עשרות ראשי רשויות מכל רחבי הארץ הודיעו היום (רביעי) כי החליטו לפתוח בשביתה כללית של כלל השירותים העירוניים, ממש לפני פתיחת שנת הלימודים, ב-31 לאוגוסט. את ההודעה מסרו ראשי הרשויות במהלך מסיבת עיתונאים שהגיעה לאחר ישיבת חירום של הנהלת השלטון המקומי, שהחליטה, לדבריהם, על "פתיחת מאבק נגד שורה של רפורמות פוגעניות וחד צדדיות בחוק ההסדרים". 
ראשי הרשויות זועמים על החלטות האוצר שלדבריהם "יפגעו ישירות בתושבי כלל מדינת ישראל ובשירותים הניתנים להם בתחומי החינוך, הרווחה, התרבות, הביטחון, הדיור וכיוצא בזה". בין הגזירות האמורות: יוזמת קרן הארנונה הממשלתית, קיצוץ השעות בתיכונים, פגיעה בבתי הספר הממלכתיים, אובדן מקורות לבניית כיתות לימוד חדשות, פגיעה בכספי הציבור והלאמתם מקרן השמירה על הניקיון.

"זה מבחן ציבורי שלנו". מסיבת העיתונאים היום. צילום: אבשלום ששוני


 

"מבחן ציבורי"

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, אמר במסיבת העיתונאים כי "בישראל מי שמשלם הכי הרבה מיסים מקבל הכי פחות מהמדינה. לא ניתן לפגוע באיכות חייהם של התושבים רק כי האוצר משתמש בכיסם של הרשויות כקופה קטנה. אנחנו המחסום האחרון מפני פגיעה אנושה באיכות וברמת החיים של אזרחי ישראל".

רוביק דנילוביץ' ראש עיריית באר שבע, הוסיף: "השלטון המקומי בישראל הוא הזרוע הביצועית של הממשלה ובמקום לחזק את הרשויות המקומיות, המדינה פוגעת בהם וכתוצאה מכך נפגעים התושבים שלנו שהם אזרחי מדינת ישראל. זהו מבחן ציבורי, שלנו ראשי הרשויות, ואנו נפעל יחד מבלי לאפשר שיפרידו בינינו."

כעס על האוצר. שר האוצר משה כחלון. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
 
 

"המדינה מגלגלת את האחריות"

 

בהודעה שפרסמו, מסרו ראשי הרשויות כי "מדינת ישראל מגלגלת את האחריות על תושביה לפתחם של הרשויות המקומיות והן הדואגות לספק את כלל השירותים הבסיסים לכל אזרח.  שנה הממשלה מבקשת יותר שירותים, נותנת פחות תקציבים ומסירה מעצמה את האחריות בתחומים לאומיים המסורים לאחריותה". עוד כתבו כי"הממשלה מקצצת מדי שנה באופן דרמטי מהתקציבים המועברים לרשויות. העלות המוערכת של הרפורמות בחוק ההסדרים הנוכחי עומדת על כשניים וחצי מיליארד שקלים שיוטלו הלכה למעשה כמס ישיר על התושבים ויפגעו דרמטית בשירותים הבסיסיים הניתנים לתושב בכל תחומי החיים". 

עוד אמרו ראשי הרשויות אמרו הם מוחים בתוקף על ההחלטות וטענו כי "לא רק שהממשלה אינה עומדת בחובתה לקבוע סל תלמיד ולהגדיר מהם השירותים הבסיסים להם זכאי כל תלמיד בישראל, אלא היא מתערבת במרקם העירוני ומעבירה כספים מכיס לכיס וזאת, במקום לתגבר באופן תוספתי את בתי הספר הטעונים טיפוח". 
 
בנוגע לפיס, מסרו ראשי הרשויות כי הן אינם מתנגדים להפסקת ההגרלות ולצמצום פעילות מפעל הפיס, "אולם, באם תפגע ההכנסה של 600 מיליון שקלים המיועדים לבניית כיתות לימוד, טיפות חלב ואולמות ספורט יהיה האוצר מחויב להמציא מקור מימון חלופי".