להגיע לאזכרה: "אנו קוראים לכלל הציבור הישראלי להגיע ולהוכיח להדר ז"ל שהוא לא נשכח ברפיח. אנו משוכנעים שהציבור הישראלי יוכיח לממשלת ישראל שהוא כן זוכר את הדר ויגיע מחר בהמוניו לבית העלמין". 

סגן גולדין ז"ל נפל בקרב רפיח שאירע ב"צוק איתן" בקיץ 2014, ולאחר מותו, גופתו נחטפה על ידי כוחות חמאס. בחודשים האחרונים מנהלת משפחתו של מאבק להחזרת גופתו, ביחד עם משפחתו של חייל חטוף נוסף מהמבצע – אורון שאול. גולדין, בן 23 במותו, נפל חודשים לאחר שהתארס לבת זוגו.

לאחרונה ניהלו המשפחות מאבק מתוקשר במטרה למנוע מישראל לחתום על הסכם פיוס עם טורקיה, כיוון שגולדין ושאול אינם נכללו בו. לפני כחודש פנו לראש הממשלה ודרשו לכלול את השבת גופות הבנים כתנאי לקיום העסקה עם הטורקים. המשפחות הביעו אז את אכזבתם בטענה כי ישראל היא זו שצריכה להציב מחיר לחמאס וליטול אחריות על הבנים שנשלחו לקרב. "אנחנו מציינים כעת שנתיים לאחר מערכת 'צוק איתן' והמעשים של הממשלה מוכיחים שהבנים נשכחו ברפיח ובסג'עייה. בשבועות האחרונים דווקא גילינו שממשלת ישראל לא עושה כל שביכולתה על מנת להחזיר את הבנים", אמרו הוריו של הדר גולדין ז"ל, לאה ושמחה גולדין.


הדר גולדין ז"ל. צילום: דובר צה"ל