פרויקט של מעקב אחר פגישות שמקיימים שרים וחברי כנסת מחוץ למשכן, במסגרת המיזם "100 ימים של שקיפות", מעורר זעם בכנסת וטענות על פגיעה בחופש הפרט ובעיקר בביטחונם של השרים והח"כים. מדובר בפרויקט שיוזם ומנהל העיתונאי העצמאי תומר אביטל, שפנה לציבור בקריאה "עזבו פוקימונים: בואו ללכוד עם הנייד פגישות ח"כים מחוץ לכנסת". לצורך כך פיתח אביטל אפליקציה הניתנת להורדה לסמארטפון שבעזרתה אפשר לצלם בחשאי פגישות ולדווח עליהן. הוא גם מדריך את המעוניינים כיצד לצלם בחשאי את הדמות הציבורית במקום המפגש.



את התוצאות הוא העלה אתמול לאתר אינטרנט בדמות מפה אינטראקטיבית המציגה את מקומות המפגש החביבים על שרים וח"כים. "אנו פועלים לחשוף את כל מה שנבחרי הציבור מנסים להסתיר", הסביר אביטל, "ומאמינים ששקיפות היא התרופה היעילה ביותר נגד שחיתות והשוטר הערני ביותר נגד מנהיגות חלולה".



כך מתברר כי אחד ממקומות המפגש החביבים על ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הלובי של מלון דן קיסריה. ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) נצפתה וצולמה בפגישה בבראסרי ברחוב אבן גבירול בתל אביב. ח"כים רבים נצפו במסעדת פאשה ברחוב הארבעה בעיר, בעוד סילבן שלום (הליכוד) ורוני מאנה תועדו סועדים בסניף של מסעדת פאשה במתחם סי אנד סאן בתל אביב.



תומר אביטל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
תומר אביטל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גולשים אחרים דיווח כי השר יובל שטייניץ (הליכוד) נוהג לקיים פגישות בקפה ג'ו בקניון במבשרת ציון. בכפר המכביה תוצפתו הח"כים מהליכוד ענת ברקו, גילה גמליאל, יואב קיש ושרן השכל; איציק שמולי (המחנה הציוני); אלי כהן (כולנו); הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ושר הביטחון אביגדור ליברמן. הכל, כאמור, מעדויות של אנשים שישבו באותם מקומות ודיווחו על כך לפרויקט.



המיזם מעורר את זעמו של יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), הסבור כי מדובר בחדירה מסוכנת לתחום הפרט ובפגיעה בביטחון חברי הכנסת. "נכון שבעידן התקשורת הדיגיטלית אתה חשוף לגמרי, אבל להעלות באינטרנט מפה אינטראקטיבית שבה כל אחד יכול לראות בכל רגע נתון איפה ועם מי נפגש חבר כנסת ושר? זה לא מתקבל על דעתי", אמר וקנין, "יש כאן ניסיון להצמיד GPS או איתורן לכל חבר כנסת. למה אנשים צריכים לדווח עלי כשאני בקניון מלחה? בראש וראשונה זו סכנה ביטחונית. זה טירוף הדעת, ואני מתריע לפני שיקרה אסון".



אביטל עצמו, שרק אתמול קיבל אישור כניסה קבוע לכנסת לאחר מאבק ארוך שניהל, דוחה את הטענות נגד המיזם. "מדובר במקומות ציבוריים, כך שאין כל פגיעה בפרטיותם של שרים וח"כים. המטרה היא חשיפת פגישות, בעיקר בימים אלו, שבהם קבוצות אינטרס מנסות להשפיע על ח"כים לטרפד רפורמות בניגוד לאינטרס הציבורי". בתגובה לדבריו של ח"כ יצחק וקנין אמר אביטל כי התמונות שמועלות לאתר לא מועלות בזמן אמת אלא בדיעבד ועל כן לא מדובר ב הצמדת איתורן לכל ח"כ כפי שטוען וקנין.